Google is voor recreatiebedrijven al bijzonder belangrijk om gevonden te worden op internet. De komende tijd gaat Google werken aan een netwerk van lokale gidsen die de diverse uitjes, winkels en bezoekwaardigheden gaan voorzien van persoonlijke recensies. Deze 'locale gidsen' kunnen hun status opbouwen door meer recensies te schrijven. Hiermee schuift Google, qua dienstverlening, op in de richting van websites als Tripadvisor, Zoover en VirtualTourist, die al veel langer hun netwerk inzetten voor persoonlijke beoordelingen. Google is voor recreatiebedrijven al bijzonder belangrijk om gevonden te worden op internet. De komende tijd gaat Google werken aan een netwerk van lokale gidsen die de diverse uitjes, winkels en bezoekwaardigheden gaan voorzien van persoonlijke recensies. Deze 'locale gidsen' kunnen hun status opbouwen door meer recensies te schrijven. Hiermee schuift Google, qua dienstverlening, op in de richting van websites als Tripadvisor, Zoover en VirtualTourist, die al veel langer hun netwerk inzetten voor persoonlijke beoordelingen.locale gidsenLokale gidsen

De dienst van 'locale gidsen' haakt aan op het netwerk van Google Plus. Google nodigt haar Plus-gebruikers uit: "Schrijf reviews van plaatsen die je hebt bezocht en laat anderen weten wat je ervan vond. Je reviews worden openbaar gemaakt op Google en internet zodat anderen op basis hiervan kunnen beslissen welke plaatsen ze willen bezoeken." Aan het programma is ook de mogelijkheid gekoppeld om meetings te organiseren waar lokale gidsen samenkomen. Deelnemers worden gestimuleerd om veel recensies te schrijven; zij kunnen daarmee stijgen op de statusladder (0, 5+, 50+, 200+ reviews) die weer diverse voordeeltjes biedt. Google heeft al ervaring met een dergelijk systeem. Zo wordt bijvoorbeeld ook Google Maps bijgehouden door vrijwilligers die hun invloed en status ontlenen aan 'prestaties uit het verleden.' Controlesysteem De recensies zijn aan enkele regels gebonden. Zo mogen zij in hun verslag geen websites of telefoonnummers opnemen; bedoeld om advertentie-achtige constructies te voorkomen. Daarnaast zijn in de voorwaarden diverse fatsoensnormen opgenomen. Google maakt gebruik van automatische spam-detectoren om 'foute berichten' te vinden en verwijderen. Ook kunnen lezers het bericht markeren als 'ongepast'. Het is wel mogelijk om de verslagen te voorzien van foto's en video. Kansen voor bedrijven? Bedrijfsmatig deelnemen aan het systeem is niet toegestaan. Vanuit Google geredeneerd is dat wel plausibel; zij zouden daarmee hun verdienmodel 'Adwords' beconcurreren. Wel mogen bedrijfseigenaren, die aan de eisen voldoen, als individuele leden deelnemen aan de community. Reviews voor Lokale gidsen indienen voor een bepaald bedrijf of zelf-promotie (via kortingen of bijkomstige activiteiten en dergelijke), is niet toegestaan. Binnen het systeem is het wel goed mogelijk om een regio of stad op een mooie manier in beeld te brengen als lokale bewoners worden gemotiveerd om deel te nemen. Niet nieuw Het systeem doet sterk denken aan het systeem dat VirtualTourist.com al vele jaren gebruikt. Hierin geven reizigers beoordelingen van hun bezochte locaties - verdeeld over diverse categorieën (o.a. accommodatie, restaurants, lokale gebruiken, pas op voor..., bezienswaardigheden en nog veel meer..). De recensies worden vervolgens ook weer beoordeeld door lezers waardoor een ranking ontstaat van recensenten. Ook hier worden bijeenkomsten georganiseerd waar de leden elkaar kunnen ontmoeten. Zie een eerder artikel op deze website over: Meet the locals Meer informatie: www.google.com/local/guides/