Verbetering indexering Utrecht in Google Maps met eerste Mapup van Nederland

Steeds vaker wordt informatie over een toeristisch gebied gezocht via een kaart; en Google Maps is daarbij de marktleider. In Utrecht wordt daarom op 1 september een Mapup georganiseerd m de zichtbaarheid van Utrecht op het internet verder te verbeteren. De Mapup is een workshop waarin vrijwilligers samen de content van Google Maps gaan verbeteren. Het is de eerste keer dat dit voor een Nederlandse stad gebeurt. De ‘MapUp Utrecht’ is een initiatief van Utrechter Jurjen de Vries en wordt ondersteund door internetbedrijf Google en Utrecht Marketing.

De Dom van Utrecht stond al lang op de kaart. De openingstijden nog niet. Google maps wordt steeds completer

Zelf vindbaarheid optimaliseren
De deelnemers aan de workshop gaan aan de slag met MapMaker, een onlangs geïntroduceerde nieuwe techniek waarmee gebruikers zelf de vindbaarheid van locaties kunnen optimaliseren. Volgens de initiatiefnemer sluit de innoverende toepassing helemaal aan bij deze tijd waarin internet, smartphones en social media gemeengoed zijn geworden: “Steeds meer mensen plannen met Google Maps hun route en zoeken onontdekte leuke plekjes. Wanneer je dat regelmatig doet, dan merk je dat lang niet alle wegen, routes en locaties goed in kaart zijn gebracht. Daar willen we tijdens de komende workshop wat aan doen.”



Kennis delen
“Het leuke is dat je met Google MapMaker zelf kunt bijdragen en je kennis kunt delen. Zelf woon ik bijvoorbeeld in Lunetten en heb daar onder meer de salamanderpoel in het park De Koppel op de kaart gezet. Je merkt meteen dat mensen de weg daar naartoe beter weten te vinden. De volgende stap is dat ik samen met andere Utrechters de kaart verder wil uitbreiden. Dat gaan we op zaterdag 1 september a.s. met zoveel mogelijk mensen tijdens een workshop doen.”



Belangrijk voor Utrecht

“Google Maps, routebeschrijvingen en Street View (het virtueel bekijken van plaatsen op straatniveau – red.) worden wereldwijd gebruikt. Dus als we leuke plekjes, hotels, B&B’s, restaurantjes en wegen goed zichtbaar maken, is dat niet alleen voor bewoners goed maar zal het ook meer bezoekers trekken”, zegt een enthousiaste De Vries. 
Daar is Michiel van der Schaaf van Toerisme Utrecht Marketing het van harte mee eens: “Zeker sinds de toonaangevende online reisgids Lonely Planet begin dit jaar Utrecht heeft aangewezen als één van de plekken in de wereld die je gezien moet hebben, neemt de interesse van binnen- en buitenlandse bezoekers voor onze stad toe. En is vindbaarheid op Google dus meer dan ooit belangrijk voor de stad en de ondernemers. We zijn daarom heel blij met dit initiatief om in Utrecht als eerste stad van ons land een MapUp te organiseren. Vanuit Utrecht Marketing ondersteunen we de workshop dan ook van harte, onze online marketeer gaat op die dag bijvoorbeeld de belangrijke Utrechtse hotspots beter zichtbaar maken.“

Info & aanmelden
Meer informatie over de MapUp Utrecht op 1 september a.s. is te vinden op www.mapuputrecht.nl. Geïnteresseerde deelnemers kunnen zich daar aanmelden voor gratis deelname.

Eigen streek op de kaart?
Op 18 oktober vind in het Geofort in Herwijnen een demodag plaat ‘Recreatie op de kaart’. Het verbeteren van vindbaarheid op internetkaarten is één van de onderwerpen die hier aan bod komt. Verder wordt hier ingegaan op de mogelijkheden die zijn ontstaan door ontwikkeling van nieuwe Geo-technieken, zoals bijvoorbeeld de GPS op de mobiele telefoon. Andere onderwerpen: locatiegebonden diensten en betalen via mobiel, spellen en routes met gps, en de link tussen kaarten en fotografie.
Meer informatie: www.recreatieopdekaart.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *