De Veluwse gemeenten hebben Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT-KAN) gevraagd om de regie te voeren over de marketing van De Veluwe. Binnen RBT-KAN krijgt de Veluwepromotie een eigen afdeling en gaat werken onder de naam Visit Veluwe. Er zijn afspraken gemaakt voor een periode van 2 jaar. De Veluwse gemeenten hebben Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT-KAN) gevraagd om de regie te voeren over de marketing van De Veluwe. Binnen RBT-KAN krijgt de Veluwepromotie een eigen afdeling en gaat werken onder de naam Visit Veluwe. Er zijn afspraken gemaakt voor een periode van 2 jaar. de veluweVeluws team

Het is de bedoeling dat De Veluwe gebruik maakt van de backoffice van RBT-KAN in Elst. Vanuit dat kantoor wordt ook al de campagne ‘Gelderland levert je mooie streken’ gecoördineerd, waar De Veluwe ook deel van uitmaakt. RBT-KAN directeur Jurriaan de Mol waarborgt wel de eigenheid van De Veluwe: “We stellen  een echt Veluws team samen die de werkzaamheden gaat uitvoeren. De programmamanager Bastiaan Overeem, is goed thuis in het gebied; een echte Veluwenaar.” Draagvlak De nieuwe afdeling krijgt de steun van ‘De Veluwse gemeenten’. Jurriaan de Mol licht toe: “Er zijn 17 gemeenten op de Veluwe, waarvan er op dit moment 13 direct aanhaken, waaronder de grotere toeristische gemeenten als Ede en Apeldoorn. Vier gemeenten willen niet deelnemen." Vorige week hebben de samenwerkende gemeenten en de provincie Gelderland besloten om de regie van de Veluwemarketing neer te leggen bij RBT-KAN. Behoud van de website VisitVeluwe zal zich met name richten op het enthousiasmeren van (potentiële) bezoekers aan de Veluwe. Activiteiten in binnen- en buitenland bestaan o.a. uit persbewerking, bewerken van de reisindustrie, beurspresentaties en uiteraard het benutten van de vele online mogelijkheden voor de Veluwe. Tevens wordt gestart met het uitrollen van de social media strategie waarbij gebruik gemaakt gaat worden van de vele verhalen van de bezoekers op de Veluwe. VisitVeluwe zal gebruik maken van het platform develuwe.nl. Meerdere initiatieven op de Veluwe In een eerder stadium wierp de organisatie ‘Marketing Veluwe’, gevestigd in Apeldoorn zich op als promotor van De Veluwe. Voor directeur Robert van Vliet komt de keuze van 'De Veluwse gemeenten' niet als een verassing. Hij verwacht in de toekomst goed samen te werken met RBT-KAN. Deze intentie werd ook uitgesproken door Jurriaan de Mol. Van Vliet: “Op het gebied van regiomarketing heeft RBT-KAN gewoon meer ervaring in huis dan wij hebben. Ook zijn er meer mensen werkzaam in hun backoffice. Ik denk dat het goed is om zaken als merkstrategie centraal te organiseren. Gastheerschap moet je juist lokaal opzetten. Na het faillissement van het Veluws Bureau voor Toerisme zijn er diverse lokale initiatieven ontstaan. Op zich wel goed, want die geven een stimulans aan de ontwikkeling van De Veluwe.” Tijdens de Vakantiebeurs presenteerde ‘Marketing Veluwe’ haar nieuwe magazine in de stand van Gelderse streken. Ook hierin werd al samengewerkt met RBT-KAN. Gemeenten zien urgentie (update 14:30 uur) Namens de Veluwse gemeenten heeft Apeldoorn het voortouw genomen voor een gezamenlijke aanpak. Roelof de Graaf ligt de keuze van de gemeenten toe: "We hebben er voor gekozen om met RBT-KAN in zee te gaan omdat we zelf al goede ervaringen hadden uit het verleden. Vanuit Elst wordt ook de campagne Gelderse Streken gecoördineerd en in de periode vóór het faillissement van het VBT was er al een eerste samenwerking opgezet tussen De Veluwe en RBT-KAN in de vorm van Regiomarketing Gelderland. Ook vanuit het bedrijfsleven kregen we positieve signalen over een samenwerking met RBT-KAN." De 12 betrokken gemeenten zien in ieder geval de urgentie van het ondersteunen van toerisme op de Veluwe. Zij hebben de intentie uitgesproken om in ieder geval voor een proefperiode van twee jaar met RBT-KAN in zee te gaan. Daar hoort ook een financiële ondersteuning bij die € 0,70 per inwoner van de betrokken gemeenten bedraagt. Volgens De Graaf krijgt RBT-KAN hiermee de tijd om zich te bewijzen: "Het is de bedoeling dat op termijn ook het bedrijfsleven wat meer gaat bijdragen aan de Veluwepromotie. Dat mag RBT-KAN in de komende twee jaar verder gaan uitbouwen." Meer informatie: www.visitveluwe.nl