Als we de open brief van Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, in NRC Next mogen geloven, dan is Amsterdam afgezonken naar een bedenkelijk niveau; 'Vies, vuig en te vol'. Machteld Ligtvoet van Amsterdam Marketing herkent de kritiek slechts den dele: "Zeker als het gaat om rotzooi op straat is de situatie veel beter dan enkele jaren geleden. Dat hoor ik ook terug van journalisten die ik regelmatig rondleid door onze stad." Als we de open brief van Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, in NRC Next mogen geloven, dan is Amsterdam afgezonken naar een bedenkelijk niveau; 'Vies, vuig en te vol'. Machteld Ligtvoet van Amsterdam Marketing herkent de kritiek slechts den dele: "Zeker als het gaat om rotzooi op straat is de situatie veel beter dan enkele jaren geleden. Dat hoor ik ook terug van journalisten die ik regelmatig rondleid door onze stad." Toch stoort Ligtvoet zich niet aan de kritische brief: "Het geeft aan dat Pijbes zich betrokken voelt bij de stad, en dat zie ik als positief." [caption id="attachment_29879" align="alignright" width="269"]gezellige drukte of vieze chaos voor het Rijksmuseum? gezellige drukte of vieze chaos voor het Rijksmuseum?[/caption] Steeds meer toeristen Het klopt overigens wel dat er steeds meer toeristen naar Amsterdam komen. Dat onderwerp, en de overlast die dat met zich meebrengt, is begin deze maand besproken op de Balansdag die Amsterdam Marketing organiseerde. Naar verwachting zal de groei de komende jaren nog verder toenemen. Steeds meer landen in de wereld slaan aan het reizen. Met name vanuit Azië neemt de groei toe. En veel must-see attracties hebben een beperkte capaciteit. Amsterdam is een internationale topbestemming en heeft ook enkele topattracties in huis. Op diverse plekken zorgt de enorme stroom toeristen inmiddels voor overlast en flinke rijen wachtenden. Maar zoals een bekende Amsterdammer ooit heeft orakeld: “elk nadeel heb z’n voordeel’. Door inkomend toerisme te spreiden over meer locaties; ook buiten Amsterdam, wordt de druk op de hoofdstad verminderd en profiteren andere regio’s mee van de toeristenmagneet. Amsterdam Marketing voert al een actief beleid om de toeristenstroom meer te spreiden; ook naar andere Nederlandse steden en regio's. Moreel verval Ook worden in de brief van Pijbes enkele onderwerpen besproken die te maken hebben met moreel verval. Zo stoort hij zich aan o.a. de prostitutie, de afval die de ambulante straathandel achterlaat en de illegale shortstay verhuur. "Dat zijn onderwerpen die al worden aangepakt." laat Ligtvoet van Amsterdam Marketing weten,; "Voor de schrijnende toestand van vrouwenhandel binnen de Amsterdamse prostitutie wordt al vele jaren gewerkt aan een project om dit te voorkomen. Daar is Amsterdam duidelijk op de goede weg. Op het gebied van 'troep op straat' ben ik het niet met Pijbes eens, want ik merk dat de stad de laatste jaren juist schoner is geworden. Journalisten die na een aantal jaar weer eens terugkomen in de de stad herkennen dat ook. De illegale verhuur aan toeristen is een vrij recent probleem. Ook daar worden inmiddels maatregelen genomen."