Waar veel steden en regio’s hun uiterste best doen om méér toeristen te trekken, wordt in Amsterdam steeds meer gekeken naar de beheersbaarheid van de toeristenstroom. De jaarlijkse netwerkdag van Amsterdam Marketing stond in het teken van het thema ‘De balans in de stad’, waarbij de balans tussen bewoners, bezoekers en bedrijven in Amsterdam centraal stond.
Binnenstad is geen museum
Frans van der Avert, algemeen directeur van Amsterdam Marketing, licht toe dat de balans tussen bewoners, bezoekers en bedrijven goed moet zijn. “Wij moeten de kwaliteit van de stad laten zien op een hoger, internationaal niveau. De stad is van iedereen, maar je moet beter kijken wat er op straat gebeurt en daarbij moeten ook de bewoners gehoord worden. Het is een levende, prachtige binnenstad, maar het is geen museum”, aldus Van der Avert. De druk op de binnenstad gaat ons allemaal aan, maar er is niet één oplossing. Een van de oplossingen is het spreiden van bezoekers, waardoor zij langer buiten het centrum verblijven. Frans van der Avert: “Ik wil Amsterdam nog meer in de etalage zetten van de kwaliteit en we moeten met elkaar beseffen dat het een uitdaging is.”
Belang toerisme slaat door
Ook burgemeester Van der Laan was aanwezig op de netwerkdag. Hij ziet het als zijn taak om de balans in de stad te bewaren. Natuurlijk is hij trots op de stad die zoveel toeristen trekt. Hij heeft echter ook te maken met bewoners die laten horen dat zij steeds meer overlast ervaren. De burgemeester vindt dat de balans op dit moment iets teveel doorslaat naar het belang van toerisme en congressen.
Balans herstellen
Tijdens de paneldiscussie worden diverse ideeën aangedragen om de balans in de stad weer te herstellen. Marjolijn Meynen van het Rijksmuseum: “Ons succes is misschien ook wel onze zwakte. Het is de bedoeling dat Amsterdam divers en levendig is en de kunst is om dat evenwicht goed in de gaten te houden. Goede communicatie is daarbij belangrijk: de wijze waarop en wanneer je toekomstige bezoekers bereikt kan de spreiding van bezoekers stimuleren.” Eduard Pieter Oud van Amsterdam Marketing: “Bijna de helft van de bezoekers aan Amsterdam komt uit Nederland. Het gevoel van drukte wordt voor een groot deel veroorzaakt door Noord- en Zuid-Hollanders. Mijn grootste zorg is dat de balans teveel verstoord raakt. Veel steden willen het probleem hebben, maar het heeft ook een keerzijde.”
tijdens de plenaire sessies werd ook de relatie van Amsterdam met andere Nederlandse regio’s besproken. Ook dat kan een oplossingsrichting bieden voor de spreiding van het bezoek.
Lees het hele verslag van de netwerkbijeenkomst op: www.iamsterdam.com