Zowel in Nederland als in België wordt in juni een groot toeristisch congres georganiseerd; op 4 juni het Travelmedia congres in Brugge; en op 12 juni Emerce E-travel in Amsterdam. De markt voor toerisme is volop in beweging; nieuwe media;  nieuwe verdienmodellen en nieuwe belevingen. Wie doorgrond de trends het best? Zowel in Nederland als in België wordt in juni een groot toeristisch congres georganiseerd; op 4 juni het Travelmedia congres in Brugge; en op 12 juni Emerce E-travel in Amsterdam. De markt voor toerisme is volop in beweging; nieuwe media;  nieuwe verdienmodellen en nieuwe belevingen. Wie doorgrond de trends het best?toeristTravelmedia Brugge (

4 juni) Op het Travelmedia congres wordt een brede kijk gegeven op de ontwikkeling van het toerisme. Naast reisorganisaties komen ook promotors van bestemmingen en accommodaties aan het woord. De line-up van sprekers:

  • Isabelle Willemsens, van The Walt Disney Company Parks & Resorts, brengt een uniek inzicht in de distributie- en marketingaanpak van The Walt Disney Company Parks & Resorts in België en Luxemburg.
  • Tanguy Ottomer werd door CNN verkozen tot „one of the 7 savviest guides in the world”. Hij kent de straten, verhalen en monumenten in Antwerpen als geen ander. Niet verbonden aan een toeristische dienst komt Tanguy vertellen over hoe hij de toekomst van destinatiemarketing ziet.
  • Mark Vanmoerkerke (Voorheen Pierre & Vacances) brengt een eigenzinnige keynote: „My thoughts are not your thoughts : een originele kijk op toerisme en hotel-gastvrijheid”.
  • Karl Gilis geeft in zijn bekende stand-up comedy stijl 13 tips over hoe je van jouw mobiel project een succes kunt maken.
  • Ben Scheefhals geeft meer inzicht in de opstart van FOX Vakanties in België.
  • Vincent Nijs komt vertellen over de verhouding tussen de commerciële verblijfstoerist en de ‘toerist die onder de radar verblijft’ in de Vlaamse kunststeden.
  • De presentatie van Kristien Segers van Google België bulkt van de statistieken en trends over online toerisme in de Belgische markt.
  • Virtual reality, digitale medereizigers en veel slimme gadgets zullen het reizen in 2024 een compleet andere dynamiek geven. Linda Hoube vertelt over de toekomstvisie van Skyscanner.
  • Hans Vanhaelemeesch, van TUI Travel Belgium: Storytelling... is niet meer weg te denken als marketingtechniek in toerisme.
  • Luc Peeters demonstreert Google Glass live tijdens het Travelmedia Congres... én je kan 'm natuurlijk ook zelf uitproberen in Brugge.
  • Olivier Dujardin is de drijvende kracht achter Travelmedia én achter het Travelmedia Congres. Hij zorgt voor de kick-off van het congres met een wake-up call voor de aanwezigen.

Meer informatie: www.travelmedia.be/congres Emerce E-travel, Amsterdam (12 juni) Dit congres is inmiddels een begrip in de reiswereld. Emerce is een blad dat de wereld van 'online' in kaart brengt en juist daar hebben de belangrijkste ontwikkelingen in toerisme zich afgespeeld. De voorkeur voor online is ook terug te zien in de line-up van sprekers. In Amsterdam komen er 29 op het podium. Die gaan we niet allemaal hier vermelden, maar zijn te vinden op: www.emerce.nl/etravel/sprekers In het programma komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • De nieuwste cases van succesvolle airlines,
  • reisorganisaties en accommodaties in online marketing en e-commerce.
  • Startups en challengers in de reisbranche op het podium.
  • Ook hier een live demo van Google glass.
  • En thema’s die al langer de gemoederen bezig houden zoals connected klant, peer2peer travel, communities, cross channel commerce en de veranderende customer journey.

Meer informatie: www.emerce.nl/etravel   Nog meer congressen en evenementen: www.pretwerk.nl/agenda