Plattelandsrecreatie; wie trekt de kar?

Het recreatieve aanbod op het platteland wordt nog altijd voor het overgrote deel bepaald door vele kleine ondernemingen. Dat geeft het platteland zijn charme en sluit ook goed aan bij de trends als; authenticiteit en persoonlijke aandacht. De kleinschaligheid heeft ook zijn keerzijde. Bijvoorbeeld als het gaat om slagkracht in marketing of kennisontwikkeling. Daarvoor is samenwerking nodig. Op de netwerkdag plattelandstoerisme kwamen diverse onderwerpen aan bod die moeten zorgen voor méér kwaliteit in het plattelandstoerisme.

Marcel Vijn - imago platteland
Marcel Vijn – imago platteland

Onderzoek; Er liggen kansen
Marcel Vijn van de Universiteit Wageningen presenteerde een recent onderzoek naar de beleving van het platteland. Daaruit blijkt dat veel recreanten een positieve grondhouding hebben ten opzichte van ‘een uitstapje naar het platteland.’ Zijn boodschap aan de aanwezige ondernemers: “Plattelandsrecreatie is uniek. Moffel je agrarische achtergrond dus zeker niet weg en probeer niet een standaard pretpark te worden.” Toch zijn er absoluut nog de nodige verbeterpunten:

  • – 80% van de vakantiegangers boekt inmiddels zijn vakantie via internet. Daar komt een oriënterende vakantieganger veel te weinig concrete informatie tegen over een vakantie op het platteland.
  • – Ook op het gebied van marketing valt er nog veel winst te boeken door beter in te spelen op de complete cyclus van het koopgedrag. In workshops werden de voorbeleving en after sales van een toeristisch bezoek toegelicht.
  • – Ook de optie van dynamic pricing, waarbij je de prijs laat stijgen of dalen op basis van de vraag in de markt, wordt in plattelandsrecreatie nog nauwelijks toegepast. Hooguit differentiatie in prijsstelling in laag- schouder- en hoogseizoen.

Meer informatie:
http://www.wageningenur.nl/nl/show/Meer-bezoekers-op-de-boerderij.htm
https://pretwerk.nl/topnieuws/plattelandstoerisme-nederland-potentie/26625

preview nieuwe website bijteun.nl
preview nieuwe website bijteun.nl

Internet; Nichemarkten en samenwerken
Het is eigenlijk ook niet zo heel vreemd dat de kleinschalige aanbieders van recreatie en toerisme op het platteland niet worden gevonden in de zoekresultaten van Google. In het marketinggeweld van de vakantiesector, die vaak forse budgetten inzetten, is het lastig om als kleine speler gevonden te worden. Dat beaamde ook Wouter Gijsbertsen die namens de portal BijTeun.nl op het podium verscheen. Door het aanbod te bundelen, zoals BijTeun.nl dat doet, kun je het aanbod al wat prominenter in beeld brengen. Volgens Gijsbertsen zijn kleine ondernemers niet kansloos in de zoekresultaten van Google : “Richt je dan wel op de kleinere zoekwoorden, of combinaties van zoekwoorden die goed passen bij het specifieke aanbod van je bedrijf.”
Bij Teun heeft nog een initiatief opgestart om ondernemers te helpen bij hun marketing. Achter de consumentenportal wordt een portal voor de ondernemer ingericht. Daar wordt kennis gedeeld over slimme (internet)marketing. Een van de concrete producten ter ondersteuning is een bedrijfswebsite waarvoor je geen programmeertaal hoeft te kennen en die je dus makkelijk zelf kunt bijhouden.
Meer informatie:
www.bijteun.nl (consumentenplatform)
www.bijteundeondernemer.nl

Regionaal; aanbod te versnipperd
Op deze netwerkdag stond de oproep voor meer samenwerking niet ter discussie. Anders waren de ruim 80 ondernemers niet vanuit het hele land naar het Brabantse Wanroij afgereisd. Toch blijkt samenwerking in de praktijk niet altijd even goed van de grond te komen. Na jaren van (plattelands)ontwikkeling in de provincie Brabant moet Joline Vriens van Visit Brabant concluderen dat het toeristisch recreatief aanbod nog altijd veel te versnipperd is.
Gezien het grote belang van de hele toeristische sector voor de provincie heeft Visit Brabant de opdracht gekregen om daar meer structuur in aan te brengen. Kennis staat daarbij centraal;

  • – …en dat is zowel een portal waarin bezoekers van Brabant makkelijk alle informatie over het toeristisch aanbod kunnen vinden.
  • – …maar ook een database met klantgegevens waar ondernemers gebruik van kunnen maken om gericht aanbod te ontwikkelen en in te spelen op de wensen van de bezoekers.

Bij het samenbrengen van de kennis wordt gebruik gemaakt van de specifieke sterktes van zowel ondernemers, overheden als onderwijsinstellingen.
Meer informatie:
www.visitbrabant.nl (toeristisch portal)
www.connectbrabant.nl (ondernemersportal)

Goof maakt er een feestje van en legt het vast.
Goof maakt er een feestje van en legt het vast.

3 trends en beleving = doen
Wie snel succes wil boeken doet dat het makkelijkst door in te spelen op trends. Op die manier onderneem je met de stroom mee. Goof Lukken van de NHTV benoemde drie belangrijke trends die kansen bieden voor ondernemers in de plattelandsrecreatie:

  1.   Fusion Time; er zijn steeds minder scherpe definities van bedrijven en verschillende bedrijfsvormen lopen in elkaar over. Ook de grens tussen werk en vrije tijd vervaagt.
  2.   Share Connected; het internet zorgt er voor dat mensen op veel meer plaatsen met elkaar verbonden zijn. Internettoegang op je bedrijf wordt steeds meer een vereiste. Belevenissen worden steeds makkelijker gedeeld en er ontstaat een online platteland.
  3.   Puur natuur; mensen waarderen steeds meer een persoonlijk en authentiek aanbod.

De belangrijkste boodschap die Goof zijn gehoor wilde meegeven; zorg dat je een onvergetelijke ervaring biedt. Om zijn betoog kracht bij te zetten, maakte hij van de conferentieschuur (tijdelijk) een discotheek. Dat was een onverwachte wending van het congres die bij mij is blijven hangen als ‘de grote Goof show’. Het werkt!
Meer informatie: www.vrijetijdskennis.nl

Creatieve workshops worden inmiddels niet meer georganiseerd. Dat bleek te arbeidsintensief.
Creatieve workshops worden inmiddels niet meer georganiseerd. Dat bleek te arbeidsintensief, en daarmee weinig rendabel

In de praktijk
Tijdens de rondleiding over Boertel De Lamperse Hei bleek dat niet alleen trends en nieuwe ontwikkelingen de gemoederen bezig houden. Zaken als ‘Hoe ga je om met asociale gasten.’, ‘Veiligheid op een werkend boerenbedrijf.’ en ‘Keuze voor bedrijfsonderdelen die passen bij je persoonlijkheid.’ Dat zijn onderwerpen van alle tijden. Veel bijval kreeg de constatering dat de mentaliteit van de gast slechter lijkt te worden. Diverse bedrijven hebben met enige regelmaat een moment waarop ze ‘maar even de andere kant op kijken.’ om de confrontatie met de gast uit de weg te gaan. Daarbij is selectie aan het het geen goede optie. Ook hockeymeisjes en plattelandsvrouwen kunnen zich misdragen; terwijl het beruchte voetbalteam zich vaak weer voorbeeldig gedraagt. “Je weet het nooit van tevoren.”

Conclusie: samen de kar trekken
Het was al weer een tijd geleden dat er een dergelijke grootschalige netwerkbijeenkomst voor het platteland werd georganiseerd. Diverse organisaties met een grote achterban in plattelandsrecreatie zoals LTO, Vekabo, Pleisureworld, Bijteun.nl, en kennisinstituten als NHTV en de Wageningen Universiteit lieten door hun aanwezigheid en inbreng zien dat zij het initiatief ondersteunen. Deze kar wordt op dit moment vooral getrokken door Maaike Steltenpool van WLKM, die met ondersteuning van dagvoorzitter Antoinet van Helvoirt-Looman, deze dag heeft georganiseerd. Het zal afhangen van de bereidwilligheid van betrokkenen uit de branche of er rondom dit netwerk meer concrete initiatieven worden uitgebouwd. Pretwerk.nl blijft de ontwikkelingen met belangstelling volgen.

De presentaties van de sprekers worden t.z.t. verwacht op: www.netwerkplattelandstoerisme.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *