Creativiteit staat voor; vindingrijkheid, scheppingskracht. Volgens Marvin Pranger zit deze creativiteit vaak verscholen in bedrijven. Nu gebeurt het dat creativiteit van buiten (externe bureaus) wordt ingehuurd. Terwijl volgens hem je beter je eigen medewerkers kunt activeren om weer creatief te zijn. Extraheren in een wirwar aan bedrijfsregels Marvin Pranger is dit jaar begonnen met XTRK. De naam staat voor extraheren; iets losmaken uit een groter geheel. In zijn ogen is creativiteit vaak een vergeten of geblokkeerd onderdeel in de werkomgeving van bedrijfsregels, managers en directie. Daarom is zijn doelstelling om het ‘Creatief Vertrouwen’ weer terug te geven en/of te vergroten binnen bedrijven. Samen met je klant creatief zijn “Met  handvatten en theorieën wil ik dat mensen weer open staan voor (hun eigen) creativiteit en zichzelf en anderen op deze manier stimuleren om daar weer vaker gebruik van te maken om probleemoplossend te kunnen denken en te handelen.” Marvin ziet dat er binnen de wereld van retail nog een slag te slaan is. “We zien in de retail een opkomst in een interactieve omgeving waar je met de klant bepaalt hoe producten en diensten uit komen te zien. Als men dit gegeven nu eens letterlijk zou nemen, dan zie ik bedrijven het liefst klanten betrekken in creatieve sessies.” Zorg voor een diversiteit aan mensen Marvin geeft aan dat juist door verscheidenheid van personen in functie en leeftijd te betrekken bij vraagstukken in een bedrijf, je meer inzichten en antwoorden krijgt. “Je kunt de bijeenkomst zodanig inrichten met inhoud en herhalen totdat je uiteindelijk kunt gaan naar een convergerende fase waarin ideeën worden uitgewerkt in een (stappen)plan.” In zijn sessies kijkt hij samen met diverse personen uit een bedrijf en soms ook met klanten, hoe zij het beste tot hun creatieve hart kunnen komen. Oefen zelf maar Ik sprak Marvin tijdens een mini sessie creatief denken. We kregen allemaal een vel met rondjes er op getekend. We moesten binnen een minuut zoveel mogelijk voorwerpen van die rondjes maken. Ik kan je verzekeren dat dit moeilijker is als het klinkt. Na een hele middag zo bezig te zijn, bleek dat mijn hersenen geactiveerd waren en ik veel sneller een creatieve oplossing kon vinden.

vrijdagmiddagblog_creativiteit

Tot volgende week! We mogen concluderen dat ons creatieve brein te weinig wordt gestimuleerd met alle bedrijfsregels en juist die creativiteit zorgt voor betere oplossingen. Roze olifanten zijn de wereld dus nog niet uit! Volgende week zal het blog weer over een totaal ander onderwerp gaan. Wil je meepraten over dit onderwerp of idee voor een volgend blog? Reacties kun je hieronder achterlaten, op de twitter of via facebook. Ruby KramerPanterKist
Creativiteit staat voor; vindingrijkheid, scheppingskracht. Volgens Marvin Pranger zit deze creativiteit vaak verscholen in bedrijven. Nu gebeurt het dat creativiteit van buiten (externe bureaus) wordt ingehuurd. Terwijl volgens hem je beter je eigen medewerkers kunt activeren om weer creatief te zijn. Extraheren in een wirwar aan bedrijfsregels Marvin Pranger is dit jaar begonnen met XTRK. De naam staat voor extraheren; iets losmaken uit een groter geheel. In zijn ogen is creativiteit vaak een vergeten of geblokkeerd onderdeel in de werkomgeving van bedrijfsregels, managers en directie. Daarom is zijn doelstelling om het ‘Creatief Vertrouwen’ weer terug te geven en/of te vergroten binnen bedrijven. Samen met je klant creatief zijn “Met  handvatten en theorieën wil ik dat mensen weer open staan voor (hun eigen) creativiteit en zichzelf en anderen op deze manier stimuleren om daar weer vaker gebruik van te maken om probleemoplossend te kunnen denken en te handelen.” Marvin ziet dat er binnen de wereld van retail nog een slag te slaan is. “We zien in de retail een opkomst in een interactieve omgeving waar je met de klant bepaalt hoe producten en diensten uit komen te zien. Als men dit gegeven nu eens letterlijk zou nemen, dan zie ik bedrijven het liefst klanten betrekken in creatieve sessies.” Zorg voor een diversiteit aan mensen Marvin geeft aan dat juist door verscheidenheid van personen in functie en leeftijd te betrekken bij vraagstukken in een bedrijf, je meer inzichten en antwoorden krijgt. “Je kunt de bijeenkomst zodanig inrichten met inhoud en herhalen totdat je uiteindelijk kunt gaan naar een convergerende fase waarin ideeën worden uitgewerkt in een (stappen)plan.” In zijn sessies kijkt hij samen met diverse personen uit een bedrijf en soms ook met klanten, hoe zij het beste tot hun creatieve hart kunnen komen. Oefen zelf maar Ik sprak Marvin tijdens een mini sessie creatief denken. We kregen allemaal een vel met rondjes er op getekend. We moesten binnen een minuut zoveel mogelijk voorwerpen van die rondjes maken. Ik kan je verzekeren dat dit moeilijker is als het klinkt. Na een hele middag zo bezig te zijn, bleek dat mijn hersenen geactiveerd waren en ik veel sneller een creatieve oplossing kon vinden.

vrijdagmiddagblog_creativiteit

Tot volgende week! We mogen concluderen dat ons creatieve brein te weinig wordt gestimuleerd met alle bedrijfsregels en juist die creativiteit zorgt voor betere oplossingen. Roze olifanten zijn de wereld dus nog niet uit! Volgende week zal het blog weer over een totaal ander onderwerp gaan. Wil je meepraten over dit onderwerp of idee voor een volgend blog? Reacties kun je hieronder achterlaten, op de twitter of via facebook. Ruby KramerPanterKist