Afgelopen jaren is de Meimaand Fietsmaand een begrip geworden. Maar wie dit jaar zoekt naar een overzicht van activiteiten komt uit op verlaten internetpagina's (www.fietsmaand.nl, www.meimaandfietsmaand.nl). Wat is hier aan de hand? Een van de oorzaken blijkt te liggen in de bezuinigingen die bij het NBTC zijn doorgevoerd. Afgelopen jaren is de Meimaand Fietsmaand een begrip geworden. Maar wie dit jaar zoekt naar een overzicht van activiteiten komt uit op verlaten internetpagina's (www.fietsmaand.nl, www.meimaandfietsmaand.nl). Wat is hier aan de hand? Een van de oorzaken blijkt te liggen in de bezuinigingen die bij het NBTC zijn doorgevoerd. logo_proefMeimaand fietsmaand

De Meimaand Fietsmaand is een campagne die al loopt sinds 2006; toen werd de landelijke fietsdag (destijds georganiseerd door de ANWB) omgezet in een maandevenement.  Het laatste bericht op Pretwerk stamt uit 2011. Toen werd door organisator NBTC trots gemeld dat er een recordaantal van 500 routes was aangemeld. Het jaar daarvoor deden 569.000 mensen mee met een van de georganiseerde activiteiten. Reactie NBTC We vroegen het NBTC wat er gebeurt is met de succesvolle fietscampagne? Woordvoerder Ariaans laat weten: “Meimaand Fietsmaand is nog steeds vanuit NBTC het thema waaronder wij de aftrap geven van het fietsseizoen en valt binnen onze campagne ‘Nederland Natuurlijk. Beleef het zelf!’.” Maar er is in de organisatie duidelijk wel wat veranderd. Ariaans: “Wij verzamelen niet meer honderden fietsroutes die derden gratis kunnen aanleveren, zoals dit voorheen gebeurde. Op www.lekkerweg.nl/fietsen kan de consument momenteel allerlei informatie vinden over fietsen in de natuur.” Ondernemers die bij deze campagne willen aanhaken worden verwezen naar: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/holland-marketing/marketingactiviteiten/toeristische-reismarkt/holland-naturally.htm Reactie OntmoetNL Afgelopen jaren werd de Meimaand Fietsmaand gecombineerd met de ‘lekker weg in eigen land’ campagne. Veel activiteiten gericht op de binnenlandse vakantieganger zijn opgepakt door OntmoetNL, die o.a. het label ‘Lekker weg in eigen land’ gebruikt. Fred Winkel van deze organisatie laat weten dat zij de Meimaand Fietsmaand nog wel aan bod laten komen in de Lekker weg in eigen Land krant (oplage 150.000), die binnenkort verschijnt. De invulling van het online platform,  is echter bij deze organisatie niet in beeld geweest. De domeinnamen fietsmaand.nl en meimaandfietsmaand.nl zijn overigens eigendom van het NBTC. Afhakers Aanhakers uit het verleden gaan inmiddels hun eigen gang. Zo laat marketing Drenthe weten dat zij gemengde gevoelens hebben: "Ja, als fietsprovincie is zo’n campagne goed om bij aan te haken. Maar nu de fietsmaand niet wordt gecoördineerd, blijven er voldoende promotie-alternatieven over. De focus ligt hier nu op de fietsvierdaagse; en die vindt plaats van 23 t/m 26 juli." De stad Groningen stuurde onlangs nog een persbericht over de meimaand fietsmaand; die zetten de traditie dus gewoon zelfstandig voort; net als veel VVV's die in hun communicatie nog volop aanhaken bij de Meimaand Fietsmaand. Redactioneel commentaar De Meimaand Fietsmaand is een merk dat in de afgelopen jaren behoedzaam is opgebouwd. Het heeft een goede naam bij de consument. Het centrale coördinatiepunt voor activiteiten is daarbij het hart van de campagne; de fietsliefhebber weet immers dat alle activiteiten dáár te vinden zijn. De Meimaand Fietsmaand is vooral gericht op de Nederlandse toerist en recreant; en dat ligt buiten de kernfocus van het ministerie van EZ (=opdrachtgever NBTC) ligt. Maar er zijn toch voldoende binnenlandse partijen die belang hebben bij een sterke gecoördineerde fietscampagne? De meimaand is bijvoorbeeld voor de verblijfsrecreatie een schouderseizoen, dat de extra bezetting goed kan gebruiken. Die kunnen gezamenlijk de meimaand weer tot bloeimaand van het fietstoerisme maken. Wie adopteert en ondersteunt deze campagne het volgend jaar?