E-bike markt is in 2020 exponentieel gestegen

Steeds meer Nederlanders hebben de beschikking over een e-bike. Daarmee wordt de mobiliteit van de berijder aanzienlijk vergroot en de actieradius uitgebreid. Speel jij daar al op in met langere fietsroutes en oplaadpunten?

De afgelopen 12 maanden hebben meer Nederlandse consumenten een e-bike hebben aangeschaft dan een jaar eerder. De verwachting is zelfs dat de e-bike markt in 2021 weer verder doorgroeit. De komende 12 maanden overwegen namelijk steeds meer consumenten een e-bike aan te schaffen dan een jaar eerder.

Vergrote actieradius

De voornaamste reden voor consumenten om een e-bike aan te schaffen is “makkelijk lange afstanden kunnen leggen”.

Het onderzoek toont ook aan dat men de e-bike steeds meer is gaan gebruiken om meer te bewegen. Gelet op de beperkte mogelijkheden om te sporten door COVID-19, is de e-bike hiermee een goed alternatief geworden om toch te blijven sporten. Gemiddeld fietst men zo’n 43 kilometer per week met de e-bike.

Fidae Selmani, Account Manager Bikes bij GfK zegt: “De e-bike markt groeit al jaren en in 2020 is de markt voor e-bikes zelfs exponentieel gestegen. Omdat er recreatief steeds minder mogelijk is, zijn er steeds meer mensen gaan fietsen in hun vrije tijd. De e-bike is hierdoor nog meer in populariteit toegenomen.

Vooral Nederlanders op e e-bike

Het onderzoek laat duidelijk zien dat de Nederlandse e-bike markt volwassener is dan de Belgische en Duitse markt. Zo is de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter dan in België en Duitsland. Daarnaast wordt de e-bike in Nederland ook meer gebruikt.  30% van de potentiele e-bike kopers in Nederland heeft al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en Belgie, waar respectievelijk 13% en 18% in het bezit is van een e-bike.

In België en Duitsland moet er wel rekening gehouden worden met duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen ten opzichte van de Nederlandse markt. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in dit jaarlijkse e-bike consumentenonderzoek.

Bron en meer informatie: GfK e-bike onderzoek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *