Podcast met Hendrik Jan Mensink (Camping De Twee Bruggen)

De Twee Bruggen is één van de topcampings in Nederland. Hendrik Jan Mensink staat aan het roer van deze familiecamping. Hij wordt geïnterviewd door multi-ondernemer Richard Otten.

Interactief inspiratiepunt op De Twee Bruggen

Mensink heeft het bedrijf de laatste jaren omgevormd naar een veel meer toeristisch bedrijf. (minder vaste staanplaatsen) Ook de horeca wordt in eigen beheer gehouden. De groei van de camping heeft er voor gezorgd dat Mensink wat meer op afstand is komen te staan van de dagelijkse bedrijfsvoering: “Ik vind het ook helemaal niet moeilijk om de verantwoordelijkheid voor specifieke taken over te dragen aan mijn personeel.”

De groei van het bedrijf is gerealiseerd met kleine stapjes

Toch zijn er in de loop der jaren zeker grote investeringen gedaan, die veel ondernemersrisico inhielden. Mensink: “Het is belangrijk dat je je stakeholders daarin meenemen. Zo zal de bak je plannen niet financieren als deze niet goed zijn onderbouwd. Groei past echter wel bij onze ambities. Als we een jaar niet investeren dan vind ik da teen heel doodsaai jaar. Onze bedrijfstak vraagt ook om continu vernieuwing. Als je stil blijft staan, dan wordt het steeds moeilijker om geld te verdienen.”

Terrein flexibel inrichten

Mensink: “De levenscyclus van je concepten wordt steeds korter. Je moet dan ook steeds sneller in staat zijn om snel aanpassingen te kunnen maken. Ik vraag me nu al af hoe het bedrijf er over tien jaar uit ziet.” Het bedrijf had ooit 650 jaarplaatsen. Volgens jaar zullen daar nog 50 van over zijn; en het is de bedoeling dat alle jaarplaatsen over drie jaar verdwenen zijn. Mensink: “En de verdwenen jaarplaatsen worden opnieuw ingericht. Dat vraagt een investering en vergis je ook niet in de kosten van het jaar dat je omzet mist op deze plekken.”

Ketenvorming

Ook de ketenvorming in de recreatiesector komt aan bod. Mensink ziet daarin geen bedreiging: “Als eenling kun je je juist goed profileren ten opzichte van de grote ketens. Wij gaan er van uit dat onze gasten niet specifiek voor onze camping hier naar toe komen. We realiseren ons dat wij heel duidelijk verbonden zijn met onze omgeving in De Achterhoek. Om die reden hebben we ook onze receptie met folderrekken omgebouwd tot interactief inspiratiepunt voor de regio. De grote ketens, die campings overnemen, raken vaak die sterke verbondenheid met de omgeving kwijt.”

Andere onderwerpen die aan bod komen:

Beluister de hele podcast op:

Met dank aan:

Hendrik Jan Mensink, directie van De Twee Bruggen

Richard Otten, o.a. betrokken bij:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *