• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 30 dagattracties
  • Zoeken

Ook recreatiebedrijven krijgen een vertaalslag naar de metaverse

1 december 2022 by Redactie Reageer

Bezoekers en exposanten van ‘The Immersive Tech Week’ in Rotterdam twijfelen er niet aan: De ‘Metaverse’ zal in vrijwel alle elementen van onze toekomstige samenleving van invloed zijn. Ook de recreatiesector ontkomt niet aan een verlengstuk in de online wereld; die nog volop in ontwikkeling is.

‘Interactie in VR’ op de ‘playground’ van de beurs waar je zelf materiaal kunt uitproberen

Volgens onze gids op de beurs zijn er twee trends waaraan elk bedrijf bedrijf aandacht dient te besteden:  

  1. De metaverse; Dat is de virtuele wereld waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. De metaverse is nog volop in ontwikkeling en er zijn nog diverse onzekerheden over toekomstige ontwikkelingen, waarvan de belangrijkste.
    • Ontstaat er één centrale standaard waarop diverse virtuele werelden met elkaar verbonden (kunnen) worden? (En welke standaard wordt dat dan?)
    • Welke regels en beperkingen gaan er gelden in deze virtuele wereld(en)? (wetgeving loopt altijd achter bij dit soort ontwikkelingen)
    • Welke mogelijkheden worden er voor de virtuele werelden ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan digitale munten (crypto) als basis voor een betaalsysteem.
    • Op welke manier worden de  verbindingen van de metaverse met de reële wereld gelegd?
  2. De digital twins; dit is de kopie van een fysiek product of omgeving in de virtuele wereld. Deze tweeling in de digitale wereld heeft een connectie met het origineel in de fysieke wereld, maar biedt wel mogelijkheden voor nieuwe toepassingen. Een van de voordelenen voor bedrijven is dat je met de online twin veel beter ion staat bent om (klant)data te verzamelen en analyseren. Hiermee kun je de bedrijfsvoering en gastervaring beter optimaliseren.

Terug op de Immersive Tech Week beursvloer

Wat opvalt is dat er erg veel toepassingen zijn die gebruik maken van Virtual Reality (VR). Dat is ook niet vreemd als je bedenkt dat het event van oorsprong begonnen is als de VR Days. De beurs heeft een nieuwe naam gekregen om ook Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (XR) in te kunnen passen. De diverse technologieën worden vooral ingezet om werkzaamheden te ondersteunen en ervaringen te verbeteren.

Wat opvalt is dat er steeds meer toepassingen worden aangeboden waarmee mensen en bedrijven zelf hun eigen digitale wereld kunnen creëren en inrichten. Zo komen we de ontwikkelaars (wintor.com) tegen die een AR tour hebben gefaciliteerd in het Nationaal Militair Museum. Een medewerker van het museum heeft uiteindelijk, met hulp van de ondersteunende software, de hele tour zelf bedacht en ingevoerd in de app.

handschoenen die gevoel van activiteiten nabootsen
Multi sensorische ruimte met o.a- beeld, geluid, warmte, geur
Virtuele muziekinstrumenten maken
Hardware – VR brillen met eyetracking
sensorisch vest gekoppeld aan vr beleving
Slimme virtuele assistent (ook als cartoon realiseerbaar)
een blik op de beursvloer
een beeldimpressie van de Immersive Tech Week

Een zeer veelbelovende en laagdrempelige toepassing wordt geleverd door het Nederlandse bedrijf Fectar. Zij bieden een app (gratis voor consumenten) waarmee je geavanceerde AR toepassingen kunt bekijken. Bedrijven en consumenten kunnen tegen betaling toegang krijgen tot software waarmee je zelf vrij eenvoudig VR/AR/mobiele toepassingen kunt realiseren. Voor dagattracties kun je bijvoorbeeld denken aan een app om de wachtrij ervaring op te vrolijken in het thema van de attractie. Je kunt de content bekijken in een VR omgeving, een mobiele telefoon of op een scherm. Maar ook toepassingen om de van de dagattractie een voorbeschouwing en ‘beleving na thuiskomst’ te realiseren, behoort tot de mogelijkheden.

Fectar

Voor de attractiesector zijn er ook diverse VR toepassingen voorhanden, die als (onderdeel van een) attractie kunnen worden ingezet. De aanbieders op deze beursvloer zijn andere bedrijven dan degenen die we eerder dit jaar tegenkwamen op de IAAPA Europe show in Londen.

Wie de Tmmersive Tech Week zelf nog wil ervaren moet snel zijn. Morgen (2 december) is de laatste dag van het event in De Doelen in Rotterdam (op wandelafstand van Rotterdam CS).

Meer informatie: www.vrdays.co

Categorie: Insight, Trends Tags: augmented reality, beleving, experience, techniek, Virtual reality

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Inspiratiereis: Ontdek De Parels Van Het Midden-Oosten

Interhome breidt portfolio uit met ruim 6.000 vakantiewoningen in Denemarken

Ervaringsdeskundigen geven campingadvies aan Suncamp klanten via de CampingGuru

Van Egdom waterglijbanen failliet verklaard

Nederlandse vertegenwoordiging op de Vakantiebeurs nog verder gekrompen

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

feb 1
1 februari om 09:00 - 5 februari om 18:00

Spielwarenmesse

feb 16
13:00 - 17:00

Kennisupdate Live (toerisme in Zeeland)

feb 18
18 februari om 10:00 - 19 februari om 17:00

Fiets en Wandelbeurs Gent

feb 24
24 februari om 10:00 - 26 februari om 17:00

Fiets en Wandelbeurs Utrecht

mrt 7
10:00 - 17:00

Stratech Leisure in Business

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Jannie op Dormio Group en Roompot bereiken akkoord over overname van een dertigtal vakantieparken
  • RJ Soer op Van Egdom waterglijbanen failliet verklaard
  • Christian op Dormio Group en Roompot bereiken akkoord over overname van een dertigtal vakantieparken

Secundaire Sidebar

Insight

Kampeerhal Roden verkent de kansen van leisure in retail

Capfun heeft inmiddels al 18 campings in Nederland – en is nog niet klaar met groeien

Bijzondere trends en ontwikkelingen uit de horecasector

Winst boeken in de logistiek van je foodservice

VrijetijdsTrends 2023; Budget-leisure, carpe-diem-time, live (gast)vrijheid, Gap-toerisme

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Stratech

Top Animation

RED online marketing

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS