Het is deze week ‘Week van de toegankelijkheid’. Ook in de recreatiesector is er nog een wereld te winnen als het gaat om toegankelijkheid. Misvattingen belemmeren nog altijd aanpassingen en investeringen, betoogt Tessa Groenen van ‘Projecten met Impact’.
Bij duurzaam toerisme gaat het vaak over CO2-uitstoot, (plastic) vervuiling en de laatste jaren ook vaak over-toerisme en spreiding. Wat vaak vergeten wordt is toegankelijkheid. Terwijl dit raakt aan een van de kernwaarden van toerisme en haar ondernemers. Namelijk: gastvrijheid.
Deze week is het Week van de toegankelijkheid, een mooi moment om hier eens bij stil te staan. In dit blog deel ik 3 misvattingen over toegankelijkheid in toerisme die ik veel tegenkom als projectleider Zorgeloos op vakantie en wil ik laten zien dat het niet moeilijk is eerste stappen te zetten.
1. ‘Ik wil geen zorghotel zijn’
Wanneer ik met ondernemers spreek over toegankelijkheid hebben sommigen meteen een beeld van mensen die “ziek, zwak en misselijk” zijn. Ze zijn huiverig dat dit de sfeer in hun hotel geen goed zal doen. Natuurlijk is er een groep ernstig zieken die veel hulp nodig heeft. Ook zij hebben recht op vakantie, daarvoor kiezen zij vaak een speciaal zorghotel uit. Maar er is een grote groep mensen die wel zelfredzaam zijn. Mensen zoals jij en ik maar die een rolstoel gebruiken, een vriendin hebben die slechtziend is en een hulphond heeft of met een kind met een beperking. Een doelgroep van zo’n 12,5 miljoen mensen in Nederland en Duitsland alleen al. Mensen die net als jij en ik graag betalen voor een lekker glas wijn of een dagje uit. En ze komen meestal niet alleen… Kortom, het is ook economisch interessant om toegankelijk te zijn!
2. Toegankelijkheid vraagt om grote investeringen
Natuurlijk als je 100% toegankelijk wilt zijn en je zit in de kelder van een monumentaal pand, is dat best een uitdaging. Maar vaak kom je met kleinere ingrepen al een heel eind voor een groot deel van de doelgroep. Zo koop je voor een paar tientjes drempelhulpen en hellinkjes bij je lokale bouwmarkt. Kun je ervoor zorgen dat de doorgang op je terras en naar de wc breed genoeg is en kun je extra aandacht besteden aan lettertype, grote en kleur van je menukaart en folders. Dedicon heeft 10 tips voor toegankelijke informatie op een rij gezet. Heb je plannen om te (ver)bouwen? Dan is dat hét moment om het nog serieuzer aan te pakken. Schakel dan al in de ontwerpfase met experts, zodat je het meteen goed aanpakt en niet later hoeft te herstellen.
3. Ik heb geen invaliden toilet, dus ik ben niet toegankelijk
Het is niet zo dat iedere persoon met een beperking altijd een invaliden toilet nodig heeft. De benodigde aanpassingen verschillen per beperking en dus per persoon. Deze (potentiële) gasten doen vaak onderzoek vooraf of ze ergens terecht kunnen. Daarom is het van groot belang dat je de juiste informatie verschaft over de mogelijkheden en onmogelijkheden bij jou. Zo geeft Ongehinderd in hun app per locatie aan hoe toegankelijk het is voor alle doelgroepen en kunnen gasten een locatie beoordelen. Mag iedereen gebruik maken van jouw toiletruimte? Geef dit dan gratis aan in de HogeNood-app. Hier kun je ook zien of er een invalidentoilet bij jou in de buurt is. Natuurlijk beschrijf je daarnaast de toegankelijkheid van je onderneming op je eigen website. Denk daarbij ook aan gehandicaptenparkeerplaatsen in de buurt, dat hulphonden welkom zijn, of je kamers hebt op de begane grond of die bereikbaar zijn met een lift, etc. Heb je zelf geen invalidentoilet maar je buurman wel of het gemeentehuis waar je tegenover zit? Verwijs daar dan naar, samen kom je een heel eind!
Kortom, met wat kleine aanpassingen en, nog belangrijker, een gastvrije ontvangst zet je grote stappen in je toegankelijkheid en boor je een hele nieuwe doelgroep aan!
Ik hoop dat ik met dit blog deze 3 misvattingen heb kunnen wegnemen en meer mensen heb geïnspireerd om met toegankelijkheid aan de slag te gaan. Laat het me vooral weten in de comments en deel dit blog spread-the-word.
Ben jij nieuwsgierig naar het toegankelijke aanbod in het Rijk van Nijmegen? Kijk dan eens op zorgeloosopvakantie.nl. Heb je tips of ideeën? Of wil je samenwerken, neem gerust contact met me op!
Zorgeloos op vakantie heeft zich ook aangesloten bij de Community Toegankelijkdagjeuit van Karin Stiksma, Rick Brink en vele enthousiaste anderen. Deze community heeft als doel dat 50% van alle dagrecreatie bedrijven in 2030 voldoet aan de basisvoorwaarden van toegankelijkheid. Doe je ook mee?
Zie ook: Week van de toegankelijkheid
Met dank aan: