Hoe het werken met data de attractie-industrie veranderd

De charme van veel attractiebedrijven leunt nog zwaar op de oude technieken; Met antieke draaimolens, stoomtreinen, vintage achtbanen en andere mechanische attracties langs hun midden, tonen klassieke pretparken de begindagen van de industriële revolutie. Parken en hun bezoekers omarmen de traditionele attracties en genieten van hun nostalgische aantrekkingskracht.

Als het gaat om ticketing, reserveringen, mobiele websites, rapportage en andere back-of-house-functies, zitten veel parken en attracties echter vast in de derde industriële revolutie: automatisering. Dit kan zorgen voor een verminderde efficiency en beleving door parken en gasten.

De vierde industriële revolutie

De vierde industriële revolutie: Data-analyse

Convious, dat een alles-in-één e-commerceplatform heeft ontwikkeld dat speciaal is ontworpen voor parken en attracties, wil inspelen op de vierde industriële revolutie: Datagedreven intelligentie, waartoe o.a. kunstmatige intelligentie, ‘the Internet of things’, en robotisering worden gerekend.

“Alles wat we doen is datagedreven”, legt Adriaan Van der Hek, Chief Operating Officer (COO) van Convious uit. De werkwijze van de strategie in de vierde revolutie is het verzamelen van gegevens, patronen laten herkennen en conclusies te trekken en een vertaalslag maken naar de werkvloer. Convious kan vervolgens handmatige taken automatiseren, waardoor resultaten worden geoptimaliseerd voor de attracties, en de beleving verbeterd voor zowel bezoekers. “We kunnen echt veel frustratie wegnemen”, vult Van der Hek aan.

“De meeste bedrijven staan nog wat huiverig tegenover de toepassingen met data”, stelt de COO, “Maar wanneer ze een rapport moeten maken of iets simpels moeten doen als het aantal bezoekers bepalen, beseffen ze het belang van gegevens; zeker als er weer eens discussie ontstaat over de interpretatie van de gegevens die nodig zijn om de koers te bepalen.

Parken hebben doorgaans meerdere plekken waarop nu al data worden verzameld; vaak op systemen die niet zijn gekoppeld aan een centrale database.

  • Een belangrijke is bijvoorbeeld de  kassa-verkoop ter plaatse, inclusief tickets, eten en drinken, merchandise en parkeren;
  • De online verkoop wordt vaak weer in een ander systeem bijgehouden;.
  • Er is toegangscontrole bij de tourniquets van de entreepoort.

Dan zijn er externe systemen;

  • zoals Google-advertenties;
  • kaartverkoop door derden; bijvoorbeeld TripAdvisor of de ANWB;
  • beoordelingen op platforms zoals Facebook en Google Maps.

Als systemen niet met elkaar in verbinding staan, kunnen rapportage, voorraadbeheer, parkreserveringen en andere functies de nodige uitdagingen opleveren.

Attracties slaan hun gegevens over het algemeen op in-house servers, die kwetsbaar zijn voor allerlei problemen, zoals beveiliging, onderhoud, trage prestaties en het risico op uitval. Een van de eerste taken succesvol de vierde industriële revolutie te omarmen is om opslag op hardware (computers) te verlaten en alles naar de cloud te verplaatsen.

“Technologieën in de cloud zijn geweldig”, zegt Van der Hek. “Ze zijn zoveel stabieler, schaalbaarder, flexibeler, veiliger en efficiënter, en ook goedkoper.”

Verhoog uw omzet met dynamic pricing

Dynamic pricing (Convious)

Eenmaal in de cloud kunnen de eigen oplossingen van Convious attracties helpen profiteren van strategieën en technologie, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en dynamic pricing. Door gegevens uit meerdere bronnen te verzamelen, kan het systeem de vraag voorspellen en automatisch de optimale ticketprijs voor een park bepalen.

“Veel mensen denken dat dynamic pricing gaat over het geven van kortingen. Dat klopt niet.”, merkt Van der Hek op. “Het gaat erom je totale omzet te optimaliseren.”

Een van de voordelen van dynamic pricing is dat het een gevoel van urgentie creëert voor gebruikers. Als de ticketprijzen vast staan, kunnen mensen hun beslissing uitstellen, omdat er geen prikkel is. Wanneer ze echter een verscheidenheid aan prijzen en opties te zien krijgen, gaan ze nadenken over welke dag ze moeten gaan in plaats van of ze überhaupt moeten gaan.

Het optimaliseren van de inkomsten is misschien niet altijd het primaire doel. De geavanceerde systemen van Convious kunnen ook optimaliseren voor andere doelen, zoals het maximaliseren van de bezoekersaantallen of het gelijkmatiger spreiden van het bezoek over de werkdagen.

Kunstmatige intelligentie (AI) kan ook worden gebruikt om andere inkomsten te genereren dan kaartverkoop. Het kan bijvoorbeeld automatisch upsell-mogelijkheden herkennen en aanbieden. In het park kan het systeem bijvoorbeeld gebruikers tijdens de lunch pingen over snacks die in de aanbieding zijn of hen informeren over een nabijgelegen restaurant dat minder druk is. Convious heeft ook een kant-en-klare oplossing voor het bestellen van eten, inclusief de mogelijkheid om eten vooraf te bestellen bij het kopen van tickets.

Als een abonnementhouder altijd een parkeervoucher koopt, maar een bepaalde transactie nalaat, kan het systeem hem daar op wijzen. Omgekeerd, als een pashouder nooit een parkeerplaats heeft gekocht, kan dit onderdeel uit het prominente aanbod worden weggelaten.

Er wordt ook geëxperimenteerd;“Bijvoorbeeld door patronen uit de data af te leiden, en die te interpreteren.”, legt Van der Hek uit. “Dit soort onderzoeken zijn bedoeld om je gasten beter te leren begrijpen.”

Het gaat ook om het ontzorgen van gasten. Als gasten bijvoorbeeld online parkeerkaarten kopen, kunnen ze hun kenteken invoeren. Als ze bij het park aankomen, gaat de slagboom automatisch voor hen open. Dit maakt dat een dissatisfier, zoals parkeren, als minder negatief wordt ervaren.

Slim omgaan met het nieuwe normaal

De corona-pandemie heeft veel zaken op zijn kop gezet, waaronder de gewoontes en beleving in een attractiepark. Nieuwe strategieën die tijdens deze moeilijke periode werden geïntroduceerd, zoals parkreserveringen, blijven mogelijk bestaan als de crisis weer voorbij is. Het zeer dynamische systeem van Convious kan parken helpen om te gaan met het nieuwe normaal.

Als een park bijvoorbeeld de opdracht krijgt om op korte termijn dicht te gaan, dan kan het gasten met een reservering gemakkelijk informeren en hen een applicatie voor het wijzigen van de datum aanbieden. Als het park vooruitbetaalde tickets moet terugbetalen, dan kun je met één simpele handeling het hele proces geautomatiseerd uitvoeren, in plaats van handmatig één voor één restituties uit te keren.

“We proberen slimme oplossingen te bedenken voor rampscenario’s”, zegt Van der Hek. “We gebruiken technologie en communicatie om destinaties te helpen om problemen snel weer op te lossen.”

Een van de manieren waarop Convious zijn klanten helpt hun gasten te bereiken, is via e-mail. Van der Hek merkt op dat e-mail campagnes te vaak in spam-mappen belanden. Convious de kennis in huis om dat te voorkomen. Een goed werkend mailsysteem zorgt er ook voor dat het aantal telefonische supportverzoeken aanzienlijk afneemt.

Convious biedt een gratis app voor alle klanten, inclusief geautomatiseerde pushmeldingen. Op websites kan het ook gerichte campagnes ontwikkelen met aangepaste pop-ups die speciaal zijn ontworpen voor gebruikers die de website van een attracties bezoekt.

Door data te verzamelen is het mogelijk om de ervaring op de website, in e-mail en in de app te personaliseren. Als gasten bijvoorbeeld een seizoenspas aan de poort kopen, hoeven ze de volgende keer dat ze naar het park gaan niet overtuigd te worden hoe geweldig de attracties zijn. In plaats daarvan kunnen ze bij hun volgende bezoek een bericht ontvangen over het meenemen van familie en vrienden.

Met betrekking tot websites merkt Van der Hek op dat bijna alles online in de eerste plaats is ontworpen voor desktops.. Convious ziet in de praktijk dat 80% van de gebruikers hun mobiele telefoon gebruikt om informatie te zoeken, en gebruikt daarom een mobile-first-strategie voor haar sites.

“Als je niet geoptimaliseerd bent voor mobiel, doet dat pijn in je portemonnee”, zegt hij. “Als je de drempel verlaagt, stijgt de conversie en de omzet.”

De grootste attractieparken erkennen inmiddels de effectiviteit van het ‘sturen op data’ en omarmen de vierde industriële revolutie. Ze huren een programmeurs en datawetenschappers in om robuuste e-commercesystemen te ontwikkelen. Convious wil het speelveld gelijk maken, zodat ook de middelgrote bedrijven de nieuwe technieken kunnen gaan inzetten.

“We proberen al deze slimme functies breed toepasbaar te maken”, zegt Van der Hek.

Met dank aan:

Adriaan van der Hek

Adriaan van der Hek, chief operating officer bij Convious

Convious is gevestigd in Amsterdam en heeft ook kantoren in Litouwen, Frankrijk en het VK en bedient Europa.

Convious biedt tijdelijk een gratis Performance Scan aan voor grote en middelgrote bedrijven uit de attractiesector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *