Verleid Vlamingen en Duitsers om naar je vakantiepark te komen. Onlangs heeft het NBTC bekend gemaakt dat de intentie van Nederlanders om in 2024 in eigen land op vakantie te gaan is afgenomen. Waar vorig jaar 27% van de ondervraagden aangaf in eigen land op vakantie te gaan, is dat dit jaar nog maar 20%. Een daling dus in de tot nu toe belangrijkste groep toeristen voor Nederlandse recreatiebedrijven.
Hoewel Nederlanders nog altijd het grootste aandeel zijn van het totale aantal vakantiegangers, hebben wij in 2023 ook een recordaantal Duitsers mogen verwelkomen: maar liefst 7 miljoen. Daarnaast zit ook het aantal Belgische toeristen in de lift.
Met het afnemen van de Nederlandse vakantiegangers wordt het extra belangrijk om de Duitse en Belgische gasten aan te trekken. En dan met name de aangrenzende regio’s Noordrijn-Westfalen(NRW), Nedersaksen, Hessen en Vlaanderen. Door deze doelgroepen aan te trekken vergroot je je doelgroep en verleng je je hoogseizoen.
Zoals je ziet in onderstaande afbeeldingen hebben de vakanties namelijk niet alleen overlap, maar verlengen ze het seizoen ook. Met name de paasvakantie, die wij in Nederland niet kennen, is enorm interessant! In het Duitse Nedersaksen loopt deze van 16 maart tot 2 april in NRW van 23 maart tot 7 april en in Hessen zelfs van 25-03 tot 13-04. In Vlaanderen loopt de Paasvakantie van 30 maart tot 14 april. In totaal zijn dit maar liefst 4(!) aaneengesloten vakantieweken, terwijl Nederlanders alleen een lang paasweekend hebben. Ook in de zomer kun je 2 weken aan het vakantieseizoen plakken wanneer je je richt op Duitse en Vlaamse gasten, zij starten de zomervakantie namelijk eerder dan de Nederlandse scholen. Vergeet daarnaast de extra feestdagen niet zoals de Belgische Wapenstilstand op 11 november of het Duitse Fronleichnam op 30 mei.
Meest populaire regio’s
Zowel voor Belgen als Duitsers zijn Noord-Holland en Zeeland de populairste vakantiegebieden. Daarna volgen voor de Duitsers Zuid-Holland en Limburg en kiezen de Belgen voor Noord-Brabant en Limburg. Flevoland en Groningen zijn het minst populair bij de Belgen, bij de Duitsers sluiten Utrecht en Flevoland de lijst.
Tijd om de Duitse en Belgische gast naar je park te halen dus! Maar hoe bereik je ze?
- Vertaal je website: Zorg dat je het eenvoudig maakt om te boeken. Waar een Vlaamse gast prima uit de voeten kan met een Nederlandse website zul je een Duitse gast toch sneller overtuigen met een Duitstalige website. Wanneer je de mogelijkheid hebt, laat je website dan ook checken door een native. Duitsers zijn erg gevoelig voor taalfouten en een slecht geschreven tekst komt dan ook onbetrouwbaar over.
- Toon de juiste reviews: Hoewel een Vlaming geen moeite heeft met jouw Nederlandse website zullen zij sneller overtuigd worden door een review van een Belgische gast dan die van een Nederlander. Zorg dus dat je ook reviews toont van gasten uit het desbetreffende land.
- Verspreid je aanbod op de juiste kanalen: Zorg dat je op diverse kanalen aanwezig bent. In Duitsland en België zijn Booking.com en Airbnb net als in Nederland populair, maar er zijn zeker nog een aantal andere interessante OTA. Zo is Pincamp een veelgebruikt platform bij de Duitsers voor het zoeken naar een camping en wordt Hometogo vaak gekozen voor het zoeken naar een vakantiehuisje.
- Ken je doelgroep: Zorg dat je weet wie je doelgroep is en waar deze vandaan komt. De parken aan de Duitse en Belgische grens kunnen met een mooi concept vooral gezinnen uit de grensregio aantrekken. Parken aan de kust hebben zo’n grote USP dat zij zich ook kunnen richten op de regio’s die iets verder weg liggen, denk aan NRW, Hessen, Rijnland-Palts en Baden-Württemberg in Duitsland en aan Limburg en Oost-Brabant in België.
- Target de doelgroep: Naast simpelweg aanwezig zijn op lokale OTA websites kun je je doelgroep ook actief targeten door middel van Social en Google Advertising. Richt je op interessedoelgroepen op de juiste locaties en laat die Duitse en Belgische boekingen maar binnen stromen! Zorg dat je duidelijk maakt waarom de gast bij jou een topvakantie gaat beleven en verleid ze naar je website.
- Behandel deze periodes ook echt als vakantieperiodes: Wanneer jij tijdens alle Nederlandse vakantieperiodes animatie aanbiedt en gezinnen met kinderen ook echt je doelgroep zijn, zorg dan dat je dit ook tijdens de Duitse en Belgische vakanties doet. Zeker wanneer je je in de grensregio bevindt en je veel buitenlandse gasten ontvangt, is dit de moeite waard. Hiermee kun je je echt onderscheiden van de concurrentie. Denk daarnaast ook aan de openingstijden van je horeca en (verhuur) faciliteiten.
- Bied de juiste betaalmethodes aan: Voor een Duitse of Belgische gast is het niet mogelijk om met Ideal te betalen. Houd hier dus rekening mee en zorg dat het voor elke gast eenvoudig is om af te rekenen. Bied hiervoor alternatieve betaalmethode aan zoals PayPal, Sofort Banking, creditcard en Belfius aan.
Met dank aan (redacteur): Melanie Oosterveer, Corporate Marketeer DACH Booking Experts
Meer informatie: www.bookingexperts.com
Eén reactie
Het begint met naamsbekendheid! Kijk voor de mogelijkheden op http://www.ausfluegeholland.de/aanmelden of mail ons voor meer informatie.