In de leisure update van ABN AMRO wordt dit keer vooral gefocust op positieve cijfers van campings en vakantieparken; vooral gedreven door de terugkerende Duitse vakantieganger. Wie de hele update leest, ziet dat de bank ook zorgen uit over de toekomst van de sector verblijfsrecreatie. Past de branche zich wel voldoende aan aan veranderende marktomstandigheden?
Aantal vakantievierende Duitsers in Nederland bereikt historisch hoogtepunt
Sinds begin dit jaar zit het aantal Duitse toeristen dat in Nederland op vakantie gaat flink in de lift. Nooit eerder kwamen zoveel Duitsers op vakantie naar Nederland. Tot en met mei 2023 was sprake van een stijging van 44 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2022: een ruime verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Mede door de grote toeloop van Duitse toeristen is de verwachting dat het aantal overnachtingen (+3 procent) in en de omzet (+10 procent) van vakantieparken en campings dit jaar zal groeien. Wel is sprake van grote verschillen: terwijl bij campings de omzet vooral door het hogere aantal boekingen stijgt, wordt de omzetstijging bij vakantieparken gedreven door prijsstijgingen. Dat blijkt uit een rapport over vakantieparken en campings van ABN AMRO dat vandaag is gepubliceerd.
Hogere omzet vakantieparken vooral gevolg van prijsstijgingen
Van de Nederlanders die deze zomer op vakantie gaan, kiest 22 procent voor een vakantie in eigen land. In 2022 was dat nog twee keer zo hoog. Daarnaast verschuiven de voorkeuren voor accommodaties. Zo wint de verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites snel aan marktaandeel. Het zijn vooral vakantieparken die onder druk staan, zeker als deze verouderd zijn en/of niet aansluiten bij veranderende behoeften. Vakantiegangers kiezen in dat geval liever voor een accommodatie waar ze tegen een hogere prijs zeker zijn van rust en een optimale beleving. Zo kiezen zij vaker voor ‘glamping’. Naast deze vorm van luxe kamperen zijn ook vakantieparken en campings die meer dan de bekende basisvoorzieningen bieden in trek: van overnachtingen in ecolodges tot boomhutten.
Investeren in verduurzaming en nieuwe doelgroepen kansrijk
Het inzetten op flexibele annuleringsvoorwaarden en energiezuinige accommodaties kan helpen om de vraag naar vakantieparken buiten het seizoen te vergroten. “Door verouderde accommodaties te vervangen voor duurzame vakantiehuisjes dalen de energiekosten. Deze kosten zetten de marges in de parken het meest onder druk en kunnen niet altijd worden doorberekend. Investeren in duurzamere accommodaties krijgt dan ook meer aandacht. Zo zijn zonnepanelen populair, maar er wordt ook aan warmtepompen, een groen dak en waterretentie gedacht”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Buiten het seizoen kunnen de ‘remote werkers’ en ’digital nomads’ een aantrekkelijke doelgroep zijn. Dit zijn medewerkers die niet per se op kantoor hoeven te werken, maar hun eigen werkplek kunnen uitzoeken. Dat kan een vakantiehuis op Ibiza zijn, maar óók een huisje op de Veluwe.”
Groei op de langere termijn?
In de verdiepende bijlage bij de leisure update met als ondertitel ‘Wat vakantieparken en campings (kunnen) doen om ook op de lange termijn te overleven‘, worden ook enkele ontwikkelingen benoemd die een bedreiging vormen voor een verdere groei van de verblijfsrecreatie in Nederland. Enkele quotes:
- Van de Nederlanders die deze zomer op vakantie gaan, kiest 22 procent voor een vakantie in eigen land. In 2022 was dit nog twee keer zo hoog.
- De verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites, wint snel marktaandeel.
- Hotels zijn creatief geworden in het aantrekken van vakantiegangers die in het verleden een vakantiehuis boekten. Dit betreft vooral senioren, die bijna 1 miljard euro per jaar aan fietsvakanties uitgeven.
- De grote uitdaging zit bij de verouderde accommodaties, de vakantieparken die achterstallig onderhoud hebben of niet aansluiten bij de luxe behoefte van de bezoeker van vandaag. Deze parken zijn in de zomer nog wel bezet, maar in het voor- en het najaar worden ze het eerst vermeden.
- Grote ketens van vakantieparken investeren in het buitenland veelal in bijzondere nieuwe concepten. Op de Nederlandse markt wordt vooral geld gestoken opknapbeurten van verouderde parken. (quote van Pretwerk.nl)
- De hoge energieprijzen zetten de marges onder druk, zo blijkt uit een peiling bij vijftig ondernemers van vakantieparken en campings. Deze hogere kosten kunnen vaak niet volledig worden doorberekend in de prijzen.
In het verdiepende rapport is ook nog veel nuttige informatie te vinden over het verduurzamen van je camping of vakantiepark; een investering die veelal loont.
Meer informatie:
3 reacties
Wij hebben zelf een zeer groen boom- ,natuurrijk en rustig bungalowpark met grote kavels en merken dat het naast het aantrekken van de juiste klanten die komen voor onze ultieme rustbeleving het ook een kunst is om bepaalde groepen klanten te weren. Kortom, less is voor ons vaak more.
Beter de juiste tevreden herhaalklant trekken dan maar omzet uit de markt blijven peuren. Het resultaat: een jaaromzet die er weer goed uitziet, extreem veel herhaalbezoek, parkeigenaren (wij) die niet overlopen van de stress door voortdurend overlast te moeten tackelen en (we zijn één van de weinigen) geen slaaf van booking.com. De 20% commissie (5x verhuren 1x voor booking) blijft waat het hoort. Maar wel: een pas op de plaats wat bezetting betreft in het hoogseizoen.
We zijn nu en eind juli/begin augustus voor 70% vol.
Is dit erg? nee, dit kan volgend jaar weer anders zijn.
Als de mensen weer ontdekken dat de reizen van Corendon en Tui vaak niet goedkoop zijn en een echt goede accommodatie in het buitenland vaak nog meer kost, dan keert men volgend jaar weer terug.
Wat wel aan de hand is dat er veel te veel bungalows gebouwd zijn de laatste 20 jaar en dat de overheid de private verhuur zonder enige regels of restricties de vrije hand heeft gegeven.
Resultaat: een verzadigde markt die neigt naar een verpeste markt.
Ook de verhuurders (zowel particulier als professioneel) zijn in grote getale te verwijten dat in Corona tijd de prijzen extreme hoogte bereikt hebben. Wij hebben dit niet gedaan en onze klanten waarderen dit zeer.
We proberen ieder jaar een 3-4% te verhogen, maar gaan ons niet te buiten aan excessen.
Deze prijsstijgingen komen nu als een boemerang terug naar de sector.
Dit is zeker dus deels een geval van eigen schuld dikke bult.
Men zou bij méér vakantieparken, campings e.d. ook een strook voor campers kunnen maken. Die hebben geen behoefte aan luxe, willen enkel water kunnen tappen en grijswater en wc-cassette legen. Zomers is er zelfs geen behoefte aan elektriciteit, omdat de meeste camper zonnepanelen hebben.
WiFi zou fijn zijn.
Er is echt behoefte aan meer prettige camperplaatsen in ons land voor een niet te gekke prijs. Tot 20 euro wordt over het algemeen prettig gevonden.
Ze moeten de recreantencampings behouden en niet alles volbouwen met chalets door grote park en beleggingsmaatschappijen zodat het voor de gewone Campeerders en mensen met een vaste staanplaats nogmooj en aantrekkelijk blijft om te verblijven op een camping en niet op een duur en ongezellig park