De Transformation Economy in leisure

Mensen anno nu zijn niet meer alleen op zoek naar belevenissen. Men is op zoek naar ervaringen waarbij ze niet alleen plezier kunnen hebben, maar ook zichzelf kunnen transformeren. In de reis-en recreatiebranche moeten we hierop inspelen, anders vallen we buiten de boot. Dat begint bij de marketingstrategie. Dit artikel geeft je handvaten hoe dit te doen en gaat in op goede praktijkvoorbeelden.

De economie waarin we nu leven draait om transformatie – het is de tijd van “The New You Business”². Modemerken maken van jou de toffe influencer die je op Instagram hebt gezien. Dinerbox-leveranciers maken van ons allemaal sterrenchefs. Apps maken ons relaxed en geven ons tijd. Sportscholen zorgen ervoor dat we allemaal in-shape zijn. Frisdrankverkopers zorgen ervoor dat we superhelden worden. Het draait om de beste versie van onszelf te worden. Merken geven ons die kans.

De Transformation Economy binnen travel & leisure

Jouw gast, reiziger of bezoeker verandert dus ook. Vrije tijd is er niet alleen om vermaakt te worden. Vrije tijd is er om een betere versie van jezelf te worden. Het is dé tijd om een boek te lezen, de familieman te zijn, jezelf te ontdekken, te leren surfen, thuis te komen met geweldige verhalen. En dan het liefste ook nog helemaal afgestemd jouzelf. Egocentrischer dus.

Die experience van 17 verschillende glijbanen op een resort kennen we inmiddels wel. De trend om terug in de natuur op vakantie te gaan en outdoor op te zoeken was er pre-COVID ook al, toch heeft COVID-19 dit zeker in versnelling gebracht. Dit gecombineerd met de transformation economy zorgt voor vraag naar een nieuw type vrijetijdinvulling.

Dit is natuurlijk gecharcheerd, want we weten allemaal dat er meerdere vrijetijdsprofielen³ zijn. De Transformation Economy is vooral een beschrijving dat we allemaal op een bepaalde manier de beste versie van onszelf willen worden, met bepaalde standaarden voor elk vakantieprofiel. De een keert hiervoor terug naar de natuur, de ander wil volgens de laatste beauty standaarden een wellnessvakantie. Weer een ander wil nu echt eens “de leuke ouder zijn”, re-connecten en die 17 toffe glijbanen met de kinderen pakken. De continue drang naar transformatie.

Voorbeelden binnen travel & leisure:

Concepten zoals Cabiner, die je de kracht van de natuur geven
Concepten zoals Magic Kingdorm Park, die van jou een prinses maken
Concepten zoals Wellbeing Escapes, die je wijsheid beloven
Concepten zoals Avonturenboerderij Molenwaard, die je het boerderijleven leren kennen
Concepten zoals RØSTIG, die zelfontwikkeling door rust beloven
Concepten zoals YOO HOTELS, die zelfontwikkeling als luxe positioneren

Strategische keuzes

De ziel van een bedrijf is enorm van belang. Dit begint bij Gen-Z, die eisen van een merk of organisatie dat er een purpose is. Merken worden gekozen door wie ze zijn en hoe ze bijdragen aan de transformatie van iemand, niet zozeer meer hoe de beleving is.

Wat de Transformation Economy écht nodig heeft:

Intens persoonlijke aanpak

  1. Bereidheid vanuit het merk of de organisatie om aan behoeftes te voldoen
  2. Een team dat achter de waarden en aanpak staat

“Kort gezegd, ben je bereid te veranderen en mee te gaan in de Transformation Economy, of blijf je hangen in het nu?”

Consumenten vinden dit écht belangrijk namelijk. Uit onderzoek van Skift (4) bleek dat in 2017 meer dan 54% van de reizigers (n=1.350) het belang van “transformational experiences” een 7 of hoger gaf.

Een geindividualiseerde aanpak voor de massa 

Een individualistische (marketing) benadering is wat binnen de Transformation Economy extreem belangrijk is. Massa-maatwerk wordt de norm. Eigenlijk moet er in alles wat je doet een persoonlijke aanpak zitten. Dat kan ook zijn als je een WhatsAppje krijgt voor aankomst in je hotel met de openingstijden van het restaurant ter plekke. En daarbij de vraag of je direct wilt reserveren. Dergelijke aandacht zorgt natuurlijk voor een geweldige ervaring. Dit wordt de norm.

En dat maatwerk zit niet alleen in service – ingericht met marketing automation. Ook in de beleving zelf. Denk aan een samengestelde workshop “Italiaanse pasta leren maken met zicht op de Toscaanse Heuvels” voor iemand die van natuur, gastronomie en lokale belevingen houdt.

Hoe breng je de Transformation Economy in praktijk?

Een inside-out approach is hiervoor echt noodzakelijk. Het begint vaak bij een fundamentele strategische verandering van je eigen organisatie. Vanaf hier kun je pas nadenken over marketinginvulling voor je doelgroepen. 

Dan is het tijd voor outside-in. Evalueer je huidige marketing- en bedrijfsstrategie en bekijk het vanuit het perspectief van de markt en je doelgroep. Biedt je nog iets aan dat passend is komende jaren? Hoe heb je de CX nu ontworpen en past dit nog? Passen je merkwaarden nog voldoende? Zijn je ingerichte marketingkanalen nog wel de juiste?

Het vergt echt tijd om deze verandering te ontwikkelen en te omarmen. Neem die tijd en wissel met anderen van binnen én zeker buiten je organisatie van gedachten!

Bron en meer informatie: De Transformation Economy in travel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *