Campinggasten tegen betaling of in ruil voor een gratis verblijf vragen het sanitair te poetsen, eten bestellen met een QR-code of zelfs het campingrestaurant volledig sluiten. Het personeelstekort in de horeca- en recreatiesector is overal in Europa merkbaar. Ook veel campings hebben hiermee te maken. ACSI sprak hierover met diverse recreatieondernemers en campingeigenaren en vroeg naar de mogelijkheden om toch nieuw personeel te werven.
De coronacrisis zorgde ervoor dat de vakantieseizoenen van 2020 en 2021 anders verliepen dan gepland. Dit seizoen verloopt een stuk voorspoediger, maar er is een ander probleem dat plots opduikt: een tekort aan personeel. Veel campingeigenaren zijn er enigszins door verrast en dit zorgt voor stress. Om alles toch draaiende te houden moeten campingeigenaren creatief zijn. En dan nog moet er soms voor gekozen worden om het animatieprogramma aan te passen, de horeca-openingstijden te verkleinen of het restaurant een extra dag te sluiten. De sector draait in het hoogseizoen vaak op jongeren en studenten, maar die lijken juist te genieten van vakanties, inhaalfeestjes en festivals.
‘Jongeren willen op vakantie’
Jeroen Fermont, mede-eigenaar van Top Animation, merkte dat het aantal jongeren wat deze zomer wilde werken een stuk lager lag dan voorgaande jaren. Het bedrijf plaatst jaarlijks ongeveer 700 entertainers op campings in Nederland en Frankrijk om de campings op dit vlak volledig te ontzorgen. ‘Meestal waren de seizoenen voorspelbaar, maar dit jaar was de markt totaal anders. Ik denk dat het te maken heeft met de coronacrisis. Jongeren hebben lange tijd geen leuke dingen kunnen doen en wilden massaal op vakantie. Ook veel festivals en concerten die door corona waren uitgesteld, werden deze zomer ingehaald. Ze wilden genieten en een hele zomer in het buitenland werken is dan minder aantrekkelijk.
Zie ook: Hoe maak je je bedrijf aantrekkelijker voor vakantiekrachten (door Jeroen Fermont)
Carrièreswitch door corona
Campingketen Eldorado Parken heeft vooral last van personeelstekorten binnen de horeca. ‘Op ons grootste park, Vakantiepark De Bergen in Wanroij, hebben we naast ons vakantiepark een avonturenpark. Op beide parken hebben we veel horecagelegenheden waar we goed merken dat er een personeelstekort is,’ vertelt marketing- en salesmedewerker Marco Jacobs. ‘We zien dat veel mensen zijn overgestapt naar werk in de gezondheidssector. Bijvoorbeeld als hulp bij teststraten en vaccinatiecentra. Dit werk ging tijdens de coronacrisis gewoon door, terwijl de horeca moest sluiten. Veel werknemers die de branche hebben verlaten, willen niet terugkomen. Iets wat natuurlijk jammer is, want het is een hele leuke branche om in te werken,’ aldus Jacobs.
Digitaal inchecken
Het personeelstekort is voor veel campings een reden om versneld te digitaliseren. Camping Siersburg in het Duitse Saarland heeft alles gedigitaliseerd om zonder personeel te kunnen draaien. ‘We hebben een checkinautomaat waardoor onze gasten dit zelf kunnen doen terwijl de receptie gesloten is. Op die manier hebben wij helemaal geen personeel nodig,’ vertelt het beheerdersechtpaar Gerlinde en Bernhard Treinen. Ook de Deense campings Nymindegab, Tipperne en Houstrup hebben het incheckproces gedigitaliseerd. ‘Gasten kunnen online inchecken zodat ze niet naar de receptie hoeven te komen’, vertelt campingeigenaar Jari Christensen.
Foodtrucks vervangen het restaurant
Eldorado Parken heeft diverse oplossingen bedacht om met een kleiner team dan voorgaande jaren de gasten toch te kunnen voorzien van eten en drinken. Jacobs: ‘we zijn een aantal dingen anders gaan doen. Zo kunnen klanten hun bestelling doorgeven door een QR-code te scannen. Hierdoor kan het horecapersoneel zich focussen op het klaarmaken en uitserveren van de bestellingen. Daarnaast hebben we thema-avonden in het restaurant waarbij we gebruikmaken van eten in een buffetvorm. Ook dit zorgt ervoor dat we met minder personeel de avond doorkomen.’ Ondanks de creatieve oplossingen om met minder mensen het restaurant draaiende te houden, is de camping genoodzaakt het restaurant twee dagen per week te sluiten. ‘Op die dagen nodigen we een aantal foodtrucks uit. Zo kunnen de gasten op een leuke manier buiten de deur eten. Dit vermelden we duidelijk op flyers in de receptie. Dan gaan mensen zich niet verheugen op een avondje in een restaurants, terwijl wij alleen foodtrucks kunnen bieden.’
Kleinere teams, meer uren
Team Animation probeert het personeelstekort op te lossen door in kleinere teams te werken, maar de medewerkers juist meer uren te geven. ‘Een gemiddelde werkweek van een entertainer telt 36 tot 40 uur. In overleg is het aantal uren opgeschroefd naar 42 tot 48 uur’, aldus Fermont. Dit wordt door de medewerkers positief opgepakt. ‘We horen dat ze het juist fijn vinden dat ze meer kunnen werken. Als entertainer woon je tijdelijk op de camping, dus je bent er toch al. Omdat ze geen woon-werkverkeer hebben, vinden ze het vaak niet erg om wat extra uren te maken.’ Doordat de entertainers meer uren werken, kan er met minder mensen gewerkt worden. ’Een team dat vroeger uit vijf mensen bestond, kan nu met vier personen hetzelfde programma draaien.’
Minder lastminute-boekingen
Yvonne de Saint Maurice, eigenaresse van de middelgrote camping La Belle Etoile in het Franse La Rochette, laat weten dat zij ongeveer vier personeelsleden mist. ‘Normaal gesproken werken we met z’n negenen en nu zijn we met vijf personen. Hierdoor maken we allemaal hele lange dagen.’ Ze ervaart vooral stress door de hoeveelheid lastminuteboekingen. ‘Het kost best wat tijd om een reservering te verwerken, vooral wanneer mensen een dag van tevoren boeken. Ik zit eraan te denken om volgend jaar minder lastminute-boekingen toe te staan en een minimaal verblijf van twee nachten in te stellen. Dan besparen we flink wat tijd op de administratie.’ Honderd procent zeker van deze keuze is ze nog niet. ‘We hebben natuurlijk geen idee hoe volgend seizoen eruit gaat zien. Dit jaar is al totaal anders dan afgelopen jaar. En wat er komend seizoen gaat gebeuren weten we nog niet.’
Personeel werven
Om nieuwe medewerkers aan te nemen, moeten ze eerst bereikt worden. En dat is dit jaar een uitdaging en soms ook compleet nieuw. Camping La Belle Etoile heeft bijvoorbeeld nog nooit personeel hoeven werven. ‘We zitten vlak bij een universiteit en jaarlijks hadden we meerdere studenten die spontaan binnen kwamen lopen om te vragen of we nog werk voor ze hadden. Ieder jaar had ik in april een mapje met tien tot twaalf cv’s waaruit ik kon kiezen. Dit jaar kwam er niemand. Ik denk wel dat het verstandig is om volgend voorjaar samen met een recruiter op zoek te gaan naar nieuw personeel’, legt De Saint Maurice uit. Andere campings kiezen voor online marketing. Fermont laat weten dat TeamAnimation hier nog nooit zoveel geld aan uitgaf als nu. ‘We adverteren via Google, Facebook, Instagram en sinds dit jaar maken we ook gebruik van TikTok en jobboards gespecialiseerd in werken in het buitenland. Maar ook mond-tot-mondreclame werkt gelukkig nog.’
Een kaartje voor geslaagden
Eldorado Parken heeft een grote campagne opgezet om nieuw personeel te vinden. ‘We hebben in een multidisciplinair team gekeken naar onze opties en daar zijn wel wat mooie projecten uit voortgekomen’ vertelt Jacobs trots. Naast online advertising heeft de keten ook gebruikgemaakt van print. ‘Het gebeurt vaak dat ouders een vacature voor hun kind in de krant tegenkomen en deze vervolgens uitknippen om door te geven. Door flyers in de krant te stoppen zijn we ze een stap voor. En we merken dat dit goed heeft gewerkt.’ Naast het flyeren in kranten, heeft Eldorado Parken ook felicitatiekaartjes gemaakt die bij geslaagden in de brievenbus worden gedaan. ‘Dat was behoorlijk intensief, want bij ieder huis waar de vlag uithing hebben we een kaartje in de bus gedaan. Op het kaartje stond ‘gefeliciteerd met je diploma’ en daarmee konden ze een keer gratis zwemmen in ons strandbad. Daarnaast schreven we ‘wil je vaker gratis zwemmen, kom dan bij ons werken!’. Ook die actie was een succes en behoorlijk wat jongeren uit de buurt solliciteerden op een functie op de camping.
Gemakkelijk solliciteren
Zowel Jacobs als Fermont concludeert dat het sollicitatieproces laagdrempelig moet zijn. Jongeren die bij Eldorado Parken willen werken hoeven alleen maar een Whatsapp-bericht te sturen. ‘Dan bellen wij ze terug en gaan we samen in gesprek over hun werkervaring en wensen. We hebben vooral jonge sollicitanten die hun eerste baantje zoeken. Dan is het fijn om samen te kijken naar de mogelijkheden. Op het cv staat toch bijna niks, dus daar kunnen we meestal niet zoveel mee. Bovendien kan dat ervoor zorgen dat we minder sollicitanten krijgen.’ Ook bij Team Animation kunnen entertainers in spé gemakkelijk solliciteren. ‘Via de website kunnen ze hun contactgegevens achterlaten en wij bellen zo snel mogelijk terug voor een sollicitatiegesprek. Als dat gesprek succesvol is, mogen ze mee op trainingsweekend om goed voorbereid aan het werk te gaan.’ De sollicitatieperiode vindt doorgaans plaats in het voorjaar, maar dit jaar kon er langer gesolliciteerd worden. ‘Ieder weekend in juli moesten we een trainingsweekend organiseren om het gat in augustus op te kunnen vullen.’
Fijne werkomstandigheden
Iedereen is het erover eens dat het belangrijk is om goed te zijn voor het personeel. ‘Bij seizoenswerk is het normaal dat je iedereen aan het eind van het seizoen moet loslaten. Op dat moment kun je alleen maar hopen dat ze het zo fijn vonden om voor je te werken, dat ze het jaar daarna weer terugkomen,’ vertelt Jacobs. ‘Duidelijke communicatie met medewerkers is heel belangrijk. Het is fijn om te weten wat je aan elkaar hebt.’ Bij Team Animation ligt de focus op het behouden van het huidige personeel. ‘Natuurlijk willen we ieder jaar nieuwe entertainers, maar het is ook fijn als mensen meerdere jaren terugkomen. Daarom vinden wij het belangrijk om ook buiten het seizoen bereikbaar te zijn. En ook de basisvoorwaarden moeten gewoon goed zijn. Het werk kan nog zo leuk zijn, maar als het salaris niet op tijd wordt uitbetaald of de accommodatie waarin ze verblijven vol gebreken zit, komt niemand terug.
Optimisme over de toekomst
Ondanks de chaotische periode zien de campings de toekomst positief in. Fermont vertelt dat er nog genoeg trucjes zijn om nieuw personeel te werven. ‘Dit jaar is een extreem jaar met inhaalfestivals en -vakanties. Ik denk dat de markt volgend jaar wel iets meer tot rust gaat komen.’ Ook Jacobs is optimistisch. ‘Het vinden van voldoende personeel zal voorlopig een uitdaging blijven. Maar door een goede werkgever te zijn en een goede wervingsstrategie te hebben, kun je een heel eind komen.
Dit artikel verscheen eerder in het ACSI Handelsblad – een twee-jaarlijkse krant voor campingondernemers.
Meer informatie: