• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Hoe maak je je bedrijf aantrekkelijk voor vakantiekrachten?

8 februari 2022 by Redactie 1 Reactie

In de recreatiesector is veel seizoenspersoneel nodig. Veel recreatiebedrijven merken inmiddels de krapte op de arbeidsmarkt. Animatiebedrijf Team Animation en de Recreatheek hebben jaarlijks een groot aantal hulpkrachten nodig en voor hen is de werving vooralsnog geen probleem.

We gingen in gesprek met Peter Brouwer (Recreatheek) en Jeroen Fermont (Team Animation) Welke adviezen hebben zij voor ondernemers inde recreatiesector? 

Belangrijkste conclusies:

  • De recreatiesector is nog altijd een aantrekkelijke sector voor vakantiewerk
  • Besparen op personeel is lastig; zij zijn immers een belangrijk onderdeel van de beleving
  • Door de werk- en verblijfsomstandigheden aantrekkelijk te maken heeft jouw bedrijf een streepje voor.

Vakantiewerk is de kraamkamer voor vast personeel

Brouwer en Fermont merken op dat de markt voor tijdelijk personeel duidelijk verschilt van de markt voor vaste banen. Zij vissen vooral in de vijver van studenten die een vakantiebaan zoeken. Brouwer legt wel een relatie met de reguliere arbeidsmarkt: “In onze bedrijfstak van animatiewerk hebben we nu eenmaal niet veel vaste banen te vergeven. Toch hebben wij zeker oog voor de doorgroeimogelijkheden, want daar is steeds meer vraag naar. Ook voor ondernemers is het handig dat zij elk seizoen meerdere enthousiaste jongeren op hun bedrijven aan het werk hebben. Zij kunnen dan scouten naar talenten die de gastvrijheid in hun genen hebben. ” Fermont voegt : “We zien dat de tijdelijke medewerkers het leuk vinden om diverse verschillende ervaringen op te doen. Daarmee leren ze de sector steeds beter kennen.” Team Animation is ook veel actief op Franse campings waar ervaring op kan worden gedaan. Ook zien we steeds meer behoefte in een collega die de volledige coördinatie van de animatie op zich neemt. Wij kunnen zo’n collega bijvoorbeeld over meerdere vakantieparken verdelen en daar werkgever voor blijven. Door de fusie tussen TOP-Recreatie en Team Animation komen er ook steeds meer doorgroeimogelijkheden voor entertainers, zo blijven zij langer bij ons.      

Weinig problemen met werven van nieuw personeel

Elk jaar heeft Team Animation weer een grote poule aan (nieuwe) animatie-medewerkers nodig. Is het voor jullie lastig om voldoende personeel te vinden? Fermont: “Nee, dat lukt ons nog altijd vrij goed. De recreatiesector is en blijft voor veel jongeren een leuke sector om in te werken. Veel studenten keren jaarlijks weer terug en de mond tot mond reclame zorgt weer voor veel nieuwe aanwas. Door de fusie kunnen we nóg meer uitdaging bieden en onze naam helpt ons gelukkig als een goed werkgeversmerk.    

Brouwer vult aan: “Er zijn natuurlijk wel piekweken waarop de druk erg groot wordt. Dat waren afgelopen jaar vooral week 34 en 35. Ons aanbod wordt vooral sterk beïnvloed door de vakantiespreiding; Als de scholen vakantie hebben, dan kunnen wij makkelijk aan personeel komen. Bij veruit de meeste vakantieparken verblijft het animatieteam op het park. Daarmee wordt het probleem van reisafstand wel ondervangen.”

Team Animation en de Recreatheek hebben nog een groot voordeel op de arbeidsmarkt. Door hun grote omvang kunnen zij makkelijk schuiven met personeel. Brouwer: “Zo kan iemand in de beschikbare periode op meerdere parken worden ingepland. Wij hebben ook steeds meer aanvragen van buiten de recreatiebranche, wat de spreiding van de arbeidsinzet nog makkelijker maakt. Dat kan een individueel bedrijf niet makkelijk voor hun vakantiewerkers realiseren. Voor de ondernemers heeft dat als voordeel dat we snel een vervanger kunnen vinden als iemand bijvoorbeeld ziek is. Door die centrale regiefunctie bieden wij voor zowel medewerkers als ondernemers een meerwaarde.“

Slimmer omgaan met je personeelsinzet

Wordt er in de recreatiesector ook actief gezocht naar personeelsbesparende maatregelen? Brouwer: “Je kunt wel zeggen dat de coronacrisis daar een impuls aan heeft gegeven. Vanuit de overheid werd gestimuleerd om het aantal contacten tussen mensen te beperken. Wij zagen vooral in de Recreatheek een toename aan activiteiten die je zonder (veel) personeel kunt uitvoeren, zoals QR speurtochten of het afhalen van knutselboxen. De Recreatheek is bij uitstek een instrument om efficiënter  te werken. Er gebeurt veel geautomatiseerd en online, zoals de inschrijvingen, promotie van evenementen en de aangemelde kinderen kunnen wij dan weer koppelen met geautomatiseerde toegang tot entreepoortjes.” Fermont voegt daar nog aan toe: “Toch is animatie op een vakantiepark écht niet te vervangen voor 100% online. Er zijn gelukkig hele goede tools ontwikkeld of omarmd waarmee het werk makkelijker wordt gemaakt, maar een entertainer kan écht een activiteit organiseren. Dat vervang uiteindelijk toch niet!.”

Fermont noemt nog een ander activiteitenconcept dat in opkomst is: “Een groeiende groep bedrijven kiest er voor om niet continu animatie aan te bieden, maar wil alleen op drukke dagen een activiteit  aanbieden. Wij leveren bijvoorbeeld het concept ‘Sfeermakers’; een pop-up event, met een ruim portfolio aan mogelijkheden, dat je voor een kortere periode kunt inhuren.

Maak het je personeel naar de zin!

Animatiewerkers worden ingezet om het de vakantiegangers naar de zin te maken. Fermont en Brouwer voegen daar hartgrondig aan toe: “Maar zorg er ook voor dat je vakantiewerkers het naar hun zin hebben! Dat zijn de redenen waarom mensen een jaar later weer terugkeren naar je bedrijf en plezier uitstralen in hun werk. We zien helaas nog te vaak situaties voorbij komen waar te weinig aandacht is besteed aan de werk- en leefomstandigheden van de ingehuurde animatiewerkers. Bij de huidige generatie jongeren leeft heel sterk het motto; ‘werken om te leven’ en zij willen na hun werkdag graag de vakantievibe meebeleven. Want dat is juist wat het werk in de recreatiesector aantrekkelijk maakt. Ook de huisvesting moet op orde zijn; zeker qua hygiëne. Maar doe eens wat extra’s door bijvoorbeeld al iets lekkers klaar te zetten in de koelkast te zetten bij aankomst van een nieuw team. Op deze manier werk mee je aan een goed imago van onze sector en kun je zelf een steentje bijdragen aan een gunstige arbeidsmarktsituatie.”


Met dank aan:

Jeroen Fermont van Team Animation

“Team Animation groeit hard met ruim 400 entertainers op campings in Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje. Een organisatie vol met ervaren- en jonge krachten met frisse ideeën staan voor je klaar. Samen gaan we voor het ultieme, het stimuleren van herhalingsbezoeken voor jouw bedrijf.”

Peter Bouwer dan www.recreatheek.nl

“Hoe snel wil je een animatieprogramma samenstellen? In de Recreatheek is het gewoonweg een fluitje van een cent. Met een paar klikken maak je de gewenste periode voor het animatieprogramma aan. Je bent nu klaar om het animatieprogramma te vullen met de leukste activiteiten uit de database of eigen activiteiten.”

Categorie: Insight, Personeel / organisatie Tags: animatiewerk

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 1 Reply
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 0 Pingbacks
Last reply was 3 months ago
  1. Geert-Frank de Vries
    View 3 months ago

    Interessant om te lezen hoe animatie werk geprofessionaliseerd is. Jammer om te lezen dat op huisvesting en verzorging van het animatieteam blijkbaar nog altijd wordt bezuinigd. Daarin is het recreatiewerk (ja ik ben een oudgediende) helaas nog niet helemaal professioneel geworden.

    Beantwoorden

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS