De recreatiesector kijkt vol verwachting uit naar het nieuwe jaar 2023. De economische randvoorwaarden worden ongetwijfeld lastiger door de hoge inflatie en een mogelijke recessie. Een goede (online) marketing wordt daarmee steeds belangrijker. RED online bereid de ondernemers voor met een serie kennisartikelen. Dit keer: De trends in social media.
Zie ook: 5 SEO trends voor recreatie en toerisme in 2023
1. Vertrouwd en levensecht
Het is klaar met de statische en eenvoudige ‘stockfoto’ content. Social media gebruikers geven de voorkeur aan spontane en levensechte beelden. Neem de populaire app BeReal. Een app waarbij je, na een notificatie op je telefoon, binnen twee minuten een foto maakt met je front- én backcamera. Je laat zien wat je op dát moment aan het doen bent en deelt dit met je volgers. Heel ‘real’ natuurlijk en het levert leuke, spontane momenten op.
Om social media gebruikers te bereiken, is het slim om samenwerkingen te zoeken met creators die jouw bedrijf op een levendige wijze in beeld brengen. Maar waar let je dan op? Het is belangrijk om als bedrijf goed te kijken naar de inhoud van de content. Wat vindt mijn doelgroep leuk om te zien? Door de juiste content te maken, bouw je krachtige merkbekendheid op en ben je zichtbaar voor je doelgroep. Ben je een vakantiepark met een loyale doelgroep, maak dan bijvoorbeeld gebruik van ‘behind the scenes’ content en introduceer je team aan de volgers. Voor een attractiepark met een doelgroep voor jonge gezinnen, gebruik je beeldmateriaal waarop lachende en tevreden kinderen naar voren komen. Onze tip: gebruik filter vrije (video)beelden en foto dumps (carrousel) met herkenbare momenten uit het dagelijks leven.
2. User generated content & influencer content
User generated content is voor de meeste een bekend onderwerp. Een trend die in 2023 zal aanhouden. User generated content is niet zomaar content, maar content die gemaakt is door de gebruiker zelf. Bezoekers delen deze content op hun eigen kanalen en geven daarmee een review over het bedrijf. Wanneer potentiële boekers op zoek zijn naar een vakantie, laten ze zich graag leiden door ervaringen van anderen. Veel struinen het hele internet af om hun geschikte vakantie te vinden. Plaatsen bekijken via Instagram locaties, beoordelingen lezen op Facebook of wegdromen bij de afbeeldingen op Pinterest. De oriëntatie en voorpret beginnen vaak op de social media kanalen en spelen een belangrijke rol in de customer journey.
Als bedrijf is het ideaal om op deze situatie in te spelen. Organiseer bijvoorbeeld een winactie waarbij de gebruiker een vakantiefoto post met een specifieke #hashtag. In ruil voor deelname verloot je een speciale korting of geef je zelfs een gehele vakantie weg. User generated content zorgt voor veel betrokkenheid van bestaande gasten en daarnaast worden nieuwe klanten geïnspireerd door authentieke beelden. Een leuke en goedkope manier om de merkbekendheid en het bereik te vergroten.
Naast user generated content is er nog een contentvorm die in 2023 nog belangrijker gaat worden, namelijk: influencer marketing. Een strategie waarbij je een persoon inzet met een groep volgers die interessant kunnen zijn voor je bedrijf. Deze ‘influencer’ hoeft niet altijd een bekend persoon te zijn. Neem bijvoorbeeld TikTok, een platform waarbij er door het algoritme veel niche doelgroepen zijn ontstaan. Het voordeel hiervan is dat naast de grote bedrijven, ook kleine bedrijven op een snelle en goedkope manier de juiste doelgroep kunnen bereiken. Tip: een influencer vinden is niet gemakkelijk. Zorg dat je doelgroep overeenkomt en de influencer past bij het merk van je bedrijf.
3. Short video: TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts
Kort, krachtig en verticaal: dat is short-form video. Of je nu YouTube, Instagram, Tiktok of Facebook gebruikt, je kan er niet meer omheen. De groei van deze korte video’s is geen gekke ontwikkeling. Al jarenlang zien we een stijgende lijn in het gebruik van videocontent, maar in 2023 wordt de contentvorm short-form nog populairder. Bij het inzetten van deze videovorm is het de bedoeling om de kijker binnen acht seconden te overtuigen. Deze paar seconden zijn namelijk de gemiddelde spanningsboog van een social media gebruiker. Deze seconden zijn leidend en zorgen dat de app-bezoeker niet verder scrolt naar de volgende video.
Bij het maken van een short-form video is het belangrijk om meteen de aandacht te trekken van de kijker. Maar hoe doe je dat? Kijk naar de huidige trends die op het platform spelen, zoek interactie met je doelgroep en hou het vooral simpel. Tip: vergeet niet in je strategie het format 9:16 toe te voegen. Dit formaat ga je steeds vaker nodig hebben.
4. Social media shopping
Op een zo makkelijk mogelijke manier in een zo kort mogelijke tijd iets kopen. Dat is waar veel social media gebruikers behoefte aan hebben. Hoe eenvoudig is het om die leuke handbagage koffer die je op Instagram hebt gezien gelijk te kopen? Juist! Maar hoe behaal je met zo min mogelijk kliks een aankoop?
Social media shopping! Shoppers kunnen binnenkort producten rechtstreeks via sociale media kopen zonder de app te verlaten. Misschien ken je het wel van koploper Facebook. Met de shopping methode kun je je product op een visueel aantrekkelijke manier presenteren, daarmee meer bereik genereren en ook nog eens meetbare inzichten creëren. Kopers kunnen het product gemakkelijk delen, reviews achterlaten en aanraden aan andere social media gebruikers. Als bedrijf kun je hierop inspelen door een goede shop in te richten voor rechtstreekse pakketreizen en accommodatieboekingen.
5. Social media, de nieuwe zoekmachine
Wie dacht dat Google voor altijd de grootste zoekmachine zou blijven, zou het zomaar eens mis kunnen hebben. De zoekmachine van Google krijgt steeds meer te maken met concurrentie. Denk maar eens aan de social media platformen TikTok en Instagram. Deze platformen bieden, naast entertainment, een groot scala aan informatie en inspiratie voor hun bezoekers. Wat gaan we vanavond eten? Of waar gaan we dit jaar op vakantie? In een mum van tijd word je voorzien van visuele informatie van app-gebruikers over de hele wereld.
Hoewel de zoekmachine van Google nog altijd veel wordt gebruikt, zie je de grootste verschuiving bij de jongere generatie. Deze generatie, ook wel Gen Z genoemd, maakt veelvuldig gebruik van social media platformen voor zoekopdrachten. Zo vergelijken jongeren prijzen en producten met elkaar en hechten ze veel waarde aan de meningen van anderen over potentiële aankopen. Wie heeft er nu nog zin om door een lange lijst met websites te scrollen als je ook foto’s en video’s kunt bekijken?
Naast dat we Google Search zeker(!) niet mogen afstrepen, is het wel handig om in te spelen op de huidige ontwikkelingen. Bereid je voor en zorg dat jij vindbaar bent voor je doelgroep. Stel jezelf de volgende vraag: hoe word ik op dit moment gevonden op social media? Voeg ik al relevante trefwoorden toe in mijn berichten en tag ik de locatie van mijn bedrijf al?
Met dank aan (auteur):
Sofie den Butter, RED Online Marketing
“Mocht je vragen hebben of advies willen over wat er specifiek op jouw website verbeterd kan worden voor 2023, neem dan contact met ons op!”
Meer informatie: www.redonlinemarketing.nl