5 SEO trends voor recreatie en toerisme in 2023

Voor RED Online Marketing blikt vooruit naar 2023. Elk jaar worden de belangrijkste SEO ontwikkelingen voor het volgende jaar opgesomd zodat je goed voorbereid aan het nieuwe seizoen kunt beginnen. In deze blog vind je de 5 belangrijkste SEO trends voor 2023 voor de Travel & Leisure branche.

1. De Helpful Content Update van Google

Eind augustus van dit jaar heeft Google een nieuwe update uitgerold genaamd de Helpful Content Update. Voor nu is deze update alleen voor de Engelse taal, maar het zal niet lang duren voordat het ook voor andere talen wordt uitgerold. Daarom is het belangrijk om je hier nu vast op voor te bereiden. De belangrijkste punten uit deze update:

  • Content dat de gebruiker echt helpt krijgt meer waarde voor Google
  • Content dat zich onderscheidt van andere websites krijgt meer waarde voor Google
  • Content duidelijk enkel geschreven voor SEO krijgt juist minder waarde voor Google
  • De update heeft invloed op de gehele site, niet één pagina. Dus als 1 pagina als ‘slecht’ wordt bestempeld heeft dat invloed op de ranking van alle pagina’s op de website.

Hoe ga jij hier mee aan de slag?

Loop je content na en vraag jezelf af of het de klant echt helpt of dat je de content alleen hebt geschreven om te gaan ranken op een bepaald zoekwoord. Elk stuk content op je website moet informatie bevatten waar jouw (potentiële) klant echt iets mee kan. Denk hierbij ook aan jouw usp’s. Wat maakt jouw product/dienst zo anders als de concurrentie? En gebruik dit in de teksten.

2. SEO voor video’s

Net als dit jaar is ook in 2023 veel aandacht voor videocontent. We gaan komend jaar met name kijken naar hoe we video’s beter vindbaar kunnen maken in de zoekmachine. 

Hoe ga jij hier mee aan de slag?

Vul een goede titel en beschrijving in bij je video op Youtube. Hou hier rekening met het zoekwoord. SEO tools zoals Ahrefs hebben nu ook de mogelijkheid om het zoekvolume van zoekwoorden in bijvoorbeeld Youtube te tonen. Zo kan je gericht aan de slag. 

Kijk ook eens naar structured data voor video’s. Je kan bijvoorbeeld structured data toevoegen die informatie toevoegd aan bepaalde momenten in de video. Zo kan je aangeven dat bijvoorbeeld op minuut 2.30 de accommodatie in Griekenland in beeld komt. Als mensen hier dan op zoeken in Google komt jouw video naar voren met de juiste timestamp. 

3. E.A.T.

Het belang van E.A.T. is niet nieuw in 2023, maar wederom extreem belangrijk. E.A.T. staat voor Expertise, Authority en Trust. Het zijn guidelines van Google waarin staat uitgelegd hoe Google bepaald of een bepaalde website te vertrouwen is en dat de bron iemand of een bedrijf is dat kennis heeft van zaken.  

Hoe ga jij hier mee aan de slag?

Het belangrijk dat je duidelijk laat zien wie het gezicht achter het bedrijf is en waarom deze persoon (of personen) geschikt zijn om over het onderwerp te praten. Denk hierbij aan auteurs pagina’s waarin je dit uitlegt. Zorg ook voor up-to-date content, kwalitatieve backlinks en logo’s van instanties waarbij je bent aangesloten (zoals de SVR). 

Google laat voor steeds meer zoekwoorden Featured Snippets zien in de zoekresultaten. Dit zijn bijvoorbeeld de stukken tekst die direct antwoord geven op je vraag:

In het voorbeeld hierboven kan je al zien hoe groot deze featured snippets zijn in de zoekresultaten. Je valt dus veel meer op en de kans op een klik is een stuk groter. De featured snippet wordt ook weleens positie nul genoemd in de zoekresultaten omdat het zo prominent bovenaan staat.

Hoe ga jij hier mee aan de slag?

Zorg voor structuur in je teksten. Denk bijvoorbeeld aan bulletpoints, korte alinea’s en duidelijke tussenkopjes. Zorg ook dat je tekst goed gemarkeerd is in de html. De titel is altijd H1, de tussenkopjes zijn H2. 

5. Teksten schrijven met AI

Er zijn nu een aantal tools op de markt die aan de hand van AI teksten kunnen schrijven en dat zal in 2023 alleen maar meer en beter worden. Deze trend is vooral interessant voor bedrijven die veel teksten voor hun website moeten schrijven omdat het aanbod groot is. Denk bijvoorbeeld aan een OTA met veel reizen op de website. Je voedt de tool met informatie over het product en een aantal voorbeeldteksten. Aan de hand hiervan schrijft de tool een tekst voor je. Het enige wat je zelf moet doen is de controle. 

Hoe ga jij hier mee aan de slag?

Bepaal eerst of dit voor jouw bedrijf interessant is. Heb je bijvoorbeeld heel veel teksten die maandelijks geschreven moeten worden? Vraag dan een demo aan bij een van de tools. Zo kan je kijken of de kwaliteit voldoet aan jouw eisen. Vervolgens kan je aan de slag!


Met dank aan:

Jessica Balt, SEO specialist bij RED Online Marketing

“Mocht je vragen hebben of advies willen over wat er specifiek op jouw website verbeterd kan worden voor 2023, neem dan contact met ons op!”

Meer informatie: www.redonlinemarketing.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *