Glampspiration 2020 liet zien welke creativiteit de coronacrisis heeft losgemaakt. Veel festivals zijn dit jaar geanuleerd. Het gevolg is dat diverse partijen uit de festivalsector hun blik dit jaar richtten op de verblijfsrecreatie.

Welke doelgroep komt op een avontuurlijke glamping af? Paerl: “Dat zijn niet zozeer de traditionele gasten die normal op de Nederlandse campings en bungalowparken af komen. Deze doelgroep is veel avontuurlijker ingesteld. Er zaten veel jonge gezinnen bij die in neen normaal jaar naar het buitenland zouden gaan – voor een avontuurlijke reis. Zij gingen dit jaar op avontuur in eigen land. Dat we voor hen de juiste setting hebben gecreeerd bleek wel uit het gemiddele waarderingscijfer; een 9.1. Dat is een stuk hoger dan op het naastgelegen bungalowpark.”
Glamping is altijd in ontwikkeling
De organisatoren van Glampspiration, Wouter Leuven (CampSolutions) en Patrick Damen (Room45) geven hun visie op de ontwikkelingen van glamping in Nederland: “Gasten, en dus ook campings, zijn op zoek aar nieuwe belevenissen. diverse glampingstructuren zijn inmiddels wel bekend bij een breed publiek. Wij zien het als onze taak om steeds weer nieuwe accommodaties en belevenissen te ontwikkelen om te zorgen voor nieuwe ervaringen.”
Wouter Leuven werkt bij zijn bedrijf CampSolutions samen met diverse freelance ontwerpers. Dat heeft diverse voordelen. Leuven: “Zo voorkom je o.a. dat de glampingaccommodaties op elkaar gaan lijken. Wij gaan in zee met mensen die een creatieve droom hebben. Zij kunnen zich bij ons volledig richten op de realisatie van het ontwerp. Wij nemen ze de productie en marketing uit handen. Het resultaat zie je o.a. hier op Glampspiration, waar we elk jaar weer unieke nieuwe modellen van accommodaties kunnen presenteren.”
Tips voor het opzetten van een succesvolle glamping
- Start met het neerzetten van een belevingsconcept
- Bepaal de locatiekeuze van accommodaties niet basis efficiency maar (natuur)beleving.
- Kies voor een uniek concept – en daar mag een hoger prijskaartje aan hangen
- Accommodaties met eigen sanitaire voorzieningen zijn het meest in trek (ontzorgen)
- Durf samen te werken – ook met partners buiten de traditionele recreatiesector
- Besteed onderdelen uit. (zeker bij een pop-up initiatief)
- Je kunt je glampingconcept ook onderscheiden met activiteiten (food, workshops, optredens e,d,)
Meer informatie: www.glampspiration.com