Workshopprogramma Dag van de Zwembadbranche bekend

Op 14 oktober wordt in Utrecht de kennisdag voor de Zwembadbranche georganiseerd. Naast een beursplein met 50 exposanten is er ook een interessant lezingenprogramma. Voor professionals uit de branche is de toegang gratis bij voorregistratie.

swimming poolHet workshop-programma bestaat uit de volgende onderwerpen:

Social Media – Anne Marie Hazenberg
In 2011 werd het duidelijk dat social media een blijvertje is. Nieuwe media en online marketing zijn hot. Ook de zwembranche kan dus niet achterblijven. Maar hoe pak je dit dan aan? Met de oude aanpak nieuwe media aansturen, werkt niet. Wat dan wel?

De professionals van NewMediaBrains weten als geen ander hoe je social media goed kan inzetten en je ‘mediawijs’ wordt in de wereld van de nieuwe media. In een praktische workshop zal Anne Marie Hazenberg enthousiasmeren, informeren en bovenal laten zien aan de hand van herkenbare voorbeelden dat het werkt. En dat het ook niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Hiervoor maken zij gebruik van de online route planner, een onmisbare tool voor iedereen die concreet aan de slag wil met social media.

Crowdfunding – Patrick Hurd
Het rondkrijgen van een financiering lijkt steeds lastiger te worden. Maar wat moet je dan doen als je wel mooie plannen hebt, maar geen geld? Steeds meer projecten worden gefinancierd middels crowdfunding, een alternatieve wijze van financieren zonder tussenkomst van een bank. Maar wat is dit precies? En hoe kan je binnen de zwembranche hiervan gebruik maken?

Tijdens de workshop Crowdfunding zal Patrick Hurd van Douw&Koren een inleiding verzorgen waarin de ins & outs en ervaring met crowdfunding worden gedeeld. Wat zijn de (on)mogelijkheden en welke projecten zijn geschikt voor deze vorm van financiering? Aan de hand van onder meer geslaagde en minder geslaagde voorbeelden wordt een stevige basis gelegd. Tevens wordt op interactieve wijze gekeken naar wat er eigenlijk nodig is voor een crowdfunding campagne.

Van mede-werker naar mede-ondernemer – Claartje Driessen
Een baas, salarisonderhandelingen, middenmanagement: organisatietermen die zo 2014 zijn. Want volgens Frederique Laloux staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk van organiseren. Vrijheid, vertrouwen en wendbaarheid vormen de nieuwe kernbegrippen. Met meer verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid voor de medewerkers. Maar werkt dat ook?

Zelfsturing, dat is waar het om gaat. Geen medewerkers, maar mede-ondernemers. Klinkt als een utopie? In deze workshop vertelt Claartje Driessen hier meer over. Aan de hand van een korte vogelvlucht door de ontwikkeling van de bedrijf- en organisatiestructuren door de jaren heen, geeft zij inzicht in deze nieuwe managementstijl. En waarom dit zorgt voor meer effectiviteit en flexibiliteit, maar bovenal betrokkenheid bij medewerkers. Hetgeen zijn vruchten afwerpt, niet alleen binnen de organisatie maar zeker ook daarbuiten.

Creatief bewegen – Titeke Postma
Vernieuwing en modernisering van het zwemonderwijs, een belangrijk onderwerp in de Zwembadbranche. Nieuwe methodes worden gepresenteerd, nieuwe producten ontwikkeld, op allerlei gebied is leren zwemmen ‘in beweging’. Hoe kun je zelf, alleen of met je team, vernieuwing en verandering inzetten? Probeer het eens met het creatieve denktechnieken.

Tijdens de praktische workshop ‘Creatief in beweging’ gaat Titeke Postma, samen met de deelnemers, aan de slag om ideeën te bedenken voor verschillende uitdagende vragen door ‘out of the box’ te denken en anders tegen een probleem aan te kijken. Voorbeeldvragen zijn onder meer: ‘hoe kunnen we kinderen met (meer) plezier leren zwemmen?’ ‘hoe kunnen we er voor zorgen dat de arbeidsintensiteit in de zwemles hoger wordt?’, ‘hoe kan ik omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep?’

Douchen: na en voor het zwemmen – Maarten Keuten & Ilse Stronks
Uit onderzoek is gebleken dat douchen vóór het zwemmen essentieel is bij het terugdringen van vervelende zwembadluchtjes en gebonden chloor: een veroorzaker van rode ogen. In de praktijk betekent dit dat zwemmers moeten douchen vóórdat ze het water ingaan, maar dat blijkt in veel gevallen niet te gebeuren. Een gedragsverandering is nodig, en de vraag is: hoe krijg je dat voor elkaar?

Vanuit de psychologie en communicatiewetenschap zijn hier verschillende theorieën over bekend. Drie van deze mogelijkheden zijn in de praktijk getest op recreatieve zwemmers, met behulp van posters met pictogrammen en tekst in de doucheruimten. Het gedrag van de zwemmers werd vervolgens geobserveerd, zonder dat de zwemmers hierover waren geïnformeerd. Tijdens deze workshop lichten Maarten Keuten (TU Delft en Hellebrekers) en Ilse Stronks (Universiteit Twente) theorieën toe die zijn toegepast en laten zij de resultaten van het onderzoek zien.

Omgevingspsycholoog – Joren van Dijk
De omgeving bepaalt voor een groot gedeelte het gedrag van mensen. Neem een supermarkt, over alles is nagedacht om het bestedingsgedrag van mensen te beïnvloeden. Maar dit kan natuurlijk ook in een zwembad. Vanuit de omgevingspsychologie zijn er interessante inzichten die gebruikt kunnen worden in de zwembranche. Hoe kun je door te kijken door de ogen van de zwembadbezoeker het bezoekersaantal en de frequentie verhogen?

Tijdens de workshop ‘Omgevingspsychologie’ vertelt Joren van dijk (omgevingspsycholoog) over de omgevingspsychologie, de verschillende methoden en hoe deze kunnen worden ingezet in de zwembadbranche. Welke mogelijkheden zijn er om beter te kunnen voldoen aan de wensen van de klant? Een voorbeeld van deze methoden is de customer journey, een interessante tool die beter inzicht geeft in wat bezoekers verwachten en hoe de branche hier op in kan spelen.

Medewerkers: de kracht van een organisatie – Roland Rijshouwer
Zwemonderwijs is dienstverlening. Ouders en kinderen verwachten dan ook steeds meer van zwembaden en -scholen. Daarmee wordt tegelijkertijd ook steeds meer een beroep gedaan op de competenties van de medewerkers. Over welke competenties kunt u beschikken in uw organisaties en welke niet? Een interessant onderwerp waar nog veel winst te behalen valt, immers dienstverlening blijft nog altijd mensenwerk.

In de workshop ‘Medewerkers: de kracht van uw organisatie’ bespreekt Roland Rijshouwer (SportWorks) de rollen en competenties van medewerkers. Hoe maakt u maximaal gebruik van de aanwezig talenten binnen uw organisatie? Welke competenties zijn noodzakelijk om de doelstellingen te halen? Wat verwachten klanten van uw medewerkers? Interessante vragen om bij stil te staan om vervolgens nog beter te kunnen voldoen aan de verwachtingen van uw klanten.

Meer informatie: www.zwembadbranche.nl/dag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *