Vrijdagmiddagblog! Wat als alle hotels sluiten?

Wat doe je met een generatie die weinig wilt kopen, bij vreemden slaapt en alles zelf wilt doen? De nieuwe generatie: creatief, eigenzinnig en ondernemend! Alleen maakt deze generatie de toekomst voor de vrijetijd erg lastig.

Niemand weet het
Na het zien van de Tegenlicht documentaire ‘Mensen van Nu’, besef ik ineens dat er binnen de vrijetijd veel meer gaat veranderen dan alle trendwatchers en ervaringsdeskundigen nu kunnen voorspellen. De generatie waartoe ik behoor is de generatie die invloed heeft op onze eigen kinderen. En als wij al vrijgevochten zijn, wat worden onze kinderen dan?

Slapen doe je bij vreemde
In de documentaire kwamen er twee zaken aan de orde die mij aan het denken zette over vrijetijdsbesteding. Het eerste was toen iemand zei:  “Ik slaap nooit meer in een hotel. Als ik op reis ga slaap ik bij mensen thuis.”  Dit geldt ook voor mij, alleen zakelijk gezien slaap ik nog in een hotel. Privé ga ik liever naar mensen thuis of een jeugdherberg. Ik wil niet alleen op een kamertje zitten. Ik wil meemaken, zien en ruiken. Ik wil avontuur. En niet alleen op reis, want thuis figureert mijn bank ook regelmatig als slaapplek voor andere avontuurzoekers.

vrijdagmiddagblog_toekomstvrijetijd
Bij mensen thuis logeren. Bron foto: Tumblr

Nieuwe kansen, oude verdwijnen
Er werd in de documentaire goed belicht dat deze generatie snel iets met elkaar deelt. Mogelijk dat we daarom geneigd zijn bij vreemde te gaan slapen en ze in ons huis uit te nodigen. Vorig jaar werd er verontwaardigd gesproken over Airbnb tijdens een toeristisch congres in Amsterdam. Ik snapte de angst toen niet, maar weet nu precies waarom er afgunst was. Traditionele hotels gaan verdwijnen zodra de ‘grijze bups’ weg is en organisaties als Airbnb snappen waar we naar toe gaan.

Hergebruik je massaproduct
Het andere dat mij aan het denken zette heeft alles te maken met mijn eigen sector, de retail. In de documentaire is te zien dat er andere manieren gezocht worden om aan levensmiddelen te komen en er minder waarde wordt gehecht aan bezittingen. Nieuwe massaproducten hebben dus een mindere kans tot aankoop. Waar hergebruik, eigen timmerwerk, lokale producten, ambacht en exclusiviteit hun herintreden doen. Dit geldt ook voor de souvenirs.

Vrijdagmiddagblog_voorbeeldsouvenir
Massaproduct blikje wordt handgemaakte souvenir. Bron foto: Tumblr

Zoek een donker hoekje op
Moeten we nu met zijn alle in een hoekje gaan zitten snikken? Wachten tot de nieuwe generatie de opgebouwde fundering van de vorige generaties onderuit haalt? Nee. Ik denk ook niet dat iedereen ineens overstapt op een zeilschip om fair trade producten te halen of zijn kind eten uit een vuilnisbak geeft. Maar de intentie die er achter zit; de veranderingen die gaan komen en de creatieve oplossingen die we daardoor gaan maken; dat is iets om eens bij stil te staan.

Tot volgende week! 
Ik ben erg benieuwd hoe jij de toekomst van de vrijetijd ziet. Laat hieronder of via twitter een reactie achter.  Volgende week zoeken we de ‘dirt promotion’ op in het Vrijdagmiddagblog! Tot dan.

Ruby KramerPanterKist

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *