Vlaanderen leidt locals op tot toeristisch ambassadeurs

Elk jaar trekken de Vlaamse kunststeden Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen meer dan 10 miljoen bezoekers. Omdat een warm onthaal van al die mensen voor extra, duurzame aantrekkingskracht zorgt, wordt in deze steden aan de taxichauffeurs, koetsiers en schippers een opleiding aangeboden: Info on the Go. Ze worden letterlijk tripadviseurs die perfect weten waarover ze spreken – omdat ze ‘locals’ zijn.

gegidste rondleiding
gegidste rondleiding

Toeristische samenwerking
Eind 2011 beslisten Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen om hun samenwerking op toeristisch vlak een meer concrete vorm te geven. Samen richtten ze de vzw Kunststeden Vlaanderen op, met het doel om in verschillende projecten de krachten te bundelen. ‘Info on the Go’ is het eerste grote project dat zo ontstaat. Met steun van de Vlaamse overheid, realiseren de vijf kunststeden dit project in partnership met het Sociaal Fonds voor taxiondernemingen.

Locals bieden unieke ervaringen
Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois: “Vanuit het inzicht dat de bezoeker lokale tips wil, kwamen we op het idee om de mensen die voor het vervoer ter plaatse zorgen te voeden met extra kennis over hun stad. Zo slaan we twee vliegen in één klap: de bezoeker krijgt inside informatie uit eerste hand, wat een leuke ervaring oplevert, en de persoon aan het stuur wordt ondergedompeld in het bad van zijn stad – en zo geruggensteund in z’n beroepswaarde.”
De basis voor het project zijn de vormingen die de taxichauffeurs, koetsiers en schippers van ‘Info on the go’ krijgen: een miniopleiding in klantvriendelijkheid wordt gecombineerd met een kennismakingsmiddag met de highlights van hun stad. Hierna zijn ze gediplomeerd ‘Info on the Go’-driver. Daarbij hoort een promopakket, waarmee ze zelf duidelijk kunnen maken dat ze de bezoeker meer te bieden hebben dan zomaar een ritje door hun stad.

Opleiding verbetert kwaliteit
De eerste vormingen vinden op dit ogenblik plaats, zodat het effect hopelijk binnen enkele maanden voelbaar zal zijn. Staan nog op stapel: een natraject voor de citydrivers, en communicatie over het project in binnen- en buitenlandse reisgidsen. Zo zorgen we ervoor dat Info on the Go een kwaliteitslabel met allure wordt.

Meer informatie: http://kunststedenvlaanderen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *