Verlanglijstje attractiesector voor Europese Politiek

De Europese afdeling van de IAAPA heeft een wensenlijstje opgesteld voor de nieuwe commissie toerisme van de Europese Unie. Francesca Tudini, hoofd van de unit Toerisme van de Europese Commissie, was naar Amsterdam gekomen om de wensenlijst in ontvangst te nemen en te vernemen met welke zaken de sector worstelt.

Fernando Aldecoa (Portaventura) en Francesca Tudini (Europese Commissie)
Fernando Aldecoa (Portaventura) en Francesca Tudini (Europese Commissie)

Op het verlanglijstje staan de volgende punten:

1. Veiligheid. Dit heeft binnen de IAAPA de hoogste prioriteit. Ondersteuning vanuit Europa is gewenst om tot een Europese Safety Standard te komen. Concreet wordt er verzocht om een update van de EN13814 standaard om tegemoet te komen aan nieuwe technologische ontwikkelingen.

2. Eerlijke en gelijke BTW. Op dit moment wisselt de BTW voor attractieparken sterk per land. Van 4% in Luxemburg tot 27% in Hongarije. (In Nederland: 6%) Aangezien veel parken moeten concurreren in een internationaal speelveld, wordt dit als concurrentievervalsing gezien. Fernando Aldecoa, van Portaventura in Spanje was aanwezig om de desastreuze gevolgen van een BTW verhoging toe te lichten. In 2012 ging in Spanje de BTW omhoog van 8 naar 21%. Er werd besloten om geen prijsverhoging door te voeren. Er werd daarmee 10 miljoen minder inkomsten gegenereerd. Dat heeft vooral veel banen gekost onder jongeren, in een tijdsbestek dat de jeugdwerkeloosheid in Spanje toch al een enorm probleem was. Ook grote investeringen werden op de lange baan geschoven. Wens van IAAPA: Zoveel mogelijk gelijke (lage) btw tarieven in Europa.

3. Eerlijke competitie tussen aanbod van publieke en private sector. De wensen van IAAPA:
Maatregelen die er voor zorgen dat (gratis toegankelijke) gesubsidieerde attracties geen oneerlijke concurrentie vormen voor bestaande commerciële attracties.

4. Beleid dat zorgt voor gezonde concurrentie Nog altijd is Europa de belangrijkste bestemming voor internationaal toerisme. Om die positie te behouden is het van belang dat er een kwalitatief goed aanbod is (en blijft.) Maatregelen die het ontwikkelen van nieuw aanbod bevorderen, en drempels (visa) wegnemen voor inkomend toerisme kunnen daarbij helpen. De IAAPA wil graag vaker met de Europes Commissie aan tafel zitten om ontwikkelingen in de sector te bespreken.

5. Ontwikkelen van kwaliteit van personeel De IAAPA onderkent heel duidelijk dat het personeel in de attractiesector de sleutel is naar een succesvolle beleving. De seizoensinvloed is onlosmakelijk verbonden met de attractiesector en maakt het lastig om goed personeel te behouden. Een aantal functies is nu al lastig in te vullen. Volgens IAAPA kan een verdere liberalisering van de arbeidsmarkt helpen om de problemen met seizoensarbeid op te lossen. Ook wordt gewezen op de belangrijke rol die attractieparken spelen als werkgever van jong personeel (vaak de eerste baan.) Door belastingmaatregelen, gericht op minder lasten voor arbeid, kunnen nieuwe banen makkelijker worden gecreëerd.

6. Aandacht voor toegankelijkheid Zo’n 80 miljoen Europeanen heeft op de een of andere manier een beperking. De attractiesector wil graag rekening houden met deze doelgroep, maar vraagt wel om regelgeving die is aangepast op de specifieke omgeving van een park. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar het wegnemen van fysieke beperkingen, maar ook een cultuuromslag is nodig.

7. Duurzaamheid. Ook de attractiesector wil duurzamer gaan werken. Om de effectiviteit van milieumaatregelen te vergroten ziet de IAAPA vooral kansen in een betere samenwerking met lokale en regionale overheden. Ook het hebben van duidelijke richtlijnen voor parken op milieugebied is behulpzaam en zorgt voor een gelijk speelveld.

8. Bevorderen van innovatie. Ontwikkelaars van nieuwe attracties lopen nogal eens vast op de verschillen in wetgeving in verschillende landen. Dat belemmert een succesvolle uitrol van innovaties.  Ook de bescherming van uitvindingen en Intellectual Property wordt niet overal in de wereld gerespecteerd. De IAAPA vraagt aan de Europese Commissie om dit soort misstanden aan te kaarten bij internationaal handelsoverleg.

Het bovengenoemde verlanglijstje heeft betrekking op de attractiesector. Francesca Tudini van de Europese Commissie liet weten dat zij uitkijkt naar het volgende lijstje waarin ook de belangen van andere toeristische deelsectoren zijn opgenomen. Ze beseft dat er tussen de deelsectoren weliswaar ook belangenverschillen zijn: “Maar voor een succesvolle lobby is het van belang dat de toeristische sector één vuist maakt.”

Belang van de attractiesector
De IAAPA vertegenwoordigt in Europa 307 parken, die in 2012 goed waren voor 149,5 miljoen bezoeken. Deze parken zorgen in Europa voor 4,9 miljard aan bestedingen, waarvan 80% wordt uitgegeven in de parken zelf. De omgeving profiteert ook mee: 16% wordt besteed in hotels en 4% heeft een relatie met sponsoring, zakelijke evenementen en overige inkomsten.

 

Bron: IAAPA Europe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *