Toerismeaanbod steeds vaker gericht op niches

De Vakantiesalon Brussel (6 – 10 februari) ziet de vakantiemarkt veranderen en speelt daar ook op in. Volgens de beursorganisator is Toerisme meer dan ooit een kwestie van niches. De moderne reiziger is op zoek naar intense, unieke en gevarieerde reiservaringen. Op zoek naar iets nieuws, naar ontdekkingen. De vakantieganger wil terugkomen met mooie reisverhalen!

Chocolade in Antwerpen (foto: Toerisme Vlaanderen)
Chocolade in Antwerpen (foto: Toerisme Vlaanderen)

Trends
In 2014 gaan we immers niet meer op reis zoals vroeger; reisorganisatoren laten hun verbeelding de vrije loop, met een steeds gevarieerder en ruimer aanbod: sportvakanties, luxeverblijven of innovatieve concepten. Op het vlak van reizen is er voor ieder wat wils.

Culinair toerisme blijft het goed doen: reizigers anno 2014 zijn fijnproevers die graag van een gastronomisch verblijf genieten. Voor hen zijn er tal van bestemmingen waar ze dit jaar terecht kunnen voor een heuse culinaire belevenis, terwijl internationale wedstrijden de topbestemmingen bepalen. Zo sleepte Peru -het gastland voor deze editie- in 2013, voor het tweede jaar op rij, de titel van « World’s Leading Culinary Destination » in de wacht op de World Travel Awards.

Ook sportvakanties zitten al enkele jaren in de lift. Of het nu om fiets- of wandeltochten – de grote trends dit jaar – golfen, duiken of extreme sporten gaat, tal van reizigers willen bewegen op vakantie. Langs de themaroutes van het Vakantiesalon van Brussel vindt u alle niet te missen bestemmingen en activiteiten; u hoeft enkel de routes te volgen! En er tekent zich nog een nieuwe trend af: een geslaagd huwelijk tussen een sportvakantie en een gastronomische vakantie. Op steeds meer bestemmingen kunt u sportief de streek ontdekken in combinatie met een verblijf in een hotel met een restaurant dat heerlijke streekgerechten en -wijnen serveert.

Nu generatie Y belangrijke klanten worden voor de toeristische sector, spelen steeds meer bestemmingen en operatoren daarop in, met toepassingen en andere innovatieve technieken. Technologie maakt integraal deel uit van de reiservaring: van het online boeken van tickets tot smartphone-toepassingen, via online beoordelingen na de vakantie en interactieve reisgidsen: de reiziger versie 2.0!

Bron: Vakantiesalon Brussel
De beurs vindt plaats van 6 t/m 10 februari in de Expo van Brussel
Nederland (Paleis 6 stand 150), maakt onderdeel uit van de themaroute Fietsen en wandelen. In het Holland wordt het toeristisch aanbod voor fietsliefhebbers gepresenteerd, met o.a. routes langs de grote steden.

Toeristische markt België
Het aantal Belgen dat jaarlijks ons land bezoekt groeit al jaren gestaag. In 20132 stond de teller op bijna 1,5 miljoen gasten. Daarmee staat België in aantal bezoekers op een derde plaats in ons overzicht van inkomend toerisme – in aantal overnachtingen zelfs op de tweede plaats. Meer informatie: nbtc.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *