Studiereis Pleisureworld biedt positief kritische blik op dagrecreatie

Ondernemerschap in de recreatiesector is een veeleisende functie. Dat bleek wel weer tijdens de studiereis ‘You can’t miss it’ van Pleisureworld. De bedrijven die door de energieke reisleider Hans van Leeuwen waren geselecteerd, gaven elk een eigen visie op de recreatiesector. De 100 ondernemende mensen die deelnamen aan de reis, voegden daar hun eigen expertise en visie aan toe.

Een eerste kort verslag (later volgt nog een uitgebreider verhaal.)

Dag 1:

Ouwehands dierenpark

nieuw gorillaverblijf in aanbouw

Directeur Robin de Lange: “De markt voor dierentuinen wordt steeds voller. Onderscheiden is daarom belangrijk. Wij doen dat door ons te profileren als speeldierentuin. Kinderplezier staat bij onze ontwikkelingen voorop.”

De komende tijd wordt er flink geïnvesteerd in Ouwehand; na de realisatie van de zeeleeuwenshow in 2011, gaat in 2012 het 3,5 miljoen kostende verblijf van de zilverrug gorilla’s open. Dit is de grootste investering ooit voor het dierenpark.

www.ouwehand.nl

 

Piet Zoomers

beleving belangrijk bij Piet Zoomers

Natuurlijk verkoopt Piet Zoomers kleding. De focus bij dit bedrijf komt steeds meer te liggen op het creëren van een aangename beleving. De outlet in Wilp profileert zich als uitje; met o.a. een fashion café en diverse activiteiten. De nieuwe formule wordt binnenkort ook in het centrum van Den Bosch geopend. Manager Richard van Rhoon: “Het bieden van toegevoegde waarde en een aangenaam dagje uit, is voor ons keiharde noodzaak. Anders kom je terecht in de prijsconcurrentie met de webshops.”

www.pietzoomers.com

 

Pannekoekenhuis Voorst

gratis attracties voor kleine kinderen

Dat ook kleinere bedrijven onderscheidend kunnen zijn met een bedrijfsconcept, laat pannekoekenhuis Voorst zien. Het mini-pretparkje is gratis toegankelijk voor gasten van het pannekoekenhuis. Inmiddels trekt de locatie zo’n 50.000 bezoekers per jaar. Een leuke bijverdienste wordt gerealiseerd door spelautomaten. Per spel gaat het om kleine bedragen, die de gasten bijna ongemerkt besteden. De spellen zorgen bovendien voor een extra attractie.

www.pannenkoekenhuisvoorst.nl

www.gack.de/nl (spelautomaten)

 

nieuwe attractie Tarantula Magica

Avonturenpark Hellendoorn

Bij Hellendoorn wordt goed op de kosten gelet. De afgelopen jaren zijn de investeringen beperkt gebleven. Dit jaar wordt de Tarantula Magica geopend; deze attractie is overgenomen van een ander park en krijgt een eigen thematisering. Voor volgend jaar staat een attractie met een thrill element op het programma. Hellendoorn weet nieuwe nichemarkten aan te boren door voor specifieke doelgroepen een stapje extra te zetten. Afgelopen jaar bijvoorbeeld voor mensen met een visuele beperking of met autisme. Dat levert naast extra groepen ook goodwill op. Veel bezoekers komen later nog eens terug met een ander gezelschap.

www.avonturenpark.nl

 

Groepsfoto in Slagharen (foto Jan Stienstra)

Attractiepark en resort Slagharen

Directrice Angelique Klar: “Wij hebben de afgelopen jaren vooral geïnvesteerd in entertainment. Dat zien wij als ons onderscheidend vermogen in de markt. Ook met de huisjes op het terrein van het attractiepark bieden wij een product dat anderen niet bieden. Als de verblijfsaccommodatie is volgeboekt, dan zijn er 5000 gasten binnen de poorten.”

Image Plus geeft een toelichting op de kansen met fotografie op een park. Een geprinte foto bestellen tegen een toptarief is een aflopende zaak. Er liggen grote kansen voor nieuwe slimme bedrijfsmodellen, gekoppeld aan klantcontact en promotie van het park via o.a. social media.

www.Slagharen.com

www.image-plus-digital.com (fotografie)

www.winfriedangelique.nl (magic show)

 

Dag 2:

groepsbungalows in Drentse stijl

Landal Aelderholt

De positionering van Landal wordt bijna wetenschappelijk in de gaten gehouden. Opbrengsten worden continu gemeten en bezoekersprofielen in kaart gebracht. Daar wordt op gestuurd door de parkdirectie en marketingafdeling. “Met een bezetting van 71% doet park Aelderholt het goed.”, laat Wander Groot, manager marketing en Sales van Landal weten. De nieuwe Ecobungalow wordt natuurlijk ook scherp gevolgd. Dit is een investering voor de lange termijn. Door de bouw van de Ecobungalow krijgt Landal veel informatie over allerlei praktische zaken. Beheerders van het park volgen de ontwikkelingen kritisch. Overwegingen als onderhoud en kosten mogen natuurlijk niet worden vergeten.

www.landal.nl/aelderholt

 

diverse klimuitdagingen

Klimpark; Outdoor Centrum Drenthe

Het Outdoor Park Drenthe en camping Kuierpadtien vormen een handige recreatie-combinatie. De activiteiten op het outdoor centrum, en met name het nieuwe klimparcours, vormen een nieuwe trekpleister voor de regio. Daar profiteert niet alleen de ‘eigen’ camping van, maar ook vele andere bedrijven in de omgeving. Met een totale lengte van 517 meter is dit een bijzondere attractie geworden, gebouwd door Active Constructions.

Als de groep in de bus stapt, op weg naar de volgende stop, krijgen de deelnemers een bijzonder lunchpakket in hun handen gedrukt. Het zijn vijf minibroodjes, verpakt in een aantrekkelijke doorzichtige verpakking. Dit betreft een nieuw concept van cateraar Houtop, die door heel Nederland dit soort lunches kan verzorgen.

http://outdoorcentrumdrenthe.nl

www.activeconstructions.eu (klimparcoursen)

www.houtop.nl (catering)

 

vriendelijk personeel is essentieel

Movie Park Germany

Moviepark Germany is volop in ontwikkeling en directeur Wouter Dekkers beschrijft diverse details van de bedrijfsvoering. Het belangrijkste aandachtspunt blijft voor hem het personeel. Dat is de succesfactor waarmee je het meeste kunt bereiken. Maar personeel gemotiveerd houden is lastig. Daar worden de mensen stevig op getraind. De kortste afstand tussen twee mensen is immers een glimlach. En als het publiek met enthousiast en vriendelijk wordt ontvangen, dan heb je een voorsprong als er later een foutje. Wordt gemaakt. Ander opmerkelijk nieuws: MoviePark stopt met een aantal campagnes gericht op kortingen. Dekkers:  “We bieden ons park komend jaar niet meer aan bij vakantieveilingen. Dat kan wel eens effect hebben op het aantal bezoekers, maar wij denken dat we op termijn een beter resultaat kunnen behalen als we ons richten op de bezoekers die bereid zijn om de normale prijs voor het park te betalen.”

http://www.movieparkgermany.de/nl/

 

Scelta Mushroom Experience

proeven en genieten

Een attractie rondom het thema ‘Champignon’ deed in eerste instantie wat wenkbrouwen fronsen. De uitvoering bleek een uniek concept, waarbij het verhaal van de perfecte Nederlandse champignon wordt verteld door het zelf te ervaren. Dit concept sluit prima aan bij de Bourgondische Limburgse eetcultuur. De belangrijkste doelgroep zijn grote bedrijven die champignons verwerken in hun producten (zoals bijvoorbeeld Unilever of Campbell.) De experience is onderdeel van de vermarkting van de champignons o.a. promotie en ontwikkeling van nieuwe producten.) Bezoekers worden op een Bourgondisch manier geconfronteerd met de mogelijkheden van dit product en zo ontstaat er een nieuwe waardering voor de bijzondere paddestoel.

www.sceltamushrooms.com

 
een sfeerimpressie…

Deze reis werd georganiseerd door het team van Pleisureworld en mede mogelijk gemaakt door bovengenoemde bedrijven en daarnaast:
De Floriade, www.floriade.nl
TT World Assen (in oprichting)., www.ttworldassen.com

Meer informatie: www.pleisureworld.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *