Spelenderwijs je doelen bereiken met Gamification

De techniek om spelenderwijs mensen te motiveren is niet nieuw. Het principe werd al in 1938 beschreven door historicus Johan Huizinga in zijn boek ‘Homo Ludens’, over de spelende mens. Tegenwoordig zijn de technische mogelijkheden om een activiteit aan een spelvorm te koppelen aanzienlijk verbreed.

Kennis uit de gameswereld
Tijdens een bijeenkomst, georganiseerd door Lectric, besprak Hennie van Velzen van Games Factory het fenomeen gamen en de kansen die dat biedt. Er wordt steeds meer tijd besteed aan online gamen, en dat valt niet meer te negeren.

Gamification is meer dan een leuke gadget; het is wetenschappelijk onderbouwd. Spelen zorgt voor de aanmaak endorfine; dat wordt door mensen als prettig ervaren en motiveert om er mee door te gaan.

Er is al veel onderzoek gedaan naar principes die werken in games; zo zijn beloning, sociale contacten en sparen voorbeelden van incentives die gamen aantrekkelijk maken. Bij de ontwikkeling wordt rekening gehouden met de doelstellingen, de spelers, de verhaallijn (Journey) en de dynamiek van het spel (o.a. inspelen op reacties van beloning en gewoontes)
Straffen hoort in dit rijtje niet thuis. Een goede spelvorm zou dus geen straf mogen bevatten.

Bij het ontwikkelen van games wordt globaal rekening gehouden met drie belangrijke doelgroepen, die ontstaan op basis van ervaring:
–          De Newbees; nieuwe spelers die het spel nog moeten ontdekken
–          De Experts; worden vooral gemotiveerd door nieuwe content en groei
–          De Masters; willen zich onderscheiden en zoeken exclusiviteit.

In de praktijk worden spelvormen al vaak gebruikt om gewenst gedrag te bevorderen. In de recreatiebranche is Holle Bolle Gijs wel een van de meest aansprekende voorbeelden. Wie heeft er niet gezocht naar rondwaaiend zwerfafval om een ‘Dank-u-wel’ van Gijs te mogen ontvangen.

 

Spelenderwijs in de praktijk
Na een korte pauze gaf Erik Jan Koedijk van Y-People een mooi voorbeeld van hoe je Gamification in de praktijk kunt toepassen. Het Van de Valk hotel in Middelburg verhoogde de betrokkenheid van gasten door middel van een spelvorm met social media.

De Mayor krijgt de beste parkeerplaats

In dit specifieke geval werd ‘Foursquare’ ingezet. Mensen kunnen zich met dit social media netwerk inchecken op een locatie (het hotel). Door daar een beloning aan te koppelen wordt de klant gemotiveerd om dat ook daadwerkelijk te doen. Bij Van de Valk kreeg degene met de meeste inchecks (the Mayor) allerlei extra voordelen. Dit leidde tot een competitie onder de gasten. En deze strijd werd weer gedeeld met hun vrienden via andere sociale media.
Ook Facebook werd ingezet om klantrelaties aan te gaan; iedereen die het hotel ‘liked’ kan gebruik maken van gereserveerde parkeerplaatsen.

Neem deel aan de Gamification training op 9 maart
Hoe zet je Gamification in voor je organisatie? Ga aan de slag met jouw eigen case! De eerste Gamification training bij Lectric staat gepland op 9 maart voor een eenmalig introductietarief van 295,- euro (ipv 625,-). Tijdens deze dag werk je toe naar een goed concept om voor jouw organisatie met gamification aan de slag te gaan.

 

Meer informatie: www.lectric.nl

Twee bedrijven die u kunnen helpen met het realiseren van games:
www.jaludo.com (ontwikkelaar online games)
www.connectandplay.nl (active gaming – spelen en bewegen als attratie op locatie)

5 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *