Senioren zorgen voor groei van de Nederlandse vakantiemarkt

Het aantal vakanties van senioren (55-plussers) is de afgelopen tien jaar aanzienlijk gestegen. In 2006 ondernamen senioren 9,6 miljoen vakanties, dit aantal is in 2016 gegroeid naar 11,4 miljoen (+19%). De senioren hebben ook een gemiddeld hoger bestedingspatroon en boeken hun vakanties meer gespreid over het jaar.

Genieten op Paleis het Loo (foto Albron)
Bijna een derde van alle vakanties onder Nederlanders wordt ondernomen door senioren. Deze doelgroep gaat relatief vaak op vakantie en besteedt per vakantie bovengemiddeld. Ruim de helft van alle vakanties brengen senioren door in eigen land, waarbij met name overnachtingen in hotels populair zijn. 55-plussers gaan daarnaast relatief veel in het voor- en naseizoen op vakantie. Dit baseert NBTC-NIPO Research op het ContinuVakantieOnderzoek en aanvullend uitgevoerd onderzoek naar het vakantiegedrag van senioren.

Senioren vaker op vakantie en hoger bestedingspatroon
In 2016 ging 74% van de 5,4 miljoen Nederlandse senioren op vakantie. Gemiddeld ging de 55-plusser 3 keer per jaar op vakantie, wat hoger ligt dan gemiddeld (2,7 keer). In totaal ondernamen senioren 11,4 miljoen vakanties. Van alle vakanties van Nederlanders wordt daarmee bijna een derde ondernomen door senioren. Senioren geven bovengemiddeld uit aan vakanties. Per vakantie wordt zo’n 480 euro besteed (voor de gemiddelde Nederlander ligt dat op 440 euro).

Relatief vaak in eigen land en hotel
Senioren gaan relatief vaak op vakantie in eigen land (54% van alle vakanties). Voor de gehele Nederlandse bevolking ligt de verhouding binnenland / buitenland op 49% / 51%. De provincies Limburg, Gelderland en Drenthe zijn daarbij het meest populair. Bij buitenlandse vakanties is Duitsland de nummer één: 25% van alle buitenlandse seniorenvakanties wordt bij onze oosterburen doorgebracht. Spanje en Frankrijk volgen met 14% respectievelijk 13%. Tijdens vakanties overnachten senioren relatief veel in hotels (37%) en relatief wat minder op campings en in bungalows. Als senioren kamperen doen ze dat relatief vaak in een caravan of camper.

Mooie natuur belangrijk
Senioren zijn tijdens vakanties graag actief bezig. Wandelen en fietsen behoren tot de meest populaire activiteiten. Een mooie natuur wordt door senioren als belangrijkste aspect genoemd bij het kiezen van een vakantie. Het aspect scoort daarmee hoger dan bijvoorbeeld de accommodatie of het prijsniveau.

Meer verspreid over het jaar
Senioren zijn, doordat er veelal geen kinderen meer thuis wonen, minder gebonden aan schoolvakanties. Zeven op de tien senioren geeft ook aan het hoogseizoen te mijden bij het kiezen van een vakantie. Senioren gaan relatief vaak in het voor- en naseizoen op vakantie; meer nog dan in de zomermaanden. Hiermee dragen ze bij aan een betere spreiding van vakanties over het jaar.

Verdere groei seniorenvakanties verwacht
Voor de komende jaren wordt een verdere groei verwacht van het aantal senioren. De omvang van de groep groeit volgens ramingen van het CBS verder in aantal naar 6,6 miljoen (=37% van de bevolking). Met name voor het leefstijdssegment 75-plus wordt een sterke groei verwacht. NBTC-NIPO Research verwacht dat het aantal vakanties van senioren tot en met 2030 groeit met 26%. Door de relatief sterke groei van het aantal 75-plussers zal deze groep ook op de vakantiemarkt sterk aan belang winnen.

Meer informatie: www.nbtcniporesearch.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *