Samenwerkende groepsaccommodaties?

De Recreactie, het brancheblad van de RECRON, publiceerde in november het hoofdartikel ‘Groepsaccommodaties werken steeds meer samen‘. Tijdens de recreatievakbeurs in Hardenberg stond online platform Vakantieadressen.nl (500 groepsaccommodaties op de site) in de Pretwerk-stand en daardoor heb ik die dagen veel ondernemers met een groepsaccommodatie gesproken. De teneur van een toenemende samenwerking kon ik daar niet herkennen. Tijd voor een nader onderzoek.

groepsaccommodatieMarktsituatie
De groepsaccommodatiebranche heeft het op dit moment best lastig. De bezettingsgraad staat onder druk. Bekijk ook de cijfers van het CBS met de nodige terughoudendheid. De definitie is onlangs aangepast waardoor pas sinds 2012 accommodaties met meer dan 10 slaapplaatsen in aanmerking komen voor het label. (daarvoor lag de grens hoger) In de praktijk zijn er de laatste jaren op bungalowparken veel slaapplaatsen bij gekomen die geschikt zijn voor de groepenmarkt.

Te hoge provisies?
Het artikel in de Recreactie maakt o.a. melding van succesvolle regionale samenwerkingsverbanden in Overijssel, Brabant en Drenthe. Door dit soort samenwerkingen kun je volgens de Bert Post (RECRON) een vuist maken tegen commerciële boekingswebsites die een vergoeding vragen voor hun diensten. Post: “Veel ondernemers vinden dat een hoog bedrag.”

Reactie van Groepen.nl
Maar hoe kijken die centrale boekingswebsites zelf aan tegen de ontwikkelingen die de RECRON schetst? In de praktijk blijkt dat hun positie alleen maar sterker wordt. Rob Ansen van Groepen.nl wilde wel een reactie geven:

“Inderdaad een optimistisch artikel! Een herhaling van zetten wat wij als CVG de afgelopen 22 jaar zeer vaak voorbij hebben zien komen. Wij herkennen ons dan ook totaal niet in wat er geschreven wordt. Uiteraard is ‘alles te duur’. Je ziet echter ook dat het alsmaar beter gaat met groepsaccommodaties die een enorme professionalisering door hebben gemaakt. Juist de opkomst van ons als professionele boekingskantoor heeft ervoor gezorgd dat de sector voorzichtig op de kaart is gekomen. Het vergelijk met Booking.com is juist grappig. Hotels zijn nog nooit zo goed bezet geweest. En komen er nog steeds in grote getale bij. Net als Groepsaccommodaties overigens.”

Zie je ook dat de groepsaccommodaties zich steeds meer verenigen? Ansen: “Juist niet! Die vallen bij bosjes om omdat men er -veelal snel- achter komt dat ‘eigen belang’ of het wegvallen van subsidies het organiseren en in stand houden onmogelijk maken.”

Wat is je reactie op de stelling: “De ondernemer betaalt een hoge marge over de boeking aan intermediaire websites. Veel ondernemers vinden dat een hoog bedrag.”
Ansen: “Prima, probeer het zelf te organiseren! Uit onderzoek onder leden blijkt dat men max. 750,- euro wil gaan betalen voor een platform en geen commissie wil gaan betalen . Stel dat er 200 (!) accommodaties aansluiten. Dat is 150.000,- waar alles voor moet gebeuren. Ter indicatie: dit bedrag is slechts een fractie van ons jaarlijkse uitgaven aan marketing. Laat staan ICT, personeel etc.”

Wat is je reactie op de stelling: “Groepsaccommodaties moeten zich online vooral regionaal organiseren.”
Ansen: “Regio’s zijn bij de keus voor een accommodatie volledig ondergeschikt aan ongelofelijk veel andere zaken. Dat zou mijn keuze niet (meer) wezen.”

(door: Walter Jonker, redacteur Pretwerk)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *