Watersport: Relatief stabiele omzet
De watersport is een relatief stabiele branche binnen de recreatie. Dat betekent ook voor 2011 een min of meer gelijkblijvende omzet. Bij de meeste bedrijven ligt de bezettingsgraad op een hoog niveau en de vaste ligplaatshouders zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de omzet. Het relatief mooie zomerweer pakte in 2010 gunstig uit voor de jachthavens. Toch gaat de crisis aan deze branche niet helemaal voorbij, want zowel passanten als ligplaatshouders zijn voorzichtiger in hun uitgaven. Dit betekent minder omzet voor bijvoorbeeld de horeca of de watersportwinkel. Ook tariefsverhogingen zijn door de crisis niet overal even eenvoudig door te berekenen. Verder zijn er nog jachthavens die ook handelen in boten en/of zelf jachten bouwen. De kans dat deze bedrijven de crisis voelen is groot.
Om het toekomstperspectief veilig te stellen is er de afgelopen jaren flink geïnvesteerd, ook in nieuwe havens. De gemiddelde kwaliteit van jachthavens neemt hierdoor toe. Dit zal zich dan wel moeten vertalen in hogere tarieven.
Fitnesscentra in 2011: concurrentie onverminderd groot
Fitnesscentra hebben te maken met moeilijke marktomstandigheden. Weliswaar is de sport onverminderd populair in Nederland, maar de afgelopen jaren is het fitnessaanbod sterk toegenomen. Zo hebben bestaande bedrijven flink uitgebreid, openden ketens in een rap tempo nieuwe vestigingen en zijn er doelgroepenbedrijven ontstaan zoals lowbudget- en ladiescentra. Bovendien was er sprake van branchevervaging door een toenemend aanbod van fitness in bijvoorbeeld hotels. Door al deze ontwikkelingen is er sprake van (prijs)concurrentie en dit betekent dat niet alle bedrijven het hoofd boven water kunnen houden.
Ledenwerving -en behoud is belangrijker dan ooit.
Wellnessmarkt groeit, maar concurrentie neemt toe
Zowel 2009 als 2010 waren geen topjaren voor wellnesscentra. Want terwijl enerzijds de animo voor wellness groeit, staan de gemiddelde bestedingen in de centra onder druk. De economische crisis heeft consumenten bewuster gemaakt van hun uitgaven. Een bezoek aan een wellnesscentrum is voor veel mensen een luxe-uitgave en tijdens een recessie wordt vooral op luxe bezuinigd.
Dit betekent dat gasten tijdens een bezoek aan een wellnesscentrum minder besteden in de horeca- of beautyafdeling. Verder wordt er scherper gelet op aanbiedingen. Dit wordt nog in de hand gewerkt doordat veel aanbieders volop stunten met toegangsprijzen. Door deze felle prijsconcurrentie zijn gerealiseerde entreeprijzen vaak veel lager dan het gepubliceerde tarief. Hierdoor draaien diverse centra niet het rendement dat gezien de hoge investeringen is vereist.
Crisis raakt ook golfbranche
De economische crisis gaat ook aan deze snelgroeiende branche niet voorbij. Zo treffen de bezuinigingen in de zakelijke markt de branche: het aantal bedrijfsclinics loopt terug, sponsoring is moeilijker geworden en bedrijfslidmaatschappen worden opgezegd of er wordt opnieuw over onderhandeld. Daar komt bij dat ook de particuliere spelers kritischer zijn op hun lidmaatschap en op de greenfee die ze betalen. Desondanks is de baanbezetting de afgelopen jaren gestegen en blijft het lange-termijnperspectief voor de golfbranche relatief gunstig door de groei van het aantal golfers in Nederland.
Vakantiecentra
Aan vakantiecentra hebben we op pretwerk.nl al eerder aandacht besteed in artikel: Vakantiecentra in de problemen tot trage vernieuwing
Bekijk de uitgebreide informatie over bovengenoemde branches en ook de gerelateerde horeca-branche op :