Prijsacties nekken dagattracties

Dagattracties als dierentuinen en pretparken laten dit jaar wisselende resultaten zien. Deels heeft dit te maken met de regenachtige zomer, maar er zijn ook structurele oorzaken. Dit blijkt uit onderzoek van de Rabobank. “Er is hevige concurrentie en er wordt veel gevraagd van het management”: stelt Gertine Langmuur sectormanager horeca & recreatie van de Rabobank. Het aanbod van dagattracties is niet alleen toegenomen (bijvoorbeeld Gaia Zoo), ook hebben bestaande bedrijven flink geïnvesteerd in uitbreiding zoals De Efteling en Attractiepark Slagharen. Madurodam en Dierenpark Emmen hebben al aangekondigd fors te gaan investeren. Helaas heeft de consument steeds minder geld te besteden en minder vrije tijd gekregen. Met meer aanbod en minder vraag is het dus niet verwonderlijk dat de concurrentie toeneemt.

Ook de Apenheul werkte dit jaar mee aan acties

 
Kortingsacties
De dagrecreatieve branche ontpopt zich dan ook tot een verdringingsmarkt waarbij verschillende dagattracties vechten om de gunst van de consument. Een strijd die zij vaak voeren op prijs. “Inmiddels is de vraag niet meer óf de bezoeker korting krijgt, maar hóeveel het wordt”: zegt Langmuur. Ook internetsites als Groupon, Vakantieveilingen en Marktplaats beïnvloeden de markt.

De economische crisis heeft de concurrentie verder aangewakkerd. Consumenten geven minder makkelijk geld uit. De bezoekersaantallen en de gemiddelde besteding staan daardoor flink onder druk. En de verwachting dat de consument er komend jaar verder op achteruit gaat, maakt de toekomst voor dagattracties niet rooskleuriger.

Positioneren en onderscheiden
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn er ook in de dagrecreatie bedrijven die juist wel goede prestaties neerzetten. Bedrijven die ondanks de tegenwind het verschil weten te maken. Ook in 2011 blijken er bedrijven te zijn die plussen in zowel bezoekersaantallen, omzet als winst. Hiervoor zijn verschillende verklaringen. Zo zijn er attracties die profiteren van het slechte zomerweer (bijvoorbeeld overdekte kinderspeelparadijzen of bioscopen). Maar er zijn ook attracties die hun succes danken aan hun strategie. Zij hebben een duidelijke positionering, weten wat hun doelgroep belangrijk vindt, maken bewuste keuzes in het voeren van acties, gaan goed om met internet en social media, hebben een beleid in het geven van kortingen, kennen hun kostprijs en hebben aandacht voor sturen op omzet, beheersen van kosten, rendement en productiviteit. Om toekomstperspectief
te houden is het belangrijk dat bedrijven beschikken over een professioneel management en onderscheidend vermogen. Voor dagattracties die hierover niet beschikken breken moeilijke tijden aan.

Bron: Rabobank

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *