Nu bekend is geworden dat op 30 april de nieuwe koning wordt gekroond, neemt de belangstelling van internationale royalty-watchers toe. Volgens Amsterdams Marketing is de hotelcapaciteit op een ‘normale’ Koninginnedag in Amsterdam al helemaal volgeboekt. Zij zien vooral mooie kansen om de kroning aan te grijpen om mooie beelden van de stad over de hele wereld te verspreiden.
Jubeljaar 2013 in Amsterdam
Amsterdam verwacht sowieso een topjaar in 2013. Er komen een aantal bijzondere activiteiten samen, w.o. de heropening van het rijksmuseum en de viering van diverse jubilea. (400 jaar grachtengordel, 175 jaar artis)
De hotelcapaciteit in Amsterdam is de afgelopen jaren al flink toegenomen, maar die is niet berekend op de piekdagen. Een woordvoerder van het Amsterdam Marketing laat weten dat er nog wordt gezocht naar ‘creatieve oplossingen’ om de capaciteit tijdelijk uit te breiden. Maar het nieuws is zo vers dat er nog geen mededeling gedaan kan worden over een concrete invulling.
Geweldige promotiekans
Amsterdam Marketing wil de kroning vooral aangrijpen om een duurzaam effect te realiseren. De gebeurtenis zal ongetwijfeld media-aandacht krijgen over de hele wereld en dat biedt een buitenkans om mooie beelden van Amsterdam te verspreiden. Die free publicity zal later weer rendement opleveren. De ontvangst van de (internationale) media ligt in handen van Amsterdam Marketing.
Gehele randstad kan meeliften
Zowel het toerisme in de hoofdstad als de gehele Randstad kan meeliften met deze iconen in 2013. Burgemeester Eberhart van der Laan benadrukt dat de Randstad gezien kan worden als een metropool met een groen hart, zoals een opgerekt “Central Park”.
Meer informatie: www.atcb.nl
Toevoeging op 31-1-2013:
Hotelwebsite Hotels.com publiceert cijfers over de toegenomen belangstelling voor Amsterdam: “Op de Russische website van Hotels.com steeg het aantal zoekopdrachten naar overnachtingen in Amsterdam met 82 procent. Noorse reizigers zochten 52 procent vaker naar hotels in Amsterdam en in Ierland steeg de vraag met 46 procent. Ook in Zweden (39 procent), Finland (37 procent), Spanje (30 procent), Frankrijk (24 procent), het Verenigd Koninkrijk (24 procent), Denemarken (23 procent) en Italië (21 procent) nam het aantal zoekopdrachten naar hotelovernachtingen in Amsterdam toe.”