New York City en Amsterdam presenteren toeristische samenwerking

New York City en Amsterdam kondigden op 10 juli een partnership aan op het gebied van citymarketing en toerisme. De steden zijn van plan om elkaar wederzijds te promoten om zo de toeristische stroom tussen beide steden te bevorderen. De samenwerking richt zich voornamelijk op social media, persbeleid, outdoor campagnes en consumentencampagnes.

iamsterdamVoor één jaar
De eenjarige overeenkomst is het resultaat van steeds intensievere contacten tussen de twee steden. De afgelopen jaren zijn er regelmatig gesprekken gevoerd tussen New York City en Amsterdam, mede over de wijze waarop NYC & Company als publiek-private organisatie al jaren te werk gaat en waarop tevens de nieuwe organisatie Amsterdam Marketing gebaseerd is.

In 2009 markeerde de aanwezigheid van (toenmalig) Prins Willem-Alexander en Prinses Máxima al het belang van de historische banden en gemeenschappelijke kenmerken tussen de twee steden bij de viering van 400 jaar geschiedenis tussen Amsterdam en New York.

De samenwerking zal terug te zien zijn in de vorm van verschillende promotionele activiteiten, zoals persbeleid, consumentencampagnes en social media. KLM is exclusive airline partner om deze samenwerking verder te versterken door middel van speciale aanbiedingen. Campagnes zullen in eerste instantie vooral plaatsvinden in het najaar van 2013 om zo het aantal toeristische bewegingen tussen beide steden in de aankomende winter te bevorderen.

400.000 Amerikanen
Jaarlijks trekt Amsterdam circa 400.000 Amerikaanse bezoekers die samen verantwoordelijk zijn voor maar liefst een miljoen hotelovernachtingen. New York City is de nummer één bestemming in de VS voor Nederlandse reizigers; zo’n 54% van alle Nederlanders die naar de VS afreizen doet New York aan. Jaarlijks verwelkomen de vijf stadsdelen van New York City ruim 200.000 bezoekers uit Nederland. Hiermee blijft Nederland één van de sterkste West-Europese markten voor New York City.

creativiteit, stijl, design en innovatie
De overeenkomst tussen New York City en Amsterdam heeft tot doel een verdere stijging van bezoekersaantallen in beide steden te realiseren, door middel van het vergroten van zichtbaarheid van deze twee bestemmingen en door licht te werpen op elkaars bijzondere locaties en activiteiten die men kan bezoeken en ondernemen in deze steden. Amsterdam en New York zijn allebei wereldleiders op het gebied van creativiteit, stijl, design en innovatie. Na slechts zes uur vliegen kunnen bezoekers van beide steden genieten van de vele restaurants, winkels, uitgaansgelegenheden, entertainment en het culturele aanbod. Zo kunnen zij de unieke energie en levendigheid ervaren die beide steden met elkaar delen.

Amsterdam Marketing is de citymarketingorganisatie van Metropool Amsterdam. De ambitie is om deze regio op de kaart te zetten als één van de vijf meest aantrekkelijke metropolen van Europa voor bewoners, bezoekers en bedrijven. Amsterdam Marketing profileert Metropool Amsterdam onder het motto ‘I amsterdam’ als internationale woon- en werkmetropool, aantrekkelijke reisbestemming en proeftuin voor innovaties.

NYC & Company is het officiële marketing- en toerismebureau voor de stad New York, opgericht met als doel om toerisme in de vijf stadsdelen van New York te optimaliseren, economische bloei te stimuleren en het positieve imago van New York wereldwijd te versterken.

Publieksinformatie:
www.iamsterdam.com
www.nycgo.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *