Neuromarketing ingezet om promotie Zeeland te versterken

Marketing in de toeristische sector is erop gericht mensen een goed gevoel te geven bij een toeristische bestemming. Als mensen dan voor de keuze staan hoe ze hun vakantie of vrije tijd willen besteden, kiezen ze meestal de bestemming waar ze het beste gevoel (lees: de meest positieve emotionele associatie) bij hebben. Het is niet eenvoudig om vast te stellen hoe goed de verschillende marketinginstrumenten nu eigenlijk zijn in het daadwerkelijk koppelen van een goed gevoel aan de bestemming. Vaak wordt dat onderzocht door een flink aantal mensen een vragenlijst te laten invullen, bijvoorbeeld voor en na het zien van een reclamefilmpje.

neuromarketingEen probleem daarbij is evenwel dat we vanuit wetenschappelijk onderzoek weten dat mensen zeggen wat ze denken, maar doen wat ze voelen. Met andere woorden: beslissingen zijn uiteindelijk veel directer gekoppeld aan emoties dan aan rationele gedachten. Het is dus belangrijker om de emoties te kunnen meten die gekoppeld worden aan dat ene marketinginstrument zoals een reclamefilm of social media campagne, dan om mensen te vragen hoe ze erover denken.

Neuromarketing
Emoties kunnen goed worden gemeten door te kijken naar welke reactie ze oproepen in onze hersenen. Door middel van een elektro-encefalogram (EEG) kunnen de emotionele reacties van het brein worden gemeten, bijvoorbeeld de reacties op een reclamefilmpje. Dit heet neuromarketing. Vinden we een sterkere emotionele reactie in het brein bijvoorbeeld bij het horen of zien van een toeristische bestemming nadat een reclamefilmpje is bekeken, dan heeft dit marketinginstrument positieve emoties gekoppeld aan deze bestemming. De kans dat mensen dan uiteindelijk kiezen om naar deze bestemming te gaan is groter dan wanneer ze het reclamefilmpje niet zouden hebben gezien.

Mijn bestemming in jouw brein
Binnen CELTH wordt neuromarketing voor het eerst in toerisme in Nederland toegepast, in het project Mijn bestemming in jouw brein. Eerste pilotregio is Zeeland. VVVZeeland, in samenwerking met Kenniscentrum Kusttoerisme, is partner van CELTH.

Bron en meer informatie: www.kenniscentrumtoerisme.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *