Nederlandse hotelgast wil wel luxe, maar geen hoge rekening

Steeds vaker kiest de Nederlandse toerist voor een hotel als verblijfsaccommodatie. Zes op de tien Nederlanders heeft het afgelopen jaar in een hotel overnacht. De hotelbezoeker gaat voor gemak en luxe, maar wil hier niet te veel voor betalen. Dit blijkt uit onderzoek van AccorHotels.

Novotel BredaVrijwel alle hotelbezoekers (97%) ontbijten in het hotel. Een champagneontbijt is te luxe voor de Nederlanders, slechts 2% vindt champagne onmisbaar bij het ontbijt. Wel worden luxeproducten verwacht bij het ontbijt. Naast koffie en/of thee wil de hotelbezoeker het liefst verse sapjes, croissants en vers fruit. Dit staat boven kaas, vleeswaren en cornflakes bijvoorbeeld. De hotelbezoeker gaat niet uit ontbijten, maar kiest voor een ontbijt in het hotel vanwege het gemak (37%) of omdat het inbegrepen zit in de prijs (21%).

Gemak bezoek bar en restaurant
Dineren in het hotel doet de bezoeker voornamelijk vanwege het gemak (33%). De prijs speelt ook een grote rol. Bijna 15% geeft aan in het hotel te eten als het diner bij de prijs inbegrepen zit. Hotelbezoekers die een drankje drinken in de bar van het hotel, doen dit met name omdat het gemakkelijk is dat je dan niet meer weg hoeft (35,5%). 60% wil meer dan alleen een drankje en bestelt er ook nog iets te snacken erbij. Mannen (45%) nemen sneller iets te eten bij hun drankje dan vrouwen (33%).

Nederlanders en fooi
Nederlanders en fooi

Vrouw geniet van ontbijt in pyjama
Ongeveer één derde van de Nederlandse hotelgasten maakt wel eens gebruik van roomservice. Degenen die dit doen, gebruiken het met name voor ontbijt of diner. Vrouwen kiezen roomservice vooral voor ontbijt op bed (34%). Mannen maken gebruik van deze service om laat nog iets te kunnen eten (36%). Voor het ontbijt wordt vooral gebruik gemaakt van roomservice vanwege het luxegevoel van ontbijt op bed (39%) of voor de rust tijdens het ontbijt (31%). Vrouwen genieten er vooral van om in hun pyjama te ontbijten (64,8%). Ook dineren op de hotelkamer geeft een gevoel van luxe (29%) of van rust (19%). Voor de luxe van roomservice wordt niet graag extra betaald. Wanneer er fooi wordt gegeven, is dit vaak niet meer dan 5 euro.

De keten van Accor Hotels werkt met diverse hotelnamen, zoals Novotel, maar ook Ibis, Sofitel en Pullman. In Nederland zijn 43 hotels te boeken bij AccorHotels

Meer informatie: Food in Hotel onderzoek op de website van Accor Hotels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *