Julianatoren start met TV avontuur

Attractiepark Julianatoren gaat een samenwerking aan met RTL Telekids om dagelijks een kinderprogramma uit te zenden rondom de bekende mascottes uit het park; de muizen Jul en Julia. In het verleden is het wel lastig gebleken om bekende characters uit een attractiepark zich te laten doorontwikkelen tot nationale beroemdheden.

jul julia julianatorenDe première
Maandagavond 11 mei werd de nieuwe serie met een groot spektakel in het park gepresenteerd met de uitzending van de het eerste verhaal ‘Jul en Julia en de piratenschat.’ op groot scherm in de centrale circustent. De shows van Jul en Julia, worden verzorgd dor Van Hoorne Entertainment. Zij namen ook de TV versie voor hun rekening. Een belangrijk verschil tussen een show op het podium en film is dat je op het podium veel meer interactie hebt met je publiek. Als je een filmserie maakt, dan moet je goed van tevoren bedenken hoe de kinderen daar op reageren. De eerste reacties uit de zaal waren in ieder geval bijzonder enthousiast. Onze eigen indruk; ‘De filmpjes zitten kwalitatief goed in elkaar en er wordt ook prima (leuk) geacteerd.’

Volgorde: park en media
De meest succesvolle bedrijven die een character in het park en op tv met elkaar te verbinden zijn ongetwijfeld Disney en (lokaal) de Plopsa Parken. Bij deze bedrijven ontstaan de characters in de media, en krijgen deze, na hun mediasucces, een rol in het park. De volgorde andersom; eerst in het park, daarna in de media, blijkt in de praktijk een stuk lastiger. De Efteling doet dat o.a. met diverse programma’s, wo.a. ‘De Sprookjesboom’, die onlangs van RTL naar Nickelodeon werd overgeplaatst. Enkele jaren geleden heeft ook Walibi Holland het geprobeerd met twee pop-bandjes; WAB en de Skunx, in samenwerking met Nickelodeon. Kent u  ze nog?

Aanpak
Er zijn 8 verhalen gemaakt die in blokjes van 5 delen dagelijks worden uitgezonden. Met Van Hoorne Entertainment is niet de goedkoopste partner in huis gehaald, maar er is wel zekerheid van een hoge kwaliteit. Het is voor Van Hoorne ook niet de eerste TV-serie die zij begeleiden. Bovendien helpen ook specialisten van RTL mee om de serie een hoge kwaliteit mee te geven. Voorlopig zijn er plannen voor uitzendingen tot eind augustus.

Wat doen Van Hoorne en de Julianatoren om de serie een succes te laten worden?

Michael van Hoorne legt uit dat de leeftijdsgroep in ieder geval in het voordeel is van De Julianatoren: “De Julianatoren heeft bewust gekozen voor een vrij jonge doelgroep 3 tot 9 jaar. Deze groep kun je makkelijk enthousiast maken. Dat is anders dan bijvoorbeeld de puberleeftijd, die zich wat minder makkelijk laten sturen. We zien dat de muizen Jul en Julia in de regio al erg populair zijn. Dus de thuismarkt is al binnen.”
Toch zal het volgens Michael wel een kwestie van lange adem worden om de mascottes van de Julianatoren ook landelijk te positioneren als bekende sterren. De eerste uitzending was in ieder geval veelbelovend. Uit de kijkcijfers bleek dat Jul en Julia binnen Telekids het best bekeken item was op de eerste uitzenddag.

De jonge leeftijdscategorie waar de serie op is gericht, kent een opvallend kijkgedrag. Michael van Hoorne: “We gaan er van uit dat 70% van de kijkers het programma niet live bekijkt. Veel jonge kinderen bekijken tegenwoordig filmpjes via de I-pad of op een later moment via uitzending gemist of als opgenomen programma.” Jeroen Buter, directeur van De Julianatoren voegt daar nog aan toe: “toch hebben we een sterke TV zender nodig om bij de kijkersgroep binnen te komen. We zien wel dat ‘series in de media’ in de toekomst een andere markt gaat worden, waarbij veel partijen hun online series kunnen aanbieden.”

Buter gaat ook nog even in op de rol van het attractiepark: “De Julianatoren blijft de thuisbasis van de acteurs uit de TV serie; Hier wonen Jul en Julia. Wij willen dan ook een sterke verbinding maken tussen de TV serie en het park. In de toekomst komt daar mogelijk ook nog een landelijk theatertour bij. Dat zou een goede invulling kunnen zijn voor het winterseizoen. Ook de merchandise hoort bij het totaalconcept.”

Meer informatie:
www.julianatoren.nl
RTL Telekids
Van Hoorne Entertainment

Eén reactie

  1. Leuke zet! Ik ben heel benieuwd of het aanslaat, zo ja, dan worden de deuren voor vele andere parken ook geopend denk ik. Extra uitdaging is natuurlijk dat deze mascottes officieel niet praten. Dat doen de characters van Plopsa en de Efteling natuurlijk wel. Succes!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *