Voor Hotelketen Hampshire is de fietsende vakantieganger een belangrijke doelgroep. Met een compleet verzorgd aanbod van hotel-naar-hotel fietstochten hoopt de hotelketen deze doelgroep nog beter aan zich te binden. Dat is een mooi streven, want in het binnenlands toerisme is de routegebonden recreatie nog relatief onderontwikkeld. (zie ook een eerder artikel over fietsrondreizen, met een charterschip als thuisbasis.)
Fietsrondjes van hotel naar hotel
Het aanbod is volgens Hampshire uniek binnen Nederland, België en Duitsland. Geen dag fietsen, maar langer genieten in combinatie met het comfort van een hotel. Men stelt zelf een fietsroute samen of kiest één van de themaroutes als bijvoorbeeld de ‘Achterhoekse Wijnroute’, de ‘Schatten van de Veluwe’ route of de ‘Krekenroute’ in Zeeuws-Vlaanderen. Men kan kiezen voor één overnachting, een weekend of een midweek. Het verblijf kan naar wens worden uitgebreid met lunch en diner. Uniek is het bagagevervoer tussen de verschillende hotels. Op www.hampshire-hotels.com/hotelnaarhotel kan men terecht voor inspiratie en de beste prijzen voor deze fietsrondjes.
Succesfactoren
Omdat er in het verleden al veel goedbedoelde pogingen voor routegebonden vakanties zijn gesneuveld, vragen we aan de ontwikkelaars waar een route-aanbod aan moet voldoen? Daar is (gelukkig) goed over nagedacht:
- – De reis moet zoveel mogelijk kant-en-klaar zijn. De vakantieganger zoekt naar het gemak van een compleet pakket.
- – De routes met een centraal thema, lopen het best. Zo heeft Hampshire bijvoorbeeld themaroutes als de Historieroute (thema; tweede wereldoorlog in regio Arnhem/Nijmegen), of de Achterhoekse Wijnroute (natuurlijk met proeverijen.)
- – Bagagevervoer is een cruciaal onderdeel van het aanbod, zodat de gast zich geen zorgen hoeft te maken over de logistiek. De deelnemende hotels beslissen zelf of ze de bagage zelf nabrengen of een koeriersdienst inhuren.
- – De routes zijn gemiddeld 50 km per dag. Voor gasten die een andere afstand gewend zijn, is er de mogelijkheid om zelf een route te kiezen of een bestaande route aan te passen. Met de huidige stand van de techniek kan dat via internet makkelijk worden aangepast.
- – Tot slot maakt Hampshire ook handig gebruik van upselling. De overnachtingen en fietsroutes zitten in het arrangement, maar er kunnen heel makkelijk allerlei producten worden bijbesteld, zoals bijvoorbeeld een lunchpakket voor onderweg of een diner.
Samenwerking en promotie
Door de omvang van het netwerk van Hampshire (80 hotels), is ook de slagkracht op gebied van logistiek, promotie en samenwerking wat groter. Officiële partners van het nieuwe fietsconcept zijn onder andere Go Cycling, ANWB en Halfords. Vanaf zondag 24 februari zijn de fietsrondjes van hotel naar hotel wekelijks te zien als item in het fietsprogramma van RTL4; Go Cycling.
Hampshire wil zich met deze nieuwe productontwikkeling nog duidelijker op de kaart zetten als dé hotellocatie voor fietsvakanties. Afgelopen jaren worden o.a. ook al acties georganiseerd met een blogger die alle hotels van Hampshire bezocht en een fietsestafette.
Meer informatie: www.kamernaarkamer.nl