Groei aanbod wellness zorgt voor stress in de markt

De capaciteit van de wellnessbranche is de afgelopen vijf jaar 2x zo hard gegroeid als de vraag. Het aantal wellnessbezoeken steeg met 2 mln, maar de capaciteit steeg maar liefst met 4 mln. Dit blijkt uit onderzoek van de Rabobank. “Vooral de opkomst van grotere full-service wellnesscentra, met een capaciteit van meer dan 700 wellnessgasten per dag, heeft deze gestreste  situatie opgeleverd.”: zo vertelt Gertine Langmuur sectormanager horeca & recreatie van de Rabobank. De wellnessbranche blijft wel een groei branche, maar de concurrentie neemt flink toe. Ondernemers moeten onherroepelijk een professionaliseringsslag maken om voldoende toekomstperspectief te houden.

Kortingen en acties
De wellnessbranche heeft een ware vlucht gemaakt. Tot en met 2008 was er een flinke groei waarneembaar in het aantal wellnessbezoekers. “Door de economische crisis moest de wellnessbranche een pas op de plaats maken.”: vertelt Bert Sikken sectormanager horeca & recreatie van de Rabobank.  De jaren 2009 en 2010 waren dan ook geen topjaren. De bezoekersaantallen stagneerden en de gemiddelde bestedingen stonden onder druk. Om de bezoekersaantallen op peil te houden, werd de markt overspoeld met 2=1 entree-acties en aanbiedingsarrangementen. De entreeprijs daalde fors. Ook gaf de wellnessgast minder uit aan horeca en de beauty-afdeling. Zo daalde de besteding per bezoeker maar liefst met 10 tot 15 euro t.o.v. de topjaren. Door de gematigde economische verwachtingen blijft de consument ook in 2011 terughoudend. De bestedingen blijven onder druk staan. De wellnessmarkt heeft pas vanaf 2012 een echte kans om op het oude groeiniveau terug te komen.

Wellnesstrend
Wellness is een ware trend in de samenleving. Tegenwoordig beïnvloedt het begrip wellness bewust en onbewust tal van onze dagelijkse beslissingen. Het staat dan ook buiten kijf dat er nog volop groeipotentie is. Alleen hebben de wellnessbedrijven wel te maken toenemende concurrentie. Ze moeten steeds beter inspelen op de behoefte van de consument om hem te blijven verleiden tot een bezoekje aan het wellnesscentrum.

Bron: persbericht Rabobank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *