Entertainment verrijkt de koopervaring

Steeds meer retailers zijn zich bewust van de shoppingexperience die de consument beleeft tijdens het winkelen. Consumenten worden geprikkeld met entertainment om de ervaring leuker en persoonlijker te maken. Om de juiste ervaring te bieden is het van belang te weten wat de doelgroep beweegt.

Trends in retail

Dankzij de trend van snel en eenvoudig online winkelen,  krijgt fysiek winkelen steeds vaker de betekenis van ‘een dagje uit’. Daarmee wordt het creëren van een winkelervaring steeds belangrijker. Retailers kunnen de zintuigen prikkelen door het inzetten van stimulansen als retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid, geur en entertainment. Bij het prikkelen van de zintuigen ontstaan er allerlei emoties; en natuurlijk is het de bedoeling om daarmee de koopbereidheid te stimuleren. Vooral digitalisering en gaming zijn nieuwe fenomenen in de retailbranche. De nieuwste technologieën stimuleren de zintuigen op een speelse manier (gamification); een technologische trend waar retailers dankbaar gebruik van mekn. Hiernaast biedt deze nieuwe technologie ook de kans om op een persoonlijke, vernieuwde manier marketing toe te passen. Een goed voorbeeld hiervan is een interactieve vloer of wand.

Retail in Leisure?
We vroegen aan ConnectAndPlay, die toepassingen met entertainment levert aan de retailbranche, of de recreatieondernemers dit concept niet als een kans kunnen zien? Zij hebben immers de entertainment al in huis. Kunnen zij, door het aanbieden van retail, niet inspelen op deze trend van een verrijkte koopervaring?

Connect and Play: “Binnen de recreatiebranche zien we dat bezoekers steeds minder vrije tijd hebben en daarom kiezen voor locaties waar ze efficiënt alles onder één dak vinden. Door deze trend te combineren met de beweging dat winkelen steeds vaker als ‘dagje uit’ wordt, kun je de conclusie trekken dat deze koppeling een kans biedt aan de recreatieondernemer. Op deze manier wordt het een leuk dagje uit voor het gehele gezin. Door de aanwezigheid van verschillende entertainmentonderdelen is bovendien de winkelbeleving vele malen groter dan anders. Toch moeten we in ons hoofd houden dat Nederland geen Amerika is. Vindt een Nederlandse vrouw het soms niet gewoon fijn om een dagje te shoppen met vriendinnen, terwijl haar man en kinderen zich vermaken met een potje kart op een andere plek in de omgeving?”

Bronnen:
Retailnews, De winkel als theater
Retailnews, ‘Outletcentrum is toeristische trekpleister’
RetailActueel, Drie grote Retail Trends voor 2014

Met dank aan:
Connect and Play
www.connectandplay.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *