CEO-talk op de EAS blikt vooruit op toekomst attractieparken

In Parijs is de European Attraction Show (EAS) begonnen. Op de eerste dag kwamen vier directeuren aan Europese attractieparken bij elkaar om met elkaar de stand van zaken bij attractieparken te bespreken. Zij hadden er het volste vertrouwen in dat er, ondanks de toenemende ketenvorming, volop kansen blijven voor kleinschalige- en zelfstandige attractieparken.

v.l.n.r. Bart de Boer, Nicolas de Villiers, Amanda Thompson, Reinoud van Assendelft (niet in beeld: Miikka Seppala
v.l.n.r. Bart de Boer, Nicolas de Villiers, Amanda Thompson, Reinoud van Assendelft (niet in beeld: Miikka Seppala)

Kunnen parken zelfstandig blijven?
Miikka Seppala van het Finse Särkänniemi (o.a. bekend van de Angry Birds zone) wist het mooi te verwoorden: “Hier zitten vier succesvolle zelfstandige bedrijven achter de tafel. De consument kiest met de voeten en wij zien dat originele authentieke concepten van creatieve ondernemers nog altijd goed worden bezocht. En wacht maar af; die trend staat nog maar in de kinderschoenen.”

Nicolas de Villiers van Puy du Fou (park zonder attracties, en vooral veel shows) onderschrijft het betoog van Seppala: “En park moet een ziel hebben een goed verhaal. Ik zie in onze branche veel initiatieven, die met grote sommen geld worden gelanceerd. Dat is dus niet altijd een succes.” Nicolas haalt ook nog aan dat er tot voor kort ook parken werden gesubsidieerd; ook in Frankrijk (naar de naam mogen we radan) Doordat overheden kritischer met hun budget moeten omgaan, valt die concurrentievervalsende steun weg. Puy du Fou is daar blij mee, want zij werken zonder subsidie.

Einde aan kortingsacties?
Ook een ander veelbesproken issue werd door moderator Reinoud van Assendelft op tafel gelegd: zetten de attracties hun eigen marges niet onder druk door steeds meer korting te geven? Hier waren de sprekers het duidelijk niet met elkaar eens. Nicolas de Villiers en Amanda Thompson (Blackpool Pleusure Beach) namen de verwachte positie in; Ja, kortingen zetten onze marges onder druk en daar doen we (liever) niet aan mee. Bart de Boer, die afgelopen jaren de Efteling heeft geleid, was het daar absoluut niet mee eens: “Dit hoort toch gewoon bij het spel! Niemand ontkomt er aan om kortingen te geven; wij ook niet. De Nederlandse consument is ontzettend prijsgevoelig, dus ‘spelen’ met de prijs is gewoon een van de marketinginstrumenten.”

Nieuwe generatie jongeren
In de VS loopt het aantal vaste fans van attractieparken onder tieners flink terug. “Moeten we ons daar in Europa ook op voorbereiden?” Vroeg moderator Van Assendelft zich hardop af? Amanda Thompson: “Zeker serieus nemen. Maar wij zijn gewaarschuwd, en kunnen er dus beter op inspelen.” Nicolas de Villiers: “Dit is herkenbaar. De nieuwe generatie jongeren is volop op zoek naar zingeving. Daar moeten wij ons produc top aanpassen.” Miikaa Seppala houdt zijn mobiele telefoon omhoog, en verklaart: “Hier zijn veel jongeren tegenwoordig de hele dag mee bezig. Ook wij ‘moeten daar wat mee’. Maar naar de juiste fromule wordt nog volop gezocht.

Meer informatie over de EAS: www.iaapa.org/expos/euro-attractions-show-2013/home

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *