Attractieparken: prijzenslag of innoveren?

De markt van attractieparken heeft te maken met een forse terugval, en dat heeft meerdere oorzaken. Het aanbod binnen de branche zelf is fors toegenomen in de afgelopen 10 jaar, net als de alternatieven voor vrijetijdsbesteding, zoals koopzondagen, evenementen en kinderspeelparadijzen. In dezelfde periode stegen ook de entreeprijzen met maar liefst 50% (bron ING 2012), nam de hoeveelheid netto vrijetijd van de Nederlander met enkele uren per week af (bron SCP) en daalde de koopkracht door de economische recessie. Geen wonder dat de parken in de afgelopen jaren hun bezoek zagen stagneren. Maar hoe gaan de parken daar mee om?

Efteling met (beschaafde) kortingsactie bij HEMA tickets

Prijsverlaging
Om de concurrentie af te troeven in de slag om de bezoeker is de primaire reactie bij bijna alle parken het (fors) verlagen van de prijzen. Dit gebeurt meestal niet door verlaging van de basisprijs van tickets, maar door kortingen bij boeking via internet of ANWB, campagnes via voordeel sites als groupon of bijvoorbeeld acties met supermarkten. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat door prijsacties uiteindelijk maar 60-80% van de standaard ticketprijzen wordt betaald. Leuk voor de bezoeker, maar niet gunstig voor het rendement van de parken.

Innovatie biedt perspectieven
Als deze prijzenslag zich langer doorzet, dan komen de nu al marginale rendementen verder onder druk te staan. Gevolg: een aantal parken zal failliet gaan. Toch zien we vanuit onze adviespraktijk bij ZKA goede toekomstperspectieven voor bestaande innovatieve bedrijven én voor nieuwe spelers. Dit vraagt dan wel om aanbod met een sterk onderscheidend karakter, inspelend op nieuwe doelgroepen en motieven, met een slimme marketing en een gedifferentieerd prijsniveau.

praktijkvoorbeelden uit de leisuremarkt
Vanuit andere leisuresectoren waarin ZKA actief is, kunnen we leereffecten afleiden waar attractieparken hun voordeel mee kunnen doen. Enkele voorbeelden:

  • – Een meer gedifferentieerd prijssysteem. Vergelijk de hotel- en luchtvaartsector, waar hoge prijzen gelden in drukke periodes en lagere prijzen op rustige momenten. Waarom dit systeem ook niet op aangepaste wijze invoeren bij attractieparken?
  •  – Meer inspelen op verschillende doelgroepen en motieven. Vergelijk de bioscoopwereld waar de afgelopen 10 jaar fors geïnvesteerd in nieuwe complexen waardoor deze weer floreren. Het aanbod varieert nu van grote bioscoopcomplexen(multiplexen) voor de liefhebber van mainstreamfilms, arthouses voor de culturele filmliefhebber tot servicebioscopen voor de bioscoopganger die ook een hapje en een drankje wil tijdens de film.
  •  – Een grotere schaal en ketenvorming als voorwaarden voor een kwalitatief hoogwaardiger aanbod en slimme reserveringssystemen. Vergelijk partijen als Centerparcs, Landal en Roompot die hiermee in de bungalowmarkt een forse groei van het aantal overnachtingen wisten te bereiken.

Voor mee inzicht in bovenstaande of andere leereffecten dan wel advies op maat bij plannen voor een nieuwe park, uitbreiding of verbetering van de bestaande bedrijfsvoering, kan ZKA u helpen vanuit onze uitgebreide expertise en ervaring.

Meer weten?
Neem contact op met Gré Beekers, ZKA Leisure
g.beekers@zka.nl // 06 51265401

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *