Kinderen en gezinnen zijn voor veel recreatiebedrijven al vele jaren de belangrijkste doelgroep. Een bedrijf dat blijft vasthouden aan het kinderaanbod ‘dat altijd succesvol is geweest’ kan wel eens de boot missen. Want kinderwensen veranderen. De nieuwe generatie groeit op in een digitaal tijdperk; en krijgt daarmee andere bagage mee. Hoe speel je daar als recreatiebedrijf op in.
Artikelen die in deze special van vakblad Recreatief Totaal aan bod komen:
Participatie zorgt voor betere speelruimte, ook in de recreatiebranche! (p.6)
Participatie is het maatschappelijke toverwoord van vandaag. Burgers mogen steeds vaker en meedenken, meebeslissen over de publieke ruimte en zelf meedoen. Veel gemeenten laten kinderen meedenken en -beslissen over de inrichting van speelruimte zoals speeltuintjes, schoolpleinen en sportveldjes. Natuurlijk spelen kinderen, zeker in vakanties en weekenden, op veel meer plekken. Op de camping, bungalowpark, bij de strandtent of het pannenkoekenhuis. Kinderen laten meedenken over hun speelruimte is bijzonder waardevol en in de recreatiesector valt daar nog een wereld te winnen. (m.m.v. Speelplan)
Zwembad De Koploper speelt in op speelgedrag toekomstige generaties (p.10)
Sportcentrum De Koploper in Lelystad trekt zo’n 500.000 bezoekers op jaarbasis. De belangrijkste trekpleister daarin is het grote zwembad, ingedeeld in verschillende zones. Directeur Marcel van Dongen van Sportbedrijf Lelystad: “Bij De Koploper wordt nu al gekeken naar de wensen van de nieuwe klanten over drie, vier of vijf jaar. Als je bedenkt dat er ook baby’s en peuters in het zwembad komen, dan is die ‘doelgroep’ op dit moment nog niet eens geboren.” (m.m.v. Koploper Lelystad en watergames and more)
Richtlijnen voor familievriendelijk inrichten van je recreatiebedrijf (p.13)
Voor heel veel ondernemers in de recreatiesector zijn families met kinderen de primaire doelgroep. Toerisme Vlaanderen maakte een ondersteunend programma waarin kennis (o.a. brochure Familievriendelijke projecten), subsidies en voorbeeldprojecten een hoofdrol spelen. Veel van de kennis is vrij online beschikbaar voor alle ondernemers. (m.m.v. Toerisme VLaanderen)
Verder in deze editie:
- E-mail campagnes; steeds persoonlijker en geautomatiseerd (m.m.v. Stratech)
- Wordt jouw bedrijf gevonden in Google Maps?
- De Escape Room markt
- Beursspecial ‘Vakantiepark van de toekomst’, met o.a. Mega investeringen in vakantieparken
Bekijk de online editie van Recreatief Totaal op: www.recreatieftotaal.nl/bladen/Zomer