Zeeuws Informatie Distributie Systeem gelanceerd

Vrijdagmiddag 12 juli heeft gedeputeerde Schönknecht (Provincie Zeeland) samen met burgemeester Rabelink (Vereniging Zeeuws Gemeenten) en Joke de Witte (TOZeeland) de eerste onderdelen van het Zeeuws Informatie Distributie Systeem  feestelijk gelanceerd. Via dit systeem willen de Zeeuwse VVV’s ondernemers faciliteren met instrumenten om hun gasten te inspireren over leuke bezienswaardigheden, routes, evenementen etc. De informatie wordt samengesteld op basis van het actuele weer en de locatie van de gast.

Photo 14-04-13 13 03 45“De behoefte en het gedrag van de hedendaagse gast verandert. De digitalisering via internet, mobiele applicaties en sociale netwerken zorgen voor een permanente behoefte aan actuele informatie op ieder moment en op iedere locatie”, aldus Patrick Polie, directeur a.i. bij Promotie Zeeland Delta. “Ondernemers krijgen daardoor steeds meer vragen van  gasten en fungeren hiermee als een soort satelliet-VVV.”

De Zeeuwse VVV’s (gebundeld in Promotie Zeeland Delta) willen de ondernemers daarom faciliteren met tools om de gast van actuele informatie te voorzien. Hiervoor wordt het Zeeuws Informatie Distributie Systeem (afgekort: ZIDS) gerealiseerd.

Vijf instrumenten

Het ZIDS bestaat uit vijf modules:

  • Inspiratieschermen: moderne touchscreens met actuele informatie over routes, overnachten, eten en drinken, bezienswaardigheden etc. Het systeem bevat ook de mogelijkheid om informatie over te zetten op een mobiele telefoon via een QR code, een eigen route samen te stellen of een beschikbare accommodatie te zoeken.

  • Narrowcasting: via tv-schermen wordt een narrowcasting presentatie getoond met informatie van het bedrijf, maar ook VVV informatie, zoals evenemententips, VVV tips, informatie over bezienswaardigheden etc. Ondernemers kunnen via samenwerking ook activiteiten op elkaars schermen tonen.

  • Web-to-print: via deze module kunnen ondernemers dagelijks of wekelijks een actuele nieuwsbrief printen die automatisch gevuld wordt met VVV informatie, puzzel van de dag, spreuk van de week, evenementen etc. Voor restaurants wordt het ook mogelijk om  bijv. placemats met omgevingsinformatie te printen. Een ondernemer kan de informatie zelf printen of eenvoudig via een lokale drukker laten afdrukken.

  • Widget Plaza: via diverse widgets kan een ondernemer omgevingsinformatie integreren in de eigen website. Bijvoorbeeld informatie over evenementen, routes, bezienswaardigheden of VVV tips van de dag.

  • Inspiratie intranet: via een eigen mobiele omgeving kan de ondernemer bedrijfsinformatie geven (programma animatieteam, openingstijden receptie, acties) gecombineerd met actuele omgevingsinformatie. Ook kunnen gasten met elkaar communiceren, bijvoorbeeld om een partner te zoeken voor een tenniswedstrijd.

Maatwerk per locatie

Alle instrumenten geven informatie op basis van de actuele plaats, datum en weersomstandigheid. Een gast in Domburg op een zonnige dag, krijgt dan ook andere tips dan een gast in Hulst met regen. De instrumenten zijn volledig aan te passen aan de huisstijl van de ondernemer en kunnen ook gevuld worden met informatie van het bedrijf.

Lancering

Geholpen door “dokter ZIDS”, Burgemeester Rabelink en Joke de Witte (TOZ Zeeland) werd Operatie ZIDS voltooid. Door middel van verschillende infuuszakjes met de ingrediënten  zon, fietsarrangementen, best bewaarde geheimen van Zeeland, bijzondere accommodaties en nog meer, werden de eerste ZIDS modules (inspiratie intranet en narrowcasting) leven ingeblazen.

“Als Provincie Zeeland ondersteunen we dit innovatieve project. Door gasten beter te informeren verwachten wij dat de waardering voor Zeeland zal toenemen.”, aldus gedeputeerde Schönknecht.

Ondernemers kunnen vanaf dit najaar gebruik maken van de modules. Via de VVV kan een abonnement worden afgesloten voor deelname aan de ZIDS modules.

Meer informatie over ZIDS is te vinden op www.promotiezeelanddelta.nl/ZIDS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *