Woensdag ‘leisure laboratorium’ in provinciehuis Den Bosch

Dertigduizend banen en zevenhonderd miljoen omzet in de Brabantse vrijetijdseconomie erbij en vooral: Brabant als meest gastvrije recreatieve regio van Europa. Dat zijn de ambitieuze doelen in de nieuwe provinciale aanpak ‘Visit Brabant | Connect Brabant’ die woensdag centraal staan tijdens het symposium, de workshops en de bedrijvenmarkt in het Bossche provinciehuis onder het motto ‘Brabant Leading Leisure’.

foto van de leisureboulevard meeting in 2012
foto van de leisureboulevard meeting in 2012

Meer bezoekers uit een internationaal wervingsgebied die hier langer verblijven en meer uitgeven. De kennis en verbindingen mobiliseren om dat doel gezamenlijk te bereiken, ‘want alleen gaat soms wel sneller, maar samen kom je veel verder.’ Dat is wat Brabant wil: mensen uit geheel Noordwest-Europa naar de provincie trekken voor een meerdaags verblijf met hogere bestedingen per gast-uur.

‘Leisure laboratorium’
Kwartiermaker Bart de Boer (oud-directeur van de Efteling) doet namens de provincie uit de doeken welke marsroute hiertoe wordt ingezet. Dat gebeurt tijdens een waar ‘Leisure laboratorium’ in het provinciehuis, waarbij alle mogelijke verbindingen worden gelegd om het zover te brengen. Een thuiswedstrijd voor gastheer en gedeputeerde economische zaken Bert Pauli: bijna 40 bedrijven en organisaties maken er op ’11-12-13′ hun opwachting. Bijzondere datum, bijzonder evenement waarbij ook de grote Brabantse kennis over de vrijetijdseconomie en de input van het bedrijfsleven tijdens de netwerkmarkt ‘Concept zoekt Ondernemer’ bij honderden bezoekers ruim over het voetlicht komen.

Meer dan 100.000 banen
Dit Leisure laboratorium is een co-productie van de Provincie Noord-Brabant, Midpoint Brabant, TOP Brabant, de Leisure Academy Brabant, het Vrijetijdshuis Brabant en de Kamer van Koophandel. Het is geen utopie waar de deelnemers zich over buigen: nu al scoort Midden-Brabant landelijk het hoogst met het aantal dagrecreatieve bezoeken in Nederland (ruimschoots meer dan tien miljoen per jaar). Er is een Brabantse vrijetijdseconomie ontwikkeld die al meer dan 100.000 banen telt met 5,3 miljard euro omzet per jaar. De vrijetijdseconomie stijgt met stip op de economische hitparades. Met name voor jongeren is er veel te halen op de arbeidsmarkt en ondernemers kunnen in dit zeer veelzijdige economische cluster alle kanten op. Brabant wil groeien naar 6 miljard omzet en 130.000 banen.

Van A naar Brabant
Tijdens het symposium worden ook de winnaars bekendgemaakt van de contest ‘Van A naar Brabant’. Acht deelnemers in drie groepen (studenten, professionals en bewoners) beten zich vast in de complex gebleken uitdaging: een vervoersconcept voor Midden-Brabant om de verwachte twintig miljoen recreatieve bezoeken per jaar in 2025 op te vangen. Hun oplossingen in drie heel verschillende richtingen (respectievelijk aanpassing hoofdinfrastructuur, elektrisch vervoer en een palet van samenhangende maatregelen op basis van ‘slimmer inzetten’) vormen onbedoeld één geheel dat aan de verkeersdeskundigen van Midden-Brabant en de provincie wordt aangeboden. Alle acht winnen dan ook een reis naar Florida, waar openbaar vervoer en recreatie al nauw zijn verbonden.

Laboratorium van proeven en resultaten
De chemie van deze dag moet de Brabantse vrijetijdseconomie een slag verder brengen. Vertegenwoordigers van de media worden hartelijk uitgenodigd. Voor nadere informatie is men aan het goede adres bij organisator Femke Arts op femkearts@leisureboulevard.nl.

Meer informatie: www.leisureboulevard.nl/111213

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *