De economische impact van het WK Wielrennen 2012 voor de Zuid-Limburgse economie bedraagt 29 miljoen euro. De mediawaarde komt uit op 22,5 miljoen euro. Tweederde van de inwoners van de locatiegemeenten is trots dat het evenement er heeft plaatsgevonden. Dat blijkt uit een evaluatie van Zuyd Hogeschool in samenwerking met NHVT uit Breda en het Mulier Instituut, uitgevoerd in opdracht van de Provincie Limburg.
Toegepast onderzoek
Ruim tachtig studenten van de faculteit Facility Management van Zuyd verzamelden tijdens en na de wereldkampioenschappen alle beschikbare gegevens en ondervroegen meer dan tweeduizend bezoekers van het tiendaagse evenement. Nog eens veertig studenten analyseerden de cijfers, samen met NHVT en het Mulier Instituut. Onderzoekscoördinator Hans Slangen van de faculteit Facility Management: “Een geweldige ervaring zowel voor docenten als studenten. We hebben een nauwkeurig onderzoek neergezet volgens de richtlijnen van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen en zijn tevreden met het resultaat. Hier kunnen organisatoren van evenementen hun voordeel mee doen.”
Additionele inkomsten
Uit de cijfers blijkt dat het WK Wielrennen 130.000 bezoekers trok die gemiddeld drie dagen een wedstrijd bezochten (390.000 bezoeken). “Het bedrag van 29 miljoen euro is geld dat zonder het WK Wielrennen niet in Zuid-Limburg gespendeerd zou zijn. Additionele bestedingen dus,” aldus Paul Hover van het Mulier Instituut. Bijna de helft van de economische impact wordt veroorzaakt door bestedingen van bezoekers. De renners en hun begeleiding waren goed voor ongeveer eenderde van de impact.
Bijna de helft van de 130.000 bezoekers was afkomstig van buiten Zuid-Limburg. Twaalf procent van de bezoekers was woonachtig in het buitenland, met name in België en Duitsland. Bezoekers beoordeelden het WK Wielrennen met een gemiddeld rapportcijfer van 8,0.
Mediawaarde van 22,5 miljoen euro
Media-aandacht was er volop, zo blijkt uit het onderzoek. De NOS, Eurosport en L1 besteedden samen ruim vijftig uren tv-aandacht aan het WK. De internationale tv-aandacht was eveneens groot. In tweeëntwintig landen werden een of meerdere wedstrijden uitgezonden, goed voor 459 uren uitzendtijd. Het aantal kijkers bedroeg wereldwijd ruim 176 miljoen.
Ook de kranten lieten zich niet onbetuigd. In totaal verschenen in Nederland 383 artikelen over het WK, omgerekend naar hele pagina’s een volume van ruim 146 pagina’s. Wereldwijd verschenen in september 2012 ruim zestienduizend artikelen over het WK Wielrennen in kranten, tijdschriften en op online nieuwssites.
Omgerekend bedroeg de totale mediawaarde 22,5 miljoen euro. “Een behoudende schatting,” erkent Hans Slangen. “Ik denk dat de waarde hoger is, maar we werken volgens protocollen en voorschriften. Het gaat er om een zo reëel mogelijk beeld te schetsen.”
Waardering
Het WK Wielrennen 2012 is over het algemeen positief beoordeeld. Tweederde van de ondervraagde Zuid-Limburgers zei trots te zijn op het feit dat het evenement in hun ’achtertuin’ is gehouden. Eenzelfde percentage was het eens met de initiatieven om topsportevenementen naar Limburg te halen. Eén op de tien ondervraagden heeft zich gestoord aan het WK. Albert van Schendel van NHTV Breda: “Positieve cijfers als je ze afzet tegen andere grote evenementen zoals in het verleden de Tour de France en de Giro. Vooral de positieve houding van omwonenden valt op.”
Bron: persbericht Mulierinstituut (hier is het hele rapport te bekijken), NHTV en Zuyd