Wie wint de ANWB-prijs voor ‘Het meest innovatieve uitje’

De ANWB organiseert dit jaar voor het eerst de verkiezing ‘Meest innovatieve uitje 2012’. Innovatieve projecten kunnen worden aangedragen door de diverse brancheorganisaties, die daarover een brief ontvingen van de ANWB. De verkiezing past binnen de ambitie van de ANWB om een toonaangevende rol te spelen op het gebied van Vrije Tijd. Belangrijke thema’s voor de ANWB zijn; recreatie dichtbij en de consument helpen bij de keuze voor een uitje dat past bij het gezelschap en het moment. Daarbij is het de visie van de ANWB dat zij voor zowel haar leden als de samenleving waarde wil creëren.

Met de keuze om innovatie bij (dag)recreatie in de spotlights te zetten, verwacht de ANWB een positieve stimulans te kunnen geven aan veelbelovende en richtingbepalende ontwikkelingen binnen de vrijetijdsbranche. Daarmee ontstaat indirect, toegevoegde waarde voor de samenleving.

De verkiezing van ‘Meest innovatieve uitje 2012’ is een onderdeel van de verkiezing ‘Leukste Uitje van 2012’. Waarbij het publiek kiest wat het leukste uitje van Nederland en per provincie is. Het ‘Meest innovatieve uitje 2012’ wordt gekozen door een vakjury.

Het ‘Meest innovatieve uitje 2012’ mag zich uiteraard onder deze naam presenteren en wordt zo vermeld op het Land van ANWB en in meerdere communicatie uitingen. Innovatieve cases kunnen worden ingediend tot 11 april. De award wordt op 24 mei uitgereikt.

Categorie
De verkiezing van het ‘ Meest innovatieve uitje 2012’ richt zich op uitjes en dagrecreatie die een meerjarig bestaan en een vaste locatie kennen. En die de ambitie hebben om de komende 2 jaar op deze locatie te blijven. Een uitje is elke vrije tijd activiteit buiten de deur van minimaal één uur en maximaal een dag.

Criteria
De ingezonden cases, aangedragen door de overkoepelende organisaties, worden door de jury beoordeeld op een vijftal criteria, zoals hieronder verwoord.

Vernieuwend op een duurzame manier
Het uitje is op zichzelf vernieuwend van opzet of voegt nieuwe activiteiten toe. Bij de keuzes en uitvoering is duurzaamheid een belangrijk criterium. Dit uit zich in materiaalgebruik, en/of exploitatie en/of oog voor de wijze van ontmanteling/hergebruik op termijn.

Tot stand gebracht met en voor betrokkenen
Het uitje is tot stand gekomen in samenwerking met partners en wordt breed gedragen door de maatschappij. Een positief voorbeeld van co-creatie en connectie.

Positieve bijdrage aan leefomgeving
Bij de inrichting of vormgeving van het uitje en de exploitatie daarvan is steeds het effect op de leefomgeving van het uitje betrokken. Gezocht is naar een optimale balans tussen het commerciële aanbod van het uitje en de leefomgeving van omwonenden.

Nodigt uit tot samen ontdekken
Het uitje of de nieuwe toevoeging bij de (dag)attractie draagt bij aan de verbinding van mensen. Drie generaties voelen zich aangetrokken tot het uitje en kunnen het gezamenlijk beleven. Gasten beleven een ervaring die ze willen delen.

‘Bijzonder’ in de markt
Het uitje is bijzonder in de markt in die zin dat het nog niet elders aangeboden wordt in Nederland. Het vernieuwende element is de eerste of uniek in zijn soort.

Jury
De vakjury bestaat uit de volgende personen
– De heer B. Gorissen, hoofdredacteur Kampioen
– De heer J.T. Mommaas, hoogleraar Vrije Tijdswetenschappen UVT
– De heer J. van der Linden, domeinverantwoordelijke Vrije Tijd ANWB
– De heer J. Gelissen, directeur ADDventures
– De heer J. Thönissen, directeur Recron en vertegenwoordiger Gastvrij Nederland
– Mevrouw M. Sijmons, directeur Leden & Marketing ANWB
– Secretaris van de jury, Mevrouw C. van Berkel, business developer Vrije Tijd

Meer informatie:

www.landvananwb.nl (alleen over ‘Het leukste Dagje Uit’)

Of neem contact op met uw brancheorganisatie (o.a. RECRON, VeBON, Vereniging van Dierentuinen, Horeca Nederland) als u in aanmerking wilt komen voor nominatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *