Week van de toegankelijkheid in teken van klantvriendelijkheid

Van 1 t/m 6 oktober vindt de Week van de Toegankelijkheid plaats, met als hoofdthema ‘klantvriendelijkheid’. Omdat klantvriendelijkheid in elke situatie weer een andere aanpak vraagt worden twee voorbeelden uit de attractiesector aangehaald, gericht op mensen met een verstandelijke beperking.

Niet zo klantvriendelijk… Plopsaland
Pretpark Plopsaland België kreeg veel klachten. Alle mensen met een verstandelijke beperking mochten niet in de attracties. Dat is discriminatie. En zeker niet klantvriendelijk.
Na de vele klachten is Plopsaland gaan kijken of ze er iets aan konden veranderen. Nu mogen mensen met een verstandelijke beperking in de attracties als de begeleider de verantwoordelijkheid neemt. Dat is nog steeds niet echt klantvriendelijk.

De pretparken en gehandicaptenorganisaties werken nu samen aan een lijst waarop staat wat je moet kunnen om in iedere attractie te mogen. Dan kun je zelf bekijken (eventueel samen met de begeleider) of je in een attractie mag. Zo sluit het pretpark niet meteen iedereen uit.

Steeds klantvriendelijker…Van Blanckendaell Park
In Tuitjenhorn in Noord-Holland is een klein dierenpark: het Van Blanckendaell Park. Hier vind je vogels, vissen, kamelen, boerderijdieren, pinguïns, papegaaien, bevers enzovoorts.
Het is een vrolijk, prettig park waar je heel fijn rustig rond kunt wandelen. En er is van alles te beleven.
Het park wordt ook veel bezocht door mensen met een verstandelijke beperking van instellingen in de buurt. Een instelling dicht bij het dierenpark heeft geholpen met tips: hoe zorg je er voor dat iedereen goed van het park kan genieten? Nu is het park goed toegankelijk én klantvriendelijk.

  • Je kunt overal goed bij.
  • Er zijn veel plekken waar je even kunt rusten.
  • Overal staat informatie over de beesten in duidelijke taal.
  • Als je op moet passen staan er waarschuwingsbordjes.
  • De mensen van het park vertellen graag over de beesten.
  • En ze helpen je als je iets nodig hebt.

Natuurlijk zijn er ook een dingen die nog beter kunnen. Bijvoorbeeld het gebruik van pictogrammen. Het aanpassen van een drempel. Nog duidelijkere wegwijzers.
De mensen van het park willen daar graag meer over horen. Zo help je mee aan een dierenpark dat steeds meer klantvriendelijk is.

Dit voorbeeld is afkomstig uit de Handreiking klantvriendelijkheid voor mensen met verstandelijke beperkingen (Word)

 

Over de week van de toegankelijkheid
De Week van de Toegankelijkheid maakt alle lokale en regionale activiteiten zichtbaar. U vindt de activiteitenkaart op www.weekvandetoegankelijkheid.nl. Hier kunt u ook uw eigen activiteit aanmelden. Doet u een schouw, geef dan de ervaringen en uitkomsten door aan: info@weekvandetoegankelijkheid.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *