Theo Rietkerk, Gedeputeerde Provincie Overijssel, heeft met een druk op de knop de nieuwe themaportal oostbest.nl gelanceerd. Bijzonder aan deze nieuwe website is dat de bezoeker een eigen mix uit drie aansprekende thema’s kan samenstellen. OostBest.nl presenteert en ontsluit het op cultuur, landleven en waterplezier gerichte aanbod van de toeristische regio’s in Overijssel. Afhankelijk van de interesse van de bezoeker kan meer of minder aanbod van een van de thema’s zichtbaar worden gemaakt. Door te schuiven tussen de thema’s ontstaat een eigen mix aan locaties, routes, arrangementen, evenementen en verblijfsaccommodaties.
De nieuwe themaportal is een initiatief van het Twents Bureau voor Toerisme en MarketingOost. De krachtenbundeling van de toeristische regiomerken Twente, Salland, Vechtdal, WaterReijk , IJsseldelta en Hanzesteden op de thema’s cultuur, landleven en water stelt hen in staat om gezamenlijk nieuwe doelgroepen te bereiken. Gert-Jan Jacobs, projectleider namens Twents Bureau voor Toerisme, legt uit: “Dat is belangrijk omdat onderzoek uitwijst dat de huidige vrijetijdsconsument niet alleen zoekt op regio, maar ook op aansprekende thema’s. Deze website heeft als doel bezoekers hierop te inspireren. Je kunt op een speelse en innovatieve manier bepalen welk aanbod je in beeld krijgt. Of je nu liefhebber bent van cultuur, landleven of waterrecreatie, er is genoeg te beleven in Overijssel.”
Winteractie rond cultureel aanbod
Het Twents Bureau voor Toerisme en MarketingOost gaan de nieuwe themaportal actiegericht inzetten om samen met ondernemers bezoekers te verleiden voor dag- of meerdaags verblijf. Zo wordt van december tot en met februari de focus gezet op het culturele & culinaire aanbod. Aansprekende evenementen als het Dickens Festijn in Deventer, Kerst in Oud Kampen en de Twente Wildtour dienen als kapstok voor meerdaagse arrangementen. Een multimediaal promotieprogramma ondersteunt de actie om ‘winters te komen genieten in Overijssel’. Doel is ook in deze periode de vrijetijdseconomie te stimuleren.
Bijzonder aanbod, speciaal uitgelicht
De toeristische regio’s in Overijssel vertegenwoordigen met elkaar een rijk thematisch aanbod. Bijvoorbeeld op het gebied van fietsen, wandelen en kamperen. Zo is Overijssel in twee opeenvolgende jaren (2012 en 2013) door het Landelijk Fietsplatform uitgeroepen tot Fietsprovincie van Nederland. En heeft het met Tubbergen (2001), Rijssen-Holten (2012) en Ommen (2013) drie jaar op rij de Wandel-gemeente van het Jaar in huis. Ook is Overijssel de provincie met het grootste aantal topcampings. Maar liefst elf kampeerbedrijven mogen het internationaal gewaardeerde predicaat ‘Best Camping’ dragen.
Fietsen ,wandelen, kamperen, het is thematisch aanbod dat op oostbest.nl speciaal wordt uitgelicht.
Meer thema acties in 2014
Met de realisatie van oostbest.nl is tevens een efficiency slag geslagen. Vanuit één sterke database en één krachtig digitaal platform krijgt de samenwerking tussen de toeristische regio’s in Overijssel voortaan gestalte. In 2014 zal met gerichte acties concreet boekbaar aanbod rond de thema’s cultuur, landleven en water in de markt worden gezet en via de portal oostbest.nl worden ontsloten. OostBest fungeert daarbij als label. De gezamenlijke thema-acties zijn een aanvulling op de campagnes van de zes regiomerken.
Neem een kijkje op: www.oostbest.nl